Lukijoilta

Yrittäjät kaipaavat panostuksia liikenteeseen

Yritykset tarvitsevat toimivia liikenneyhteyksiä. Ihmisten ja tavaroiden pitää päästä perille kustannustehokkaasti, turvallisesti ja ilman viivytyksiä.

Liikenneyhteyksillä on iso rooli myös työntekijöiden rekrytoinnissa. Työnhakijat valitsevat mielellään työpaikan, minne on nopeaa ja sujuvaa kulkea eikä työmatka haukkaa liian suurta osaa päivästä. Tämä korostuu, kun yritykset kilpailevat osaavasta työvoimasta.

Jokaisella meistä on omakohtaisia kokemuksia tiestön kunnosta tai junayhteyksien takkuamisesta. Maantie- ja rautatieverkon korjausvelka on kasvanut viidessä vuodessa 2,5 miljardista eurosta kolmeen miljardiin euroon. Kustannustason nopean kohoamisen vuoksi rata- ja tiekilometrejä kyetään korjaamaan nykyrahoituksella entistä vähemmän.

Seuraavan hallituksen pitää kääntää suunta. Liikenneväylien kunnon heikkeneminen pitää pysäyttää ja tarvittavat kehittämisinvestoinnit saada liikkeelle. Pelkkä riittävän rahoituksen varmistaminen ei riitä, vaan Suomen liikenneverkkoa on kehitettävä nykyistä strategisemmin. On asetettava selkeä ja kunnianhimoinen tavoitetaso sille, miltä väyläverkkomme tulisi näyttää ja miten siihen konkreettisesti päästään.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Varsinais-Suomi on kaikkien liikennemuotojen risteyskohtana tärkeä alue koko maan liikenteen ja logistiikan kannalta. Suurten kaupunkiseutujen kytkeminen yhteen nopealla junayhteydellä, satamaliikenteen kapasiteetin kasvattaminen ja valtateiden 8 ja 9 liikenteen sujuvoittaminen parantaisivat yritystoiminnan edellytyksiä Varsinais-Suomessa.

Liikenteen kehittäminen on muutakin kuin asfalttia ja ratakiskoja. Digitalisaatio ja automaatio tuovat valtavasti mahdollisuuksia liikenteen ja logistiikan tehostamiseen, ihmisten ja yritysten palvelutason parantamiseen ja päästöjen vähentämiseen.

Merkittävää potentiaalia on myös liikennealan kilpailun edistämisessä. Moni muistaa, miten linja-autojen kaukoliikenteen kilpailun avautuessa lippujen hinnat laskivat sekä bussi- että junaliikenteessä. Seuraava askel on avata kilpailu aidosti myös junaliikenteessä. Tämä voisi muun muassa tuoda kaivattuja paikallisjunia yhä useammalle kaupunkiseudulle.

Emma-Stina Vehmanen

liikennepoliittinen asiantuntija

Suomen Yrittäjät

Jutta Wirén

elinkeinoasioiden päällikkö

Varsinais-Suomen Yrittäjät

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Asko Ojala
Rahaa kankkulan kaivoon
Ai mitä panostuksia 8-tiehen pitäisi tehdä?

Turku-Rauma väli on minulle kesämökkiläisenä hyvin tuttu.

Pahimmat kaahaajat ovat yleensä loppumatkasta samoissa liikennevaloissa Koulukadulla. Sama toisin päin. Satoja miljoonia jotta pääsee joitain sekunteja nopeammin?

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Rahaa kankkulan kaivoon
Lueppa teksti uudelleen ihan ajatuksella. Pitäisi olla aivan selvää että olemassa olevaa liikenneinfraa täytyy pitää kunnossa ja myös parantaa, jos rahaa jää vasta sitten rakentaa uutta.
Kaahareita riittää tien kunnosta riippumatta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Rahaa kankkulan kaivoon
Autoilua on vähennettävä. Se ei vähene parantamalla autoilun sujuvuutta.

"One more lane" on epäonnistunut kaikkialla, miksi ihmeessä se toimisi Suomessa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Rahaa kankkulan kaivoon
Jutussa puhutaan kasitien liikenteen "sujuvoittamisesta", mikä ainakin minulle tuo mieleen jotain hieman suurisuuntaisempaa kuin peruskunnostukset. Samassa virkkeessä mainitaan hankkeita, jotka ylittävät tavallisen infran korjailun, eli nopeat junayhteydet ja satamaliikenteen kasvattaminen. Siksipä varmaan Asko Ojala kysyykin, mitä panostuksia nyt ajatellaan kasitiehen.

Minusta on virkistävää, että joku on valmis tyytymään nykyiseen eikä hinkua aina uutta isompaa ja hienompaa. Tiestön kunnossapito on varmaan kaikkien mielestä tarpeen ja hyvä asia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.