Lukijoilta

Maakunnan on pidettävä puolensa

Kansalaiskyselyn (TS 10.10.) asetelma ja tulokset kuvaavat hyvin, kuinka kehittyvässä Varsinais-Suomessa on useita tärkeitä tavoitteita, joita edunvalvonnan keinoin edistetään. On kuitenkin kovin varsinaissuomalaista ja suuri houkutus asettaa edunvalvontatavoitteet samaan listaan ja rakentaa paikallisesti niiden välille jännitettä, vaikka ne eivät ole keskenään kilpailevia.

Sen sijaan valtakunnallisesti kilpailevat hankkeet, kuten Tunnin junan osalta Päärata ja Itärata ovat valmiina hyökkäämään ohi, jos paikka tulee. Siksi maakunnan on pidettävä puolensa.

Saavutettavuus on koko maakunnan kehityksen kannalta keskeistä tulevina vuosikymmeninä ja suurten kaupunkiseutujen väliselle liikenteelle pitää siksi olla kestävä visio. Suuri osa ratkaisua on Tunnin juna, jota kohti maakunnassa on johdonmukaisesti edetty jo vuosia, sillä kasvavaa liikennetarvetta ei pystytä hoitamaan sähköautoilla ja linja-autoilla tai korvaamaan etätyöllä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Jo nyt radan kapasiteetti ja siitä seuraava raideliikenteen epävarmuus on saavuttanut lakipisteen, eikä pelkkä vastustaminen ratkaise edessä olevia haasteita. Kun meillä keskustellaan, voitaisiinko toinen raide rakentaa, on Pirkanmaa havittelemassa kolmatta ja neljättä.

Tunnin junaa on nyt suunniteltu vuosikymmen ja lähestymme hetkeä, jolloin rakentamisesta päätetään. Varsinkin nyt omassa maakunnassa pitää olla vahva ja yhteinen tahtotila.

Pääedunvalvontatavoitteidemme takana on lukuisa joukko muitakin edistettäviä asioita. Vaikkapa Turun kehätie on aivan keskeinen maantieverkon kehittämiskohde, eikä sekään ole ristiriidassa yllä mainittujen tavoitteiden kanssa.

Maakunnallinen edunvalvonta eri tavoitteiden osalta onnistuu sitä paremmin, mitä yhdenmukaisempi viestimme on. Varsinais-Suomen kansanedustajaryhmä on jättänyt yhteisiä talousarvioaloitteita, joihin edellä mainitut hankkeet sisältyvät, mukaan lukien Saaristomeren tilan parantaminen.

Vilhelm Junnila

Varsinais-Suomen kansanedustajaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja (ps)

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Maakuntalainen
Puolensa ja puolensa
Oikorataa Turun ja Helsingin välille on maakunnassa hinguttu jo reilut sata vuotta. Tunnin juna -hype on vain pieni pätkä pitkällä janalla. Tämän valmiimpaa ei ole tullut, koska asiasta päätetään valtakunnan tasolla. Valtava satsaus rannikon pussinperälle johtavaan rataan ei ymmärrettävästi sytytä muualla Suomessa.

Jospa nyt ensiksi hoidettaisiin mittava korjausvelka pois ja olemassa olevat radat kuntoon. Voisiko Junnila vastata kysymykseen, millä tulevaisuudessa rahoitettaisiin mahdollisten uusien oikoratojen ja vanhemman rataverkon ylläpito, kun ei siihen tähänkään asti ole rahoja löytynyt? Mahdollisesti kasvavaa liikennetarvetta voitaisiin ratkoa lisäämällä vaunuja juniin.

Kenelle Junnila kirjoittaa? Ovatko edunvalvojien rivit rakoilemassa? Onko siellä ymmärretty, että paitsi että uusi oikorata ei olisi ilmastoteko, myös ajatus työssäkäyntialueesta on epärealistinen ja elitistinen? Mikäli Junnilla heristelee sormea epäilijöille ja vastustajille, tällainen riviin komentaminen vain kasvattaa ja vahvistaa heidän joukkoaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Pari kommenttia
"Kun meillä keskustellaan, voitaisiinko toinen raide rakentaa, on Pirkanmaa havittelemassa kolmatta ja neljättä." En kerta kaikkiaan jaksa tätä ikuista vertaamista Tampereeseen. Turku on Turku ja se voi tarvita omat, erilaiset ratkaisunsa. En tule ikinä hyväksymään Turkuun yhtäkään hanketta pelkästään sillä perusteella, että kun Tampereellakin on.

"Varsinkin nyt omassa maakunnassa pitää olla vahva ja yhteinen tahtotila." Vaan minkäs teet, kun kaikki nyt vain eivät ole samaa mieltä? Demokratiaan kuuluu mielipiteen vapaus, ei yksimielisyyteen voi pakottaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.