Lukijoilta

Turku haluaa lisää autoliikennettä keskustaan – ja jää kilpailijoistaan jälkeen

ARI-MATTI RUUSKA
Lukittu pyörä Turun katukuvassa.
Lukittu pyörä Turun katukuvassa.

Turku on jäänyt jälkeen verrokkikaupungeista houkuttelevuudessa, käy ilmi Hypon tuoreesta vertailusta. Euroopassa kaupunkien houkuttelevuutta on jo pitkään kehitetty rakentamalla selkeää ja nopeaa joukkoliikennettä ja yhtenäisten pyöräreittien verkostoja.

Tämä vähentää liikenteen haittoja kaupunkikeskustoissa ja vapauttaa runsaasti tilaa muuhun käyttöön.

Samoin myös Suomen viisi suurinta kaupunkia satsaavat voimakkaasti joukkoliikenne- ja pyöräilyinfran rakentamiseen.

Turun kaupunkisuunnittelu on tässä vuosikymmeniä jäljessä. Musiikkitalon ja kauppahallin suunnittelun lähtökohtina ovat suuret pysäköintilaitokset.

Uusitun keskustan katujen varret on varattu jatkossakin isolta osin parkkipaikoiksi, vaikka aivan vieressä on useita pysäköintilaitoksia.

Logomon silta ei johda aseman laitureille, bussipysäkille tai kävelyreiteille vaan parkkipaikalle – kävelysiltakin kannustaa liikkumaan autolla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Turun joukkoliikenteen keskeisimmät parannukset viime vuosikymmeniltä on jätetty tekemättä: matkakeskus, bussien runkolinjat, raitiotie ja joukkoliikennekadut. Junaliikenne Turun rautatieasemalta Helsinkiin oli täysin mahdollista pitää käynnissä, mutta Turku ei sitä toivonut.

Pyöräilyn reittien toteutuksissa Turku on tunnettu vitkutteluistaan. Itäisen Pitkänkadun lyhyen pyöräkaistan suunnitelmat vanhenivat ennen kuin Turku alkoi niitä toteuttaa.

Itäisen Rantakadun pyöräkaistojen suunnittelu on kestänyt vuosikausia, vaikka katuun eri värillä tehtävät pyöräkaistat olisivat yksinkertaisia toteuttaa.

Kaupungin keskeisimmät pyöräreitit myös tylysti katkaistaan tapahtumien tieltä lukuisia kertoja vuodessa – Turun toiveesta. Turkulaiset ovat oppineet, että töihin täytyy lähteä autolla, kun kaupungissa on tapahtumia.

Ruuhkaiset autokeskustat ovat myrkkyä kaupungeille. Turun mittavat panostukset autoliikenteen lisäämiseen ja samanaikaiset muun liikenneinfran laiminlyönnit ennustavat jatkossakin huonoja uutisia Turun houkuttelevuudelle.

Keskustan yrittäjä, joka toivoo Turun arvomaailman päivitystä

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (75)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jurmalainen
Älä ole synkkä
Turkuhan kehittää joukkoliikennettä tehokkaampaan ja nopeampaan suuntaan Reittejä oikaistaan ja pysäkinvälejä pidennetään keskinopeuden kasvattamisen mahdollistamiseksi, myyntipalvelut busseissa on rajattu minimiin, mikä on tietenkin sikäli hyvä juttu, ettei ryöstö ole niin kannattava toimi. Käteisen kanssa pelaaminaan on hankalaa ja aikaa vievää, joten nyt jos saataisiin koko homma pois käytöstä, kuten korona-aikana, melkein lennettäisiin. Suret myös jokirannan tapahtumien aiheuttamaa häiriötä pyöräilijöille. Unohtui kuitenkin se, miten vaaralliseksi harrastuksen tekee se, etteivät jalkakulkijat halua väistellä pyöräilijöitä keskustan jalkakäytävillä. Pitävät muka oikeutenaan kävellä siellä. Joskus on vedottua siihen, että pyöräteillä on jalankulkijoita, mutta se ei ole yksiselitteisesti kiellettyä. Jalankulku on sallittua siellä, missä sitä ei ole erikseen kiellettyä. Pyöräilyn haittaaminen ei tietenkään siellä ole sallittua. Käytöstapoja olisi siis hyvä kaikkien noudattaa menisi muukin melkein lakien mukaan. Mikä sitten olisi sopiva paikka esimerkiksi markkinoille, sellainen, että se olisi helposti tavoitettavissa sen tehokkaamman ja nopeamman joukkoliikenteenkin avulla? Ei tule äkkiä mieleen mitään, joka samalla säilyttäisi fiilikset. Se on markkinoiden kannalta tärkeä juttu. Ja siitä, että yksityisautoilla yhä pääsee keskustaan ollaan ymmärrykseni mukaan yrittäjäpiireissä enimmäkseen hyvillään. Eräs vuosia sitten joukkoliikenteen päättäjätehtävässä ollut herra sanoi, että kun perheen naisväki lähtee keskustaan hattuostoksille, on heille turha tarjota mitään bussikyytiä, eli kyllä asioinnin mahdollisuus kaikilla kulkutavoilla vielä muutaman vuosikymmen ajan varmasti petraa olla kaikilla keinoilla mahdollista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
EasyGo
Asiaa
Uuden torin ja parkin tarkoitus oli viihtyvyyden lisääminen. Toriparkki rakennettiin jotta saadaan lisää tilaa ja turvaa, sekä autot pois kaduilta.
Miten sitten kävikään? Toteutus on ihan syvältä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Asiaa
Toriparkin ainoa tarkoitus oli saada lisää rakennusoikeutta torin ympäristön kiinteistöjen omistajille, piste.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Asko Ojala
Turun tauti elää ja voi hyvin
Hyvä! Nyt oli sellainen kirjoitus että ”10 pistettä ja papukaijamerkki”!

Yhden asian lisäisin: moni päätös tehdään Turussa yksittäisen virkahenkilön päätöksenä vastoin valtuuston ja lautakuntien päätöksiä! Esimerkiksi Kauppiaskadun yläpäähän joku virkamies piirsi oma-alotteisesti lisää parkkipaikkoja. Kadun alapäässä kirjaston vieressä joku virkamies päätti, että parkkipaikat säilyy ja puistomainen aukio jää tulematta. Itäisellä pitkäkadulla joku virkamies päätti siirtää pyörätien tekoa 3 vuodella eteenpäin. Kaikki nämäkin vastoin demokraattisten päätöksentekoelimien tekemiä periaatepäätöksiä.

Päätöksenteossahan on päätetty, että keskustan alueella liikkumisen tärkeysjärjestys on kävely, pyöräily, jne, ja. vasta viimeisenä yksityisautoilu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Elquesabe
Turhaa valittamista
Ihan turhaa nillittämistä. Kannattaa käydä vaikka Tampereella katsomassa joukkoliikenteen ja pyöräilijöiden väyliä. Ainoa mitä ovat saaneet aikaan on autoilun hankaloittaminen, muuta "parannusta" ei ole.
Raitiovaunu Turussa olisi kallis turhake.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jackalope
Vast: Turhaa valittamista
Nyt olet väärässä. Olen nimittäin käynyt siellä ja voin todeta että toimii hyvin. Ehkä kävit jossain vanhassa Google street view tampereessa?

Lisäksi Tampereella menee lujaa. Sinne satsataan, asuntojen hinta kasvaa, ja osaava työväki asuu siellä mieluummin. Ja miksi ei? Pyynikistä pääsee viidessä minuutissa juna-asemalle. Siis koko keskustan läpi. Loistava toteutus!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Nettoveronmaksaja
Vast: Täysin oikeaa kritiikkiä.
Juuh Tampereella menee tosi lujaa. Miljardin euron velkaraja menee poikki uuden budjetin mukaan ensi vuonna. Turku näyttää seuraavan tuota järjettömyyttä perässä. Täysin Pääministeri Marinin jalanjäljissä mennään. Varsinkin jos vihervasemmiston haikailema raitiovaunu järjettömyys etenee, jonka konsulteille maksamme jo nyt vuosina 2022-2024 15 miljoonaa euroa, vaikka muuta ei tule vielä tapahtumaan kuin muutaman sadan kilon edestä kuluu kampaviineriä kaupungintalolla. Tuossa tapauksessa varissuolaiset pääsevät mukavasti keskustaan, mutta Turun veronmaksajien niskaan putoaa 200-300 miljoonan euron lisävelka. Viimeinen sammuttaa valot, ja minun kuntaveroni siirtyy maksettavaksi tuon jälkeen hyvin hoidettuun Naantaliin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää