Lukijoilta

Päättäjien on tehtävä jotain Turun turvattomille jalkakäytäville

TS/ARI-MATTI RUUSKA

On kummallista, miten hiljaa koko pormestaristomme on ollut Turun jalkakäytävillä vallitsevista viidakon käytännöistä, joissa kaksipyöräisillä liikkuvat kokevat jo aivan kuin oikeudekseen ajaa jalkakäytävillä. Kaikki eivät siihen syyllisty, mutta hyvin suuri osa. Moni kuvittelee kaiken lisäksi muuttuvansa suojatiellä kaksipyöräisellä ajaessaan jalankulkijaksi. Miten tähän on tultu ja kenellä on vastuu?

Monessa maassa kaupunkien turvallisuudesta ensimmäinen ulostulo nähdään tiedotusvälineissä siten, että esiin astuvat yhdessä poliisijohto ja kaupungin johto, jotka puhuvat asukkaille. Meillä se tunnettu poliittinen vastuu, jossa pitäisi aidosti tehdä jotakin asioiden saattamiseksi lain mukaiseksi, on jälleen kerran täysin kadoksissa. Olemme valinneet luottamustehtäviin henkilöitä, joilta puuttuu uskallus kehittää kaupunkilaisten turvallisuutta.

Turun päivä oli hieno tapahtuma jälleen kerran. Paitsi että... Hämeenkadulla lapsen lastani jalkakäytävällä rattailla työntäessäni vastaan syöksyi lautailija rattaita hipoen hurjalla nopeudella keskellä päivää. Kävimme torilla ja kun palasimme autolle samaan paikkaan, niin täysin samanlainen tapahtuma sattui uudelleen. Nyt asialla oli vaan toinen ääliö.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Illalla ilotulituksen jälkeen palasimme kävellen jalkakäytävällä Kaskenahteessa, kun lautailija ja kyyditettävä törmäsivät minuun. Kun kovasanaisesti lautailijaa asiasta huomautin, niin vastaan tultiin nyrkit ojossa huutaen, että ”mitä sä siinä huudat, kun kerran pääsit hyppäämään alta pois”. Kolme vaarallista tapahtumaa saman päivän aikana!

Täällä ei ole tapahtunut tyhjien puheiden lisäksi yhtään mitään, millä olisi ollut todellista vaikutusta turvallisuuteen.

Onko meidän turha odottaa apua sieltä, mistä sitä kaupunkilaisten kuuluisi saada? Skuutteja on lehtien mukaan tuotu Suomeen ja Turkuun muista maista, jotka ovat suitsineet niiden vallatonta menoa kovin keinoin. Niitä on tuotu nyt paikkaan, jossa kassakone kilisee ja toiminta voi jatkua täysin heidän omilla ehdoillaan. Täällä ei ole tapahtunut tyhjien puheiden lisäksi yhtään mitään, jolla olisi ollut todellista vaikutusta turvallisuuteen.

Voi hyvällä syyllä kysyä myös, miksi meillä edelleen on kevyen liikenteen väyliä, joissa ei ole eroteltu kaistoja jalankulkijoille ja pyöräilijöille? Muissa maissa, joiden kevyen liikenteen menestystä ihailemme, tämän kaltaiset sekaväylät ovat harvinaisia. Asiaan huomiota kiinnitti viimeksi Ylen paikallisuutisissa Avi:n liikenneturvallisuusinsinööri. Kaupungin johto ei asiaa kommentoi edelleenkään mitenkään.

Ihmetyttää myös, miten viranomaiset järjestävät jotain tehoiskuja tämän koheltamisen ”hillitsemiseksi”. Mihin he kuvittelevat sillä vaikuttavansa? Valvonnan pitäisi olla jokapäiväistä muiden tehtävien hoitamisen ohessa.

Itse paljon kävellen liikkuvana en ole vielä kertaakaan nähnyt näiden päivittäisten 5–10 kilometrin kaupunkikävelylenkkien aikana yhtään viranomaisen tekemää pysäytystä näiden rikkeiden vuoksi.

Myös meidän jokaisen kaupunkilaisen tulisi ottaa aktiivisempi rooli asiassa ja huomauttaa ihan jokaista jalkakäytävällä kaksipyöräisellä vastaan ajavaa siitä, että hän toimii vastoin lakia ja käskeä heitä siirtymään ajoradalle. Tällä me tuomme esille sen, että emme hyväksy heidän törttöilyään. Pelkkä huulien mutristelu ei auta, mutta yleisen mielipiteen voimakas julkituominen varmasti vaikuttaisi asiaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Antti O. Pajala

Turku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (31)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Konkreettisia toimia tarvittaisiin nyt heti
"On kummallista, miten hiljaa koko pormestaristomme on ollut Turun jalkakäytävillä vallitsevista viidakon käytännöistä"
- Samaa ihmettelen minäkin. Ilmeisesti pitää tapahtua ensimmäinen jalankulkijan kuolema, ehkäpä pienen lapsen, jonka jälkeen kaupungin johto herää tilanteeseen ja ilmoittaa jonkun monivuotisen selvittelykomitean perustamisesta. Konkreettisia toimia tarvittaisiin nyt heti ja rajuja sellaisia.

Tuntuu siltä, että yhteiskunnastamme on laajemminkin häviämässä kaikenlainen toisten huomioiminen ja yhteisten sääntöjen kunnioitus. Itsekeskeisyys ja välinpitämättömyys ovat ajan henki. Mielestäni kaikkien tolkun ihmisten pitäisi nyt aktivoitua ja vaatia päättäjiltämme toimia tilanteen korjaamiseksi. Kiitos alkuperäiselle kirjoittajalle hyvästä esimerkistä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Konkreettisia toimia tarvittaisiin nyt heti
Turun kaupungille on tärkeintä että autoilu sujuu. Viis siitä että kohkaavat hiilineutraliudesta ja samaan aikaan tosiasiassa aiheuttavat lisää päästöjä autoilua suosimalla.

Jalkakäytävät saadaan turvalliseksi vain rakentamalla ajoradoista osa pyöräteiksi. Tämä tarkoittaa ensisijaisesti kadunvarsipysäköinnin poistamista koko Turun ruutukaava-alueelta. Toissijaisesti voidaan poistaa nelikaistaisilta väyliltä toinen kaista parkkipaikoiksi samalla kun ne parkkipaikat muutetaan pyörätieksi.

Mutta kaupunki ei tosiaan mitään aio tehdä, siellä ovat vallassa autoilijat jotka valehtelevat minkä ehtivät ja rakentavat vain uutta autoiluinfraa. Ainoa pyöräilyinfra minkä rakentavat tehdään siksi, että saavat pyörät pois autoteiltä autoilua haittaamasta. Laadulla ei väliä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
K.K.
Vast: Konkreettisia toimia tarvittaisiin nyt heti
On kyllä mielenkiintoista nähdä koska päättäjien omatuntoa alkaa soimata tämä täysin mielivaltainen toiminta jalkakäytävillä ja jalankulkijoiden terveydellä leikittely.

Meidän on kaupunkilaisina oikeus VAATIA päättäjiämme hoitamaan velvollisuutensa turvallisuuden takaamiseksi! Me emme voi olla muutaman potkulaudoilla rahaa tekevän firman orhina omassa kaupungissamme.

Vaatimus koskee kaupunkimme johtajien lisäksi VS-poliisin toimintaa, koska nyt tätä asiaa ei ole otettu tarpeeksi vakavasti.

Kaikille kevyen liikenteen väylillä tulee maalata omat kaistat jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Jos Martinsillalle sellaiset on kyetty tavallista kapeammalle kaistalle sellaiset tekemään, niin ne voidaan toteuttaa muillekin. Kaikki muu on laskettava tehtävien laiminlyönniksi!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Konkreettisia toimia tarvittaisiin nyt heti
Ei pyöräilijöiltä voi vaatia sääntöjen noudattamista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yrittäjä
Vast: Konkreettisia toimia tarvittaisiin nyt heti
Tuo nyt oli poikkeuksellisen vilkas päivä, mutta keskustassa asuvana ja siellä paljon kävelen/pyöräilen, niin mielestäni kaikki mahtuu sinne vallan mainiosti. Pyöräily on äärettömän helppoa ja leppoissa Turun keskustan alueella, ainakin sen. n 3km. säteellä mitä itse liikun, helposti myös kouluikäiset lapsen lapseni siellä liikkuu ajoradalla. Autojen nopeudet ovat hitaat, enkä itse juuri vaaratilanteita ole kohdannut. Vallanmainiosti myös kävelijät huomioidaan, enkä koe muutamia skuuttailijoita ongelmaksi, itsekin niitä olen käyttänyt.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ustar
Hyvä kirjoitus
Liian paljon aikuiset ihmiset ajavat polkupyörillä ja sähköpotkulaudalla jalkakäytävillä. Poliisit voisivat alkaa sakottaa liikennesääntöjen rikkojia enemmän .
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Hyvä kirjoitus
Ajoradalle kävelemään jos luulee että pyöräilijäs ja skuuttailijat ovat ongelman ydin. Se kun tarkoittaa että ajoradalla on täysin turvallista kävellä koska siellä ei kukaan pyöräile tai skuuttaile...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Hyvä kirjoitus
Polkupyörät ja skuutit voivat liikkua aivan mainiosti ajoradoilla, toki liikennesäännöt olisi opeteltava ja myös niitä noudatettava.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Hyvä kirjoitus
Se onkin tosiaan valitettavaa että autoilijat eivät niitä sääntöjä osaa ja siksi ajoradalla ei voi skuuteilla tai polkupyörillä kulkea.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Hyvä kirjoitus
Pyöräilijän normiperuste on se, että toisen luultu rike oikeuttaa toisenkin rikkomaan sääntöjä, vieläpä huvikseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Hyvä kirjoitus
Kun kyse on oman hengen suojelusta, no, siitä on ihan sanontakin. Eli "parempi virsta väärää kuin vaaksa vaaraa".
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Hyvä kirjoitus
Pyöräilijä: "Ajoradalle kävelemään jos luulee että pyöräilijäs ja skuuttailijat ovat ongelman ydin."

Ei ole kyse luulemisesta vaan jalkakäytävillä pyöräilevät ja skuuttailevat ovat todellinen ongelma.
Tyypilliseen tapaansa Pyöräilijä ei vaadi lakia rikkovia pyöräilijöitä pois jalkakäytäviltä vaan ehdottaa että jalankulkijat ryhtyisivät rikkomaan lakia.
Mutta Tieliikennelaissahan on määritelmä: "9) jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;"

Tuttua tavaraa siis, Pyöräilijä menee ideologia edellä, laeista välittämättä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Hyvä kirjoitus
T.S. ei edelleenkään ymmärrä lukemaansa vaan mätkii olkiukkojaan laittamalla sanoja muiden suuhun. Eli ei en ole ehdottanut että jalankulkijat ryhtyisivät rikkomaan lakia vaan juuri sen, mitä kirjoitin siitä ongelman ytimeksi luulemisesta. T.S. tietää että autoilijat ovat ongelman ydin mutta hän tekee sitä, mistä muita moittii eli menee oma ideologia edellä ja siksi valehtelee siitä, mitä muut olisivat kirjoittaneet koska ei kykene taaskaan asialliseen keskusteluun.

Joten kiitos T.S. taas "osallistumisestasi":
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
EpäHumanisti
Niipä
"Voi hyvällä syyllä kysyä myös, miksi meillä edelleen on kevyen liikenteen väyliä, joissa ei ole eroteltu kaistoja jalankulkijoille ja pyöräilijöille?"

Tämä on varsin hyvä kysymys, hienosti vieläpä satunnaisesti vaihtuvat yhdistetyn ja erillisen välillä. Vaikka nyt tiettyä liikennemuotoa haluttaisiinkin suosia niin luulisi ettei silti tahallaan tarvitisi muita liikennemuotoja haitata.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Niipä
Niinpä, pyöräilyn suosimisen olisikin loputtava jalankulkijoiden ja autoilun kustannuksella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Niipä
Jotain, mitä ei ole koskaan aloitettu, ei voi lopettaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Niipä
Missäpäin on pyöräteitä ja -kaistoja otettu autoilun käyttöön? Totta, sitähän ei siis ole aloitettu. Toisinpäin hyvin runsaasti, jokaisessa katujärjestelyssä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Niipä
Turun kadut olivat 1930-luvulla ja vielä -40 -luvullakin pyöräilijöiden käytössä. Eli se, kun katuja palautetaan mitättömältä osalta alkuperäiseen käyttöönsä, ei ole mitään tilan ottamista autoilulta.

Ja kun jalkakäytäviä muutettiin pyöräteiksi, ottivat sen pyöräilijöiden alkuperäisen tilan autoilijat jotta autoilla pääsisi ajamaan lujempaa suojatielle jotta jalankulkija ei kuvittelisi että voisi mennä ensin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Niipä
1930-luvulla ja vielä -40 -luvullakin saivat hevoset ihan rauhassa kulkea kaduilla. Nyt ei niitä ole edes virkavallan käytössä. Siinä monta jalkaa sai väistyä pyörien tieltä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Riipivää
Pormestarin intressit muualla
Ei pormestaria kiinnosta eikä innosta tavallisen kaupunkilaisen pienet eikä isotkaan murheet. Pääasia että bisnespiirit ovat tyytyväisiä.
Sitä saatiin mitä äänestettiin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää