Lukijoilta

Hämeenkadun kevyen liikenteen järjestely tulee uudistaa

Syksyisin Turku täyttyy kevyen liikenteen käyttäjistä, kun tuhannet opiskelijat palaavat kesälomilta. Opiskelijoiden määrän kasvun huomaa etenkin yliopistonmäen läheisyydessä, esimerkiksi Hämeenkadun ja Kiinamyllynkadun risteyksessä.

Nykyinen järjestely niputtaa yhteen kävelijät, pyöräilijät ja potkulautailijat kapealle jalkakäytävälle. Pyöräily molempiin suuntiin on sallittu pyöräväylällä, mikä luo tungosta ja aiheuttaa vaaratilanteita etenkin Hämeenkadun pohjoispuolen jalkakäytävällä.

Erityisen vaarallisia ovat tien kohdat, joissa jalankulkijan täytyy ylittää pyöräväylä, kuten bussipysäkit tai risteykset. Jalankulkijan täytyy tarkkailla ympäristöään esimerkiksi bussiin noustessa ja siitä poistuessa.

Onkin mielestäni jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuuden takaamiseksi tarpeellista siirtää pyöräväylä ajoradalle. Tilaa pyörätielle saataisiin poistamalla parkkipaikkoja Hämeenkadun varrelta. Osa parkkipaikoista voitaisiin siirtää poikkikaduille, joiden katutila on jatkuvasti alikäytössä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tällä hetkellä kevyen liikenteen järjestelyjä yliopiston alueelta Hämeenkadulle parannetaan Rehtorinpellonkadun ja Vatselankadun osalta, ja pyörätien uudistusta tulisi jatkaa Hämeenkatua pitkin Uudenmaankadulle asti, tai ainakin Akatemiankadulle Tuomiokirkontorille.

Riippumatta periaatteellisesta erimielisyydestä siitä, kenelle kaupunkitila kuuluu, voimme todeta, että vaaratilanteiden vähentäminen liikenteessä on kaikkien yhteinen etu ja velvollisuus.

Aapo Turkki

opiskelija

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​

Aiemmat viestit (26)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Esko
Pyöräilijät Koskenniemenkadulle
Hämeenkadun pyöräilyongelmat vähenisivät, jos Koskenniemenkadulta varattaisiin tilaa pyöräilijöille muuttamalla portaiden toinen puoli pyöräilyrampiksi. Sen lisäksi sinne tarvittaisiin kunnollinen pyöräparkki.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Pyöräilijät Koskenniemenkadulle
Valitan Eskoseni, nyt ei ole kyse enduropyöräilystä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Riittämätöntä
Turussa pitää tehdä kevyenliikenteen järjestelyt uusiksi kauttaaltaan. Eli kaikki nelikaistaiset 50km/h tai alle rajoituksen omaavat tiet ja kadut kaksikaistaisiksi ja tilalle leveämmät jalkakäytävät ja pyörätiet. Kadun rakenteen on tuettava rajoitusta eli mitä alempi rajoitus, sitä kapeampi sen ajoradan pitää olla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Riittämätöntä
Ei pidä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Riittämätöntä
"Kadun rakenteen on tuettava rajoitusta eli mitä alempi rajoitus, sitä kapeampi sen ajoradan pitää olla." Periaatteessa aivan päinvastainenkin näkökulma on mahdollinen: mitä alempi rajoitus, sitä enemmän kaistoja pitää olla, jotta katu vetäisi edes lähes yhtä hyvin kuin aiemmin korkeammilla nopeuksilla. Keskeisessä keskustassa näin ei toki tehdä, koska sieltä halutaan vähentää autoilu yleensäkin minimiin, mutta väljemmillä alueilla tuotakin sietää miettiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Riittämätöntä
Niinhän sitä maalaisjärjellä voisi kuvitella. Mutta kun käytetään akateemista järkeä, on tulos toinen.
"Vuonna 2010 tehtyjen nopeusrajoitusmuutosten jälkeen tutkittiin myös vaikutuksia välityskykyyn vuonna 2012 julkaistussa selvityksessä, yhteensä kuudella kadulla. Tutkimuksen mukaan huipputuntien liikennemäärät joko kasvoivat tai pysyivät samoina tilastollisen merkittävyyden puitteissa. Yhteenvetona todettiin, että nopeusrajoitusten muutos ei vaikuttanut negatiivisesti kyseisten katujen kykyyn vastata liikenteen kysyntään.
(Helsingin kaupunki, kaupunkisuunnitteluvirasto 2012)"

Sietää miettiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Riittämätöntä
Agnus, tässä on ihan yksinkertainen fysiikka määräämässä. Eli se, mikä määrittää väylän sujuvuuden, on ajoneuvojen väli sekunneissa. Eli moottoritiellä tarvitaan 3-4s turvaväli mikä tarkoittaa että yhden pisteen ohi menee auto 3-4 sekunnin välein. 30km/h nopeudella väliksi riittää 2s mikä tarkoittaa että pisteen ohi meneekin auto 2,5s välein. Eli useammin kuin moottoritiellä. 1s väli tarkoittaa noin 15-20km/h vauhtia ja silloinkin auto menee alle 2s välein sen pisteen ohi.

Eli mitä alempi nopeus, sitä vähemmän niitä kaistoja tarvitaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Riittämätöntä
Niin, mietin asiaa puhtaasti teoreettisessa mielessä. En todellakaan itse ole vaatimassa, että alemmilla nopeusrajoituksilla kaistoja pitää järjestää enemmän. Kunhan pohdiskelin.

Huomautan kuitenkin Pyöräilijän laskelmiin, että normaalisti moottoritiellä on nimenomaan kaksi kaistaa suuntaansa ja alhaisilla nopeuksilla yksi. Joten JOS autoilijat pitäisivät riittävät turvavälit moottoritiellä - mikä ei ole mikään itsestäänselvyys - niin pisteen ohi voi mennä Pyöräilijän tietojen mukaan kaksi autoa 3-4 sekunnin välein, eli hiukan vääntäen yksi auto 1,5-2 sekunnin välein. Tämä on nyt taas puhtaasti teoreettinen kapasiteetti olettaen, että tiellä on niin paljon autoja kuin sinne sopii, ja kaikki pitävät juuri sopivan turvavälin ja tasaisen vauhdin.

Masa-Pasan tieto on mielenkiintoinen, mutta on huomattava, että Helsingissä huipputunteina on ruuhkaa, eli autot eivät aja tasaista vauhtia. Liikennevalot rytmittävät, tulee muutenkin pysähdyksiä, jos on tukkoista. Ajamaan pääsee yleensä niin kovaa kuin muukin liikennevirta samaan suuntaan. Tärkeimmät, ruuhkaisimmat väylät vetävät juuri sen mitä vetävät, oli nopeusrajoitus mitä tahansa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Riittämätöntä
Ja kuten todettua väylät vetävät sitä paremmin, mitä vähemmän autoja on. Mitä leveämmät väylät, sitä enemmän autoja ja suurempi ruuhka. "one more lane will fix it" on tuottanut joka paikassa saman tuloksen. Eli sitä pahemmat ruuhkat mitä enemmän näitä yksiä kaistoja vielä on lisätty.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Asko Ojala
Autoilu
Eihän se nyt sovi koska autoilulta pitäisi ottaa pois!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Autoilu
Ja sitten vielä halutaan asukkaita sekä pyöräilyä lisätä? Pyöräilijät voisivat valita reittinsä muuta kautta helposti. Asko on ihan oikeassa, kadunvarsi paikoitusta tarvitaan vastaisuudessakin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Autoilu
Hämeenkatu on pyöräilymäärältään kaupungin vilkkain katu. Oletko ajatellut, että miksi ja että mikä olisi se korvaava ja peräti helppo reitti?

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Autoilu
Eihän reitin tarvitse välttämättä olla helpoin ja nopein vaan turvallinen, näin saa myös kauemmin nauttia pyöräilystään. Reittien lisäksi voi vapaasti valita liikkumisvälineensä ja tapansa jos kokee nykyisen ongelmalliseksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Autoilu
Mikä olisi turvallisempi kuin pyörätie?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Autoilu
Eli ArvoTasan mukaan se autoilu pitää kierrättää Hämeenkadulta muualle, ei pyöräilyä koska autoilun siirtäminen muualle tekee sekä pyöräilystä että jalankulusta turvallisempaa. Se on 2-1. Ja loppujen lopuksi autoilijakin saa valita oman liikkumisvälineensä jos kokee tuon ongelmalliseksi, ihan ArvoTasan julistuksen mukaisesti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Autoilu
Hämeenkadullahan on pyörätiet ja jokirannan reitin kautta sekä kirkon ympäristössäkin voi myös pyöräillä, samoin sivukaduilla, ainoat paikat missä on pyöräilykiellot taitaa olla moottoritiet ja Kasvitieteellinen puutarha, turhaa valitusta taas kerran.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Autoilu
Koska Hämeenkatu on niin vilkas pyöräilykatu kuin se on, pitää infran vastata ajoneuvomäärää. Ei ole mitään syytä kieltää tai rajoittaa pyöräilyä siinä. Onhan Turusta Helsinkiin moottoritie, vaikka vanhaakin tietä pääsee ihan hyvin. Ajaako joku sitä, koska haluaa nauttia autoilustaan kauemmin?

tiedätkös, polkupyöräilijä ja autoilija on ihan samanlaisia. He ovat menossa jostain jonnekin. Töistä kotiin, kauppaan, harrastukseen, kylään. Huviajelijoita on molemmissa porukoissa yhtä vähän. Totta kai molemmat haluavat ajaa lyhintä mahdollista reittiä. Toisella niitä reittejä vaan on aika paljon vähemmän ja nekin on monessa paikassa kehnoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Autoilu
Liikennesuoritteet eri liikennemuotojen mukaan km/henk.
-Henkilö ja pakettiautot 79%
-Julkinen liikenne 11%
-Jalankulku 2.5%
-Pyöräily 1.5%
Tuo on samalla eri liikennemuotojen tärkeysjärjestys henkilöliikenteessä.
Pyöräilyynkö pitäisi eniten panostaa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Autoilu
Jos on aina ruuhkaa tai muuten hankalaa ilman muuta valitsisin kiertotien.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Autoilu
Pyöräilyynkö pitäisi eniten panostaa?
------------------------------
EI, vaan pitäisi panostaa henkilöautojen liikennesuoritteen vähentämiseen. MIhin se siirtyy, on sitten kansalaisten päätettävissä, mutta se siirtymä pois hlöautoista on saatava vauhtiin niin pian kuin mahdollista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Autoilu
Ja kun noudatetaan tätä ”tärkeysjärjestystä”, vähenee joukkoliikenteen käyttö ja pyöräily entisestään. Jos Turussa olisi toimiva joukkoliikenne ja hyvät pyöräilyolosuhteet, olisi jakauma erilainen.
Muna ja kana, ymmärräthän.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Autoilu
Mietiskelijän luvut eivät taatusti päde Hämeenkadulla.

Ja kuten sinulle on jo aikaisemmin todettu, ei liikennettä pidä rakentaa toteutuneiden liikennemäärien perusteella vaan haluttujen. Turku siis vuodesta toiseen todistaa olevansa puhdas autokaupunki.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Autoilu
Masa_Pasa: "Onhan Turusta Helsinkiin moottoritie, vaikka vanhaakin tietä pääsee ihan hyvin. Ajaako joku sitä, koska haluaa nauttia autoilustaan kauemmin?"

Minä ilmoittaudun tuohon joukkoon.
Turun ja Salon välinen motari on hyvin stressaava, on kilvanajoa, on pussittamista ja ties mitä.
Näin iäkkäämpänä ihmisenä arvostan myös sitä että näen vähän laajemmaltakin tien ympäristöä. Näillä reunaehdoilla mittarissa on sitten noin 90 nopeus. Kun sitten vertaa Turku-Salo väliä niin ei siellä vanhalla ykköstiellä taida paria minuuttia enempää aikaa mennä, mutta onpahan hyvin paljon rauhallisempaa se meno.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Autoilu
OK, kiva sinulle. Mutta kuten tiedät, olet vahvasti vähemmistössä. EIkä päätöksiä voi tehdä marginaalisen vähemmistön halujen perusteella. Sitä paitsi, jos kaikki olisivat kuten sinä eli ajaisivat pikkuteitä Helsinkiin ja kierätäisivät polkupyörällään sivutietä, siirtyisi paine näille reiteille. Eli eikös vaan anneta moottorien olla suuren kapasiteetin väylä enemmistöllä ja tehdään Hämeenkadusta suuren kapasiteetin salliva pyöräväylä enemmistölle. Demokratiassahan me eletään, eikö vaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Autoilu
Hämeenkatu on nyt suuren kapasiteetin salliva väylä enemmistölle. Ja sivuilla pienen kapasiteetin väylät , ei ongelmaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Autoilu
Kuten ihan itse yleisöpalstakirjoituksessakin hyvin perustellaan, kapasiteetti ja laatu ei vastaa liikenteen määrää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.