Lukijoilta

Tunnin juna -terveisiä Salosta

Salossa Tunnin junaa vastustavia tekstiviestejä on melkein päivittäin paikallisessa Salon Seudun Sanomissa jopa useampia.

Salon päättäjät, suuresta yleisöstä poiketen, tuntuvat ihmeellistä kyllä kannattavan Tunnin junaa ja tietenkin sen hankeyhtiötä, Salon kaupunginjohtajaa myöten.

Tekstiviesteissä Salossa on esiintynyt, että Salo luopuisi hankeyhtiön maksuista. Olen samaa mieltä.

Minä olen lukuisia kertoja perustellut, miksi Tunnin juna ei toisi mitään helpotusta työpaikkamatkustajille. Työpäivä sillä pitenisi 1–2 tuntia. Ei edes joku hyperloop juuri parantaisi asiaa. Silti Salon päättäjät jääräpäisesti kannattavat sitä. Kysyn vaan, miksi?

Suuri yleisö ei Turun seudulla tunnu edes ottavan mitenkään kantaa koko asiaan kuten Salossa. Turussakin päättäjät tuntuvat tarvitsevan Tunnin junaa mukaan lukien Varsinais-Suomen Liitto ja muut vastaavat organisaatiot. Taas on kysyttävä, miksi!

Raiskataan vain arvokasta luontoa Turun ja Helsingin välillä johonkin uuteen ratalinjaukseen.

Turun ja Salon välisen raideliikenteen parantaminen on kannatettava asia hyväksikäyttäen entisiä asemapaikkoja. Sen soisi muuttuvan melkein ”nonstop”-liikenteeksi niin, että Turku, Paimio ja Salo olisivat melkein kuin yhtä.

Kalevi Satopää

evp konsultti

79 v.

Salo

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Angus
Ylimalkaista
Vaikka kirjoittaja toteaa lukuisia kertoja perustelleensa, miksi tunnin juna ei toisi mitään helpotusta matkustajille, niin ei kai voi olettaa, että jokainen lukija on aiemmin nämä perustelut jostain lukenut. Yleisökirjoituksessa asian olisi voinut edes lyhyesti perustella.

Itse en oikein usko, että ainakaan useimpien matkustajien työpäivä pitenisi 1-2 tuntia. Kaikki on mahdollista, joten ehkä sitten jokusen matkustajan matka-aika ja sitä kautta työpäivä pitenisi.

Huomautan vielä, että en erityisemmin perusta koko tunnin juna -hankkeesta, enkä varsinkaan nyt, kun on tässä vähän muitakin haasteita nykymaailmassa. Tuollainen heitto 1-2 tunnin viivästyksestä vaatisi kuitenkin ehdottomasti perustelut.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
PohdiskelijaPoika
Täyttä puppua
Tunnin junan kannattajia ovat muutkin kuin mainittujen tahojen hallinnot. Tässä yksi niistä. Salossa on toki linjauksen kannalta ongelmallisia kohtia, mutta näistä kovinta ääntä pitänee melko pieni vähemmistö. Kaikissa uudistuksissa on aina se puoli, ettei se palvele kaikkia ja osalle se on jopa haitallinen. Mutta suurimalle osalle uudistus on hyödyllinen ja siksi niitä tehdään. Tämä koskee kaikkia julkisen liikenteen kehityshankkeita:

- Aiemmin bussien kaukoliikenteessä (jossa suuri osa lippujen hinnoista romahti palvelun kohdentuessa tarkemmin suurelle käyttäjäkunnalle ja raideliikenne seurasi osittain perässä)
- Taksiuudistus, jossa hyötyjinä olivat alan osa yrittäjistä sekä käyttäjistä ne jotka kilpailuttavat ja käyttävät sovelluksia
- Lentoliikenteessä, jossa hyötyjinä ovat useat alueelliset lentokentät ja niiden käyttäjät ja kaikkien yhteyksien käyttäjät huomattavasti edullisempien lippujen muodossa
- Föliuudistus, jossa koko Turun seudulle luotiin kattava bussijärjestelmä edullisemmin hinnoin

Ja jatkossa:
- Turun tunnin juna, joka nopeuttaa matka-aikoja sekä parantaa yhteysvälin toimintaedellytyksiä
- Turun runkobussijärjestelmä ja hyödyt kuten edellisessä
- Turun raitiotie, hyödyt kuten edeltävissä lisättynä matkustusmukavuudella, korkeammalla kapasiteetilla sekä nopeudella ja matalammilla käyttökustannuksilla.

Kaikissa näissä on toki heikkouksiakin. Mutta hyödyt edellä päästään parempaan lopputulokseen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Täyttä puppua
"Mutta suurimmalle osalle uudistus on hyödyllinen ja siksi niitä tehdään." Pelkkä uudistusten listaaminen ei tosiaankaan todista, että niitä on hyötyä suurimmalle osalle. Ei edes suurimmalle osalle nykyisiä käyttäjiä, saati suurimmalle osalle alueiden asukkaista. Suomessa on tehty, tehdään ja tullaan tekemään lukemattomia uudistuksia, jotka hyödyttävät vain harvoja - pahimmillaan vain uudistuksen toteuttajia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
PohdiskelijaPoika
Angukselle vastauksena
Listaukseni tarkoitus oli havainnollistaa eri liikennepalveluja koskevia uudistuksia, jotka ovat kohdanneet vastustusta ja joista kaikissa suuri enemmistö on hyötyjinä parantuneen palvelun ja / tai edullisempien hintojen muodossa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.