Lukijoilta

Raskas huoli liikenneturvasta

Liikkuvan poliisin hajottaminen osaksi yleistä paikallispoliisitoimintaa kymmenen vuotta sitten oli kova isku turvallisuutta taanneelle näkyvälle valvonnalle. Asiantuntijat eri järjestöistä olivat huolestuneet odotettavissa olevasta heikkenevästä tienkäyttäjien turvasta.

Erityisen huolestuneita olivat ammattiautoilijat raskaan liikenteen asemasta uudessa järjestelmässä.

Valitettavasti pelko on osoittautunut aiheelliseksi. Sitä osoittaa mediassa kerrottu raskaan kaluston nyt suoritettujen tarkastusten saldo. Ajoneuvokannassa löytyi yllättävän paljon rikkeitä ja puutteita.

Ne ovat kertyneet aikana, jolloin näkyvä tarkastustoiminta teillämme on kadonnut, osin piiilovalvonnaksi, jolla kansainvälisten tutkimusten mukaan on heikompi vaikutus liikennöintiin kuin liikkuvan poliisin (LP) aikana. Lisätekijä on myös LP:n tunnusten poistaminen kalustosta, mikä heti vie toiminnalta ennalta ehkäisevän vaikutuksen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Raskaan kaluston puutteet ovat kokonaisuuden kannalta erittäin suuri turvallisuusriski. Samalla myös lastauksen puutteet, sallittujen akselipainojen ylitykset merkitsevät muutenkin rapautuvan tiestön pinnoitteille rasitusta, jota ei bitumin nykyhinnoin kyetä nopeasti korjaamaan.

Tilanne tulee siis pahenemaan, mikä on kuljetuksen suorittajan kannalta kustannuksia lisäävä tekijä.

Huomiotamme on kiinnittänyt se, ettei kansainvälistä tietoa, kokemuksia ja kokeiluista eri tekniikoin saatuja tuloksia ole aktiivisesti kerätty ja yhteyksien ylläpito on osoittautunut joissakin tapauksissa yllättävän hankalaksi.

Mielenkiintoista on, että LP oli aikoinaan kokeillut ja kehittänyt raskaan liikenteen akselipainojen tarkastamiseen soveltuvia, hyviksi osoittautuneita menetelmiä. Koskaan ei ole liian myöhäistä tehdä parannuksia ja käyttää saatavilla olevaa tekniikkaa ja menetelmiä meidän kaikkien eduksi.

Sven-Olof Hassel

ylikomisario evp.

Antti Jääskeläinen

emeritus lääninoikeuslääkäri

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.