Lukijoilta

Ajokortin ikärajan alentaminen vaatisi näkyvän liikenteenvalvonnan tehostamista

Nuorten toive on päästä pian ratin taakse siitä huolimatta, että samalla syntyy juridinen omavastuu omista virheistä ja muille koituneista vahingoista. Pahimmillaan kohdalle voi sattua jopa loppuelämää kuormittava syyllisyys kuolonkolarista. Lyhytnäköinen etu on veli otettaessa, mutta veljenpoika reaalimaailmassa.

Liikenneturvan parissa tutkijana 60 vuotta ja kolme miljoonaa kilometriä tien päällä viettäneenä en voi välttyä ajatukselta, että puhutaan aidanseipäistä, vaikka turvallinen ajaminen ei ole ikäkysymys tai fysiikasta riippuvaa. Liikenne on käyttäytymistä.

Harvoin tekninen vika tai lääkärin tarkastuksessa havaittava haitta aiheuttaa vakavan onnettomuuden. Keskeisin syy on kuljettajan kyvyttömyys hallita itseään, impulssejaan, ajamista muiden joukossa muiden etuja kunnioittaen.

Kaikille on selvää alkoholin ja lääkkeiden, puhumattakaan huumeiden, vaikutukset ajokykyyn. Silti nämä ovat merkittävin ryhmä onnettomuuteen myötävaikuttavista tekijöistä, joihin ajaja itse vaikuttaa valinnoillaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Siis ajoluvan myöntämisen perusteena ei voi olla vain nuorten parempi fyysinen kunto, ajokin laitteiden vaatima hyvä motoriikka tai terveet aistinelimet. Oleellista on, onko nuori riittävän kypsä toimimaan liikenteessä.

Saksalaistutkimus osoitti aikoinaan, että peltikuori poistaa sosiaalisen kontrollin. Ajaja taklaa ja lähentelee ajoneuvojen takapäätä tavalla, joka kadulla kulkijan toimintana johtaisi rikossyytteeseen.

Nuoret ovat alttiita seuran yllytykselle, nousuhumalaisten holtittomille ajo-ohjeille. Ajotilanteen vaatimusten ymmärtäminen kehittyy iän myötä. Varovaisuus ei kuulu nuorten arvostamiin ominaisuuksiin.

Vain osa nuorista muodostaa riskiryhmän, toki tilastollisesti suurempi osa kuin varttuneista ja kokeneista.

Vihan hallinta on vaikeaa aikuisellekin, uhma ja viha kuuluvat nuoruuteen, mutta eivät missään tapauksessa ratin taakse.

Ajajan kehitystä ei voida pelkillä säännöillä kasvattaa. Vaikka nyt on laadittu jo tapoja välttää pahimpia alaikäisten ajajien aiheuttamia ongelmia, vaativat kaikki esitetyt menettelyt vastavuoroisesti liikennevalvonnan parantamista. Ilman sitä ovat ehdotukset tyhjänpäiväisiä tekosyitä ajoluvan myöntämiselle 17-vuotiaille.

Poliisin näkyvän valvonnan puutteista on käyty kymmenen vuotta kriittistä keskustelua vailla näkyvää tulosta. Sen saatoin itse todeta viikko sitten Turusta Olavinlinnaan tehdyllä taksimatkalla. Edestakainen yli 1000 kilometrin oopperaretki halki ruuhka-Suomen osoitti kouriintuntuvasti poliisin liikenteenvalvonnan näkymättömyyden, mistä minulla kuljettajan kanssa oli yhtä pitävä näkemys.

Jos siis halutaan kerätä poliittisia pisteitä alentamalla ajokortin ikärajaa, vaatii se ehdottomasti poliisin näkyvän liikenteenvalvonnan oleellista tehostamista.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Antti Jääskeläinen

emeritus lääninoikeuslääkäri

dosentti

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Liberalismi ei hyvää tuota
"Ajokortin ikärajan alentaminen vaatisi näkyvän liikenteenvalvonnan tehostamista"
- Ajokortin ikärajan laskeminen olisi lähes yhtä suuri virhe kuin taksiuudistus. Jo mopoautojen salliminen oli käsittämätön moka. Kaikki nuo ovat liberalismin ilmentymiä, jotka tuottavat yhteiskuntaan vain kaaosta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Luitko jo nämä?