Tunnin juna -terveisiä Salosta
Salossa Tunnin junaa vastustavia tekstiviestejä on melkein päivittäin paikallisessa Salon Seudun Sanomissa jopa useampia.
Salon päättäjät, suuresta yleisöstä poiketen, tuntuvat ihmeellistä kyllä kannattavan Tunnin junaa ja tietenkin sen hankeyhtiötä, Salon kaupunginjohtajaa myöten.
Tekstiviesteissä Salossa on esiintynyt, että Salo luopuisi hankeyhtiön maksuista. Olen samaa mieltä.
Minä olen lukuisia kertoja perustellut, miksi Tunnin juna ei toisi mitään helpotusta työpaikkamatkustajille. Työpäivä sillä pitenisi 1–2 tuntia. Ei edes joku hyperloop juuri parantaisi asiaa. Silti Salon päättäjät jääräpäisesti kannattavat sitä. Kysyn vaan, miksi?
Suuri yleisö ei Turun seudulla tunnu edes ottavan mitenkään kantaa koko asiaan kuten Salossa. Turussakin päättäjät tuntuvat tarvitsevan Tunnin junaa mukaan lukien Varsinais-Suomen Liitto ja muut vastaavat organisaatiot. Taas on kysyttävä, miksi!
Raiskataan vain arvokasta luontoa Turun ja Helsingin välillä johonkin uuteen ratalinjaukseen.
Turun ja Salon välisen raideliikenteen parantaminen on kannatettava asia hyväksikäyttäen entisiä asemapaikkoja. Sen soisi muuttuvan melkein ”nonstop”-liikenteeksi niin, että Turku, Paimio ja Salo olisivat melkein kuin yhtä.
Kalevi Satopää
evp konsultti
79 v.
Salo