Lukijoilta

Digipalvelujen kehittäminen on syrjäyttänyt kasvokkain tapahtuvat lähipalvelut

MARTTIINA SAIRANEN
Poliitikot lupasivat sote-uudistuksen tuovan paremmat lähipalvelut. Veikkaan, että viesti muuttuu lähiaikoina ja aletaan puhua paremmista digipalveluista, sanoo kirjoittaja.
Poliitikot lupasivat sote-uudistuksen tuovan paremmat lähipalvelut. Veikkaan, että viesti muuttuu lähiaikoina ja aletaan puhua paremmista digipalveluista, sanoo kirjoittaja.

”Suuret ikäluokat” nauttivat hetken Suomen historian parasta elämää! He kokivat ahkeruuden tuottaman kasvun ja elintason nousun. Inflaatio auttoi velkojen maksussa. Tarvittavat palvelut olivat lähellä kirkonkylässä ja kaupunkien taajamissa, niitä antoivat kasvotusten ystävälliset asiantuntijat. Naapuriapukin oli vielä voimissaan.

Nyt on tilanne toinen. Osa ikäihmisistä on jätetty täysin heitteille digitaitojen puuttuessa.

Suomi oli vain hetken 1900- ja 2000-lukujen vaihteen tienoilla todellinen palveluyhteiskunta. Nyt eläköityneet, suuriin ikäluokkiin kuuluvat suomalaiset ovat ainoita, jotka saivat nauttia muutaman vuosikymmenen henkilökohtaisista palveluista.

Paikallispankit olivat silloin paras esimerkki. Ne kilpailivat asiakkaista erinomaisilla henkilökohtaisilla palveluilla ja osaamisella.

Henkilökohtaisista palveluista luopui ensin valtio. Kuntien kirkonkylistä hävisivät verotoimistot, nimismiehenkansliat ja lopulta myös työvoimatoimistot ja Kelan konttorit.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kaupunkien ja kuntien virastot ovat auki nyt vain muutaman tunnin keskipäivällä. Virkamiehille turvataan työrauha lukkojen takana. Mitä sitten tekevätkin?

Nyt eläköityneet, suuriin ikäluokkiin kuuluvat suomalaiset ovat ainoita, jotka saivat nauttia muutaman vuosikymmenen henkilökohtaisista palveluista.

Suurin muutos on tapahtunut pankeissa. Niiden ovet ovat nyt lukossa ja ajanvarauksen voi tehdä verkossa, ken osaa. Kohta pankinjohtaja huomaa, ettei tarvitse koko pankkikonttoria.

Tämä henkilökohtaisten palvelujen loppuminen ei ole ongelma alle 40-vuotiaille suomalaisille. He eivät tiedä, että sellaisiakin on joskus ollut saatavilla. Heille on luonnollista, että palvelut hoidetaan digitaalisesti verkossa. Kaikki on hyvin, kun kännykkä toimii.

1990-luvulla kotitietokoneet ja älypuhelimet yleistyivät. Silloin aluksi pankkien, vakuutusyhtiöiden, kuntien, kaupunkien ja muiden virastojen kotisivut olivat asiakasystävällisiä. Parilla klikkauksella löysi haluamansa henkilön puhelinnumeron ja muut yhteystiedot.

Nyt näiden yhteisöjen kotisivut on rakennettu ”torjuntamuureiksi”, joista mahdollisimman harvan asiakkaan toivotaan löytävän läpi. Jostain käsittämättömästä syystä ennen helposti löytyvät yhteystiedot on suorastaan piilotettu laajojen kotisivujen sokkeloihin.

Puhelinyhteydet ovat oma lukunsa. Keskuksesta vastaa joko tietokone tai nauhoite. Odottaessa puhelun yhdistämistä on aikaa miettiä soiton välttämättömyyttä.

Poliitikot lupasivat varomattomasti sote-uudistuksen tuovan paremmat lähipalvelut. Taisi olla vanhanaikainen lupaus. Veikkaan, että viesti muuttuu lähiaikoina. Aletaan puhua paremmista digipalveluista. Lääkärin vastaanotto onkin keittiössä, pöydällä ”läppärin” ruudulla.

Digipalvelut ja verkkoyhteydet eivät ole kaikkien kansalaisten käytössä. Kaikilla ikäihmisillä ei ole omaista tai läheistä auttamassa vaikkapa pankkiasioiden hoidossa.

Kyllä toki palveluhaluisia ihmisiäkin vielä löytyy. Lähikaupan kassa tervehti reippaasti ja saattaa hymykin pilkahtaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Jukka Tuori

maakuntaneuvos

Huittinen

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Angus
Ajatuksia heräsi
Olen samaa mieltä pääkohdista ja ennenkin sen mielipiteeni ilmaissut. Muutama kommentti kuitenkin.

"Paikallispankit olivat silloin paras esimerkki. Ne kilpailivat asiakkaista erinomaisilla henkilökohtaisilla palveluilla ja osaamisella." No joo... Olivathan ne pankkineidit (ne tosiaan olivat yleensä naisia) nopeita, tehokkaita ja useimmiten ystävällisiäkin. Useimmiten. Muiden pankkiasioiden kanssa oli vähän niin ja näin. Pankinjohtaja oli iso herra ja tiesi sen. Lainan hakeminen oli lainan anomista. Sijoitusneuvonnasta ei ollut kuultukaan.

Alle 40-vuotiaat ovat ehkä pakon edessä tottuneet digitaalisiin palveluihin, mutta se ei tarkoita, ettei osa heistäkin saattaisi mielellään asioida esim. puhelimitse, kasvokkain tai postitse/sähköpostitse. Meitä on moneksi, eivätkä kaikki alle 40-vuotiaatkaan ole villinä digiin. Joillakin meistä, kaikenikäisistä, voi olla myös terveysongelmia tai ominaisuuksia (tarkoitan vaikkapa luki-häiriötä), jotka vaikeuttavat digipalvelujen käyttöä.

Verotoimiston ja nimismiehenkanslian häviäminen pikkupaikkakunnilta ei kenties ole kovin raskas menetys, niissä asioidaan/asioitiin harvoin. Sen sijaan työkkärin ja pankin on. Puhumattakaan apteekista, postista, koulusta, kirjastosta ja jopa kaupasta.

Digin todellakin piti parantaa, ei heikentää palveluita. Sen palvelee hienosti yhtenä asiointikanavana, ja sellaisena toivotan sen tervetulleeksi myös terveydenhoitoon. Se ei kuitenkaan saisi olla ainoa yhteyskeino tai käytännössä pakotettu yhteyskeino, varsinkaan julkisella sektorilla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Alf
Eikö liiketoiminnassa tarvita enää ollenkaan asiakkaita...?
"Suurin muutos on tapahtunut pankeissa. Niiden ovet ovat nyt lukossa ja ajanvarauksen voi tehdä verkossa, ken osaa. Kohta pankinjohtaja huomaa, ettei tarvitse koko pankkikonttoria."

Niinpä niin. Pankeissa ei valitettavasti ymmärretä (vielä...) sitä tosiseikkaa, että hyvin monet liiketoiminnat, itseasiassa jopa kansainvälinen pankkitoiminta, elävät vain asiakkaiden tyytyväisyydestä.

Kerron omakohtaisen esimerkin: Pankki ilmoitti keväällä (muiden säännöllisesti toistuvien hinnankorotustensa ohessa...), että 1.6.2022 alkaen kaikki käteisautomaattinostot maksavat sitten 1 €/kpl. Pankin tiskiltä voi toki vielä, hinnaston mukaan, nostaa omia rahojaan ilman kustannuksia.

Siispä lähdin pankkiin irtisanomaan pankkikorttini sekä nostamaan tiskiltä käteistä rahaa. Pankkitunnuksia minulla ei ole eikä sivumennen sanoen tule koskaan olemaan. Minusta ei koskaan tule pankin etätyöntekijää...joka vielä maksaa tekemästään työstä pankille.

Taisi olla sitten kesäkuun loppupuolta kun olimme puolison kanssa menossa nostamaan myös hänelle käteistä rahaa pankin tiskiltä. Eipä onnistunutkaan enää koska ovi oli lukossa. Kolistelun herättämänä tiskin takaa laahusti ovea avaamaan henkilö joka loihe lausumaan, että heillä ei tässä konttorissa ole enää lainkaan kassapalveluja...eli jos haluatte nostaa omia rahojanne pankkitiskiltä, niin olkaa hyvät ja menkää Liedon tai Piikkiön konttorista hakemaan. Meiltä ei saa.

Tätä asiakkaiden simputusta kutsutaan siis nykyään "pankkipalveluksi". O tempora, o morjens!
Lienee sanomattakin selvää, että tulen nostamaan säästöni pankista parempaan talteen ja jatkossa tulen pitämään tililläni vain sen verran rahaa, että saan laskut maksettua.

Käsittääkseni joskus aikaisemminkin on enteillyt huonoa se jos pankki alkaa pitää oviaan lukossa...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Eikö liiketoiminnassa tarvita enää ollenkaan asiakkaita...?
Etkö kehdannut ilmoittaa pankkisi nimeä? Itse ainakin hakisin rahani ja veisin ne toiseen pankkiin, on niitä vielä jotka eivät veloita omien rahojen käteisnostoista – ja teinkin sen kun pankin ainoa konttori muutti hevon kuuseen (Turussa), missä en koskaan muuten asioisi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alf
Vast: Eikö liiketoiminnassa tarvita enää ollenkaan asiakkaita...?
"Etkö kehdannut ilmoittaa pankkisi nimeä?"

Kyllähän minä sen ilmoitin...vaikkakin epäsuorasti. Piikkiössä kun sattuu olemaan vain 1 pankki. Kuinka kauan, se on sitten taas ihan toinen juttu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
Myyntihinnatkin ovat valtionsalaisuuksia
”Jostain käsittämättömästä syystä ennen helposti löytyvät yhteystiedot on suorastaan piilotettu laajojen kotisivujen sokkeloihin.”

Tuota samaa olen ihmetellyt – eivätkä pankit suinkaan ole ainoita. Musti ja Mirri taitaa olla yksi harvoja (ellei ainoa), jolla on vielä jopa ilmainen ihmisellä varustettu palvelunumero 0800 käytössä.

Eikä se ole ainoa ihmetyksen aihe. Luulisi, että se joka haluaa tehdä kauppaa, kertoisi hinnan – mutta turha luulo. Etsin viime viikolla mustaherukan myyntihintoja, löysin vain yhden marjatilan joka suoraan kertoi hintansa, muut olivat jossain piilossa tai saisi selville soittamalla (ja ostamalla??).
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alf
Vast: Myyntihinnatkin ovat valtionsalaisuuksia
"Luulisi, että se joka haluaa tehdä kauppaa, kertoisi hinnan – mutta turha luulo."

Ilmeisesti heillä on jo ihan riittävästi liikevaihtoa...kuten myös näillä bisnesneroilla jotka ovat nykyään alkaneet nyrpistellä nenäänsä asiakkaille jotka kehtaavat tarjota maksuksi käteistä rahaa.

Älkäämme siis menkö häiritsemään heidän tuottoisia bisneksiään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
PohdiskelijaPoika
Miksi digipalvelut ovat suosiossa
Kritiikki ja huoli digisyrjäytymisessä on toki ihan aiheellinen kysymys. Mutta aika usein unohtuu, miksi digipalveluiden suosio on niin suurta:

- Reaaliaikaisuus
- Jonottomuus
- Ei aukioloaikoja
- Helppo verrata hintoja ts säästät helposti rahaa
- Ovat siellä missä sinäkin

Kevyissä sotepalveluissa digipalvelut olisivat erittäin tervetullut asia. Nyt yksityisellä sektorilla nämä ovat arkipäivää ja ne ovat erittäin käteviä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.