Lukijoilta

"Hyvää päivänjatkoa" ei lämmitä mieltä liukuhihnatyylillä sanottuna

Kiitos nimimerkki Timolle (TS Mielipiteet 15.9.), joka kirjoitit kulovalkean tavoin levinneestä tavasta kaupan kassoilla toivotella ventovieraille ihmisille "hyvää päivänjatkoa". Olen miettinyt, että olenkohan ainoa ihminen maailmassa, jota tämä tapa ärsyttää, mutta mukavaa että kohtalotoveri löytyy.

Seistessäni kassajonossa kuulen miten kassahenkilö, tähän ilmeisesti liikkeen johdon taholta pakotettuna, hokee tuota mantraa. Ilmiselvästi useimmissa tapauksissa hän on yhtä vaivautunut kuin minä odottaessani vuoroani ja joutumistani tuohon ärsyttävään tilanteeseen.

Mikäli tämä toivotus tulisi yllättäen ja luonnollisesti, se toki lämmittäisi mieltä, mutta ei näin liukuhihnatyylillä.

Yhtä älytön idea on erään suuren suomalaisen kaupparyhmittymän "lupaus" tervehtiä iloisesti kaikkia asiakkaita. Kulkiessani ao. liikkeessä kuulen näitä tervehdyksiä jostain hyllyjen välistä, ja yritän siinä sitten käännellä päätäni, että onko kyseessä joku tuttuni vai jossain hyllyvälissä raskasta hyllyttämistä tekevä kaupan työntekijä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sympatiani tässäkin tapauksessa on tuon kaupan työntekijän puolella, koska hänet on "pakotettu" tähän rituaaliin työnantajan taholta huolimatta hänen muutenkin raskaista työtehtävistään.

Olenkin alkanut vältellä näitä liikkeitä, jotka väen väkisin yrittävät saada päivästäni paremman. Tämä kun ei vaan luonnistu meiltä "metsäläisiltä" luonnollisesti, yhtä vähän kuin taas koronan jälkeen yleistynyt kömpelö halailu tavattaessa.

Toki aina pitää olla kohtelias ja ystävällinen, mutta olisiko mahdollista jättää nämä "hellyydenosoitukset ja päivittelyt" niihin maihin, missä se sujuu luonnikkaasti, ja ollaan me edelleen ihan niitä rehtejä ja ehkä vähän jurojakin suomalaisia, joita maailmalla on opittu arvostamaan.

Eipä tässä tällä kertaa muuta kuin oikein hyvää päivänjatkoa vaan kaikille!

Olen suomalainen

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jurmalainen
Harmin aiheita riittää voi herra ja jestas
Minä kyllä oikeastaan siedän nuo kassahenkilöiden lausumat kiitokset ja en ole kauhean vaivautunut siitäkään, että vakiomarkettini pikakassan valvojat "moikkaavat" kun sinne kassalle menen kärryssäni eineskeitto ja keppanapurkki. Sen naapurimarketin tervehtijöille olen jopa vastannut samalla mitalla. Näiden kanssaihmisten elämää omalla työllään helpottavia ihmisiä vaaditaan näkymättömiksi. Ei ole kauhean paljon aikaa siitä, kun käytiin laaja keskustelu niinkin ikävästä asiasta, että matkustajat poistuessaan bussista kiittelivät ja huusivat ikäävimmin käyttäytyessään vielä, että hei. Se kun pilasi jonkun perusmykän päivän perusteellisesti. Samat hiljaisuuden vaatijat tietäenkin odottavat ns. palvelijoiltaan nöyrää käytöstä ja valmiutta vastaanottamaan asiakkaan kengän hierto ja muut harmit ilman naaman rypistystä saati puolustautumista. Minä arvostan noita ihmisiä siitäkin, ettei kukaan ole rypistellyt naamaansa siksikään, että olen joskus ajatuksissani tullut tokaisseeksi jonkin heidän ehkä miljoona kertaa sitä ennen kuulemansa "vitsin", joka koskee heidän velvollisuuttaan tarjota kuittia ja sitä ikuista kiittelyä, vaikka ei mitään kiitoksen aihetta olekaan, kun asiakas maksaa ostoksiaan, joita ei saa muuten viedä kaupoista pois. Muistui mieleen joitakin vuosia sitten ulkomailla, jossa ihmiset käyttäytyvät paremmin ja ovat fiksumpia jne., bussikuskin metodi asiakaspalvelussa. Annoin maksun tasarahassa ja kuski katsoi omasta ikkunastaan keskitielle päin ja tuuppasi lipun suunnilleen minun suuntaani sanomatta sanaakaan missään vaiheessa kohtaamistani. En kero maata, etten aiheuta mitään rynnäkköä sinne päin. Kotimaisista härmeistä vielä vois mainita ne itsestään avautuvat marketin ovet.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Tervehtiminen kuuluu peruskäytöstapoihin - puolin ja toisin
"Hyvää päivänjatkoa ei lämmitä mieltä liukuhihnatyylillä sanottuna"
- Itse olen törmännyt ruokakaupan kassalla ainoastaan pari kertaa työntekijään, joka on ollut selkeästi turhautuneen oloinen, kun on joutunut sanomaan päivää johdon ohjeistamana. Ainakin kerran kyse oli nuoresta pojanklopista, jotka eivät yleensä muutenkaan avaa suutaan yleisillä paikoilla muuta kuin keskenään kiroillessa. Yleisempää ynseä asenne on äijävaltaisilla aloilla, kuten rautakaupoissa, joissa varsinkin myyjältä huomion saaminen voi olla joskus kiven takana. Haluavat ilmeisesti palvella pikemminkin asiakkaita, joilla on raksatakki päällä, kuin vähittäisasiakasta, joka ostaa todennäköisesti vain kymmenen ruuvia.

Omasta mielestäni tervehtiminen ja toisen huomioiminen kuuluvat peruskäytöstapoihin ja varsinkin palvelutehtävissä. Yhtä lailla se kuuluu asiakkaalle. En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät asiointitapahtumassa tai muutenkaan reagoi mitenkään tervehdyksiin. Se on nykyajalle tyypillistä itsekkyyttä ja moukkamaisuutta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
ArvoTasa
Pienet on murheet
Taannoin eräässä kaupassa kassalla oli nuori mies joka maksutapahtuman yhteydessä jututti asiakkaita, hänen kassalleen muodostui jopa jonoa!
Näille mielensäpahoittajille suosittelen itsepalvelukassoja.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kai
Vast: Pienet on murheet
Ei voi mennä itsepalvelukassan kautta, koska siellä ei voi maksaa kaljojaan, eikä saa tupakkaakaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aikajänteen_rikoshyöty
Vast: Pienet on murheet
@Kai
"... siellä ei voi maksaa kaljojaan, eikä saa tupakkaakaan."

Jos lähtee kaupasta kunnon kalja- ja tupakkalasti mukanaan, voisi olettaa, että "hyvä päivänjatko" olisi taattu ilman erityisiä toivottelujakin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Heli Orsiini
Vast: Pienet on murheet
Tottakai tervehtiminen kuuluu normaaliin kanssakäymiseen. Osa kassahenkilöistä on luonnostaan todella välittömiä ja itsekin tulee kanssakäymisestä iloiselle mielelle. Mutta osalle työntekijöistä tämä työnantajan määräys toivottaa hyvää päivänjatkoa ei vaan ole luontevaa. Sen näkee asianomaisen olemuksesta. Olisi parempi, että näitä pakotettuja toivotuksia ei viljeltäisi. Riittää, että toimitaan ystävällisesti ja asiallisesti. Ja otetaan vastaan ilolla ne toivotukset, jotka sanotaan spontaanisti ja omasta halusta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kai
Ensimmäisen maailman ongelmia
Voisin tietysti kirjoittaa lehteen, kuinka mukavaa minusta on, kun kassat tervehtivät ja toivottavat hyvää päivänjatkoa, mutta tyydyn kuitenkin kirjoittamaan viestini tähän. En siis samaistu "metsäläiseen", vaan tervehdin ilolla muuttunutta kulttuuria, josta jurosta ja mököttävästä suomalaisesta on sukeutunut avoin ja toiset huomioiva normaali ihminen. Iloitsen myös siitä, että isojen murheiden lisäksi minulta puuttuu nuo pienet murheet, jotka pilaavat pikkusielujen elämän : )
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.