Lukijoilta

Liikenneturvallisuuden parantamiskohteet ovat Ely-keskuksen tiedossa – toteutusmahdollisuudet valitettavan vähäiset

TIMO JERKKU
Ely-keskuksen mahdollisuudet toteuttaa pidempiä jalankulku- ja pyörätiehankkeita ovat valitettavasti hyvin rajalliset ja vuosittain Ely-keskukselle myönnettävät investointivarat eivät niitä mahdollista, sanoo kirjoittaja.
Ely-keskuksen mahdollisuudet toteuttaa pidempiä jalankulku- ja pyörätiehankkeita ovat valitettavasti hyvin rajalliset ja vuosittain Ely-keskukselle myönnettävät investointivarat eivät niitä mahdollista, sanoo kirjoittaja.

Turun Sanomissa oli 3.8. mielipidekirjoitus koskien Kustavintien liikenneturvallisuutta pyöräilijöiden osalta.

Kustavintie (maantie 192) kuuluu Varsinais-Suomen Ely-keskuksen toimialueeseen ja se on osittain Saariston rengastietä, jota markkinoidaan myös pyörämatkailureittinä. Ely-keskus on tietoinen siitä, että Kustavintiellä on hyvin kapea piennar (Y-tien eli maantien 194 liittymästä Kustaviin) ja pyöräilijöiden sekä kävelijöiden olosuhteita on tarve parantaa.

Vastaavanlaisia liikenneturvallisuuden kannalta ongelmallisia kohteita on tunnistettu muillakin Saariston rengastien osuuksilla ja myös muilla alueemme maanteillä muun muassa kantatiellä 43 Laitilan ja Uudenkaupungin välillä.

Saariston rengasteiden kehittämistä tehdään yhteistyössä reitin kuntien, matkailutoimijoiden sekä Ely-keskuksen kesken. Jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden parantaminen on vuosia vaativaa pitkäjänteistä työtä, jota tehdään pala kerrallaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Saariston rengasteiden pyöräilijämäärät ovat viime vuosina nousseet ja myös Ely-keskus on lisännyt toimia pyöräilyn olosuhteiden parantamiseksi näillä reiteillä.

Saariston pienelle rengastielle valmistui jalankulun ja pyöräilyn kehittämissuunnitelma vuonna 2019. Tämän suunnitelman toimenpiteitä on toteutettu vähitellen viime vuosien aikana erillisen teemarahoituksen turvin ja esimerkiksi juuri tällä hetkellä on rakenteilla uusi jalankulku- ja pyöräilyväylä Rymättyläntielle Särkänsalmen sillan kohdalle yhteistyössä Naantalin kaupungin kanssa. Hankkeen toteutuskustannukset ovat noin 3 miljoonaa euroa.

Tänä kesänä on Saaristotielle ja Kustavintielle lisätty myös infotauluja, joiden tavoitteena on korostaa pyöräilijöiden huomioon ottamista ja täten parantaa liikenneturvallisuutta. Kustavintien osalta taulujen sijaintia joudutaan kuitenkin vielä hieman tarkistamaan.

Nykyään uusia pyörätiehankkeita toteutetaan maantieverkolla lähes yksinomaan monikantarahoitushankkeina yhdessä kuntien kanssa, jolloin mahdollisuus hankkeiden toteuttamiseen myös kasvaa.

Saariston (isolle) rengastielle käynnistyy myös jalankulun ja pyöräilyn kehittämissuunnitelman laadinta alkusyksyn aikana. Tässä yhteydessä tarkastellaan myös Kustavintietä ja määritellään tarpeelliset parannustoimet kävelyn ja pyöräilyn osalta.

Kehittämistoimenpiteitä pyritään toteuttamaan seuraavina vuosina vähitellen käytettävissä olevan rahoituksen puitteissa, mutta pyöräilyolosuhteiden parantaminen tulee valitettavasti kestämään kauan. Yhtenä toimenpidevaihtoehtona voi Kustavintiellä olla pientareiden leventäminen, mutta todettakoon pientareiden leventämisen maksavan lähes yhtä paljon kuin erillisen jalankulku- ja pyöräilyväylän rakentamisen.

Varsinais-Suomen Ely-keskuksella on satoja jalankulku- ja pyöräilyväylän tarpeita eri puolilla toimialuettaan. Rakennettavia kohteita priorisoidaan potentiaalisten käyttäjämäärien ja liikenneturvallisuuden perusteella.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ely-keskuksen mahdollisuudet toteuttaa pidempiä jalankulku- ja pyörätiehankkeita ovat valitettavasti hyvin rajalliset ja vuosittain Ely-keskukselle myönnettävät investointivarat eivät niitä mahdollista. Käytännössä Ely-keskus luo toteutusvalmiudet näille hankkeille suunnitelmavalmiutta parantamalla ja esittämällä niiden toteuttamista valtakunnallisiin teemapaketteihin.

Näistä valtakunnallisista teemapaketeista voidaan aika ajoin toteuttaa myös pidempiä jalankulku- ja pyöräteitä, mutta hankkeiden jakautuessa koko Suomen alueelle yksittäisten alueellisten hankkeiden toteutusjänne on pitkähkö.

Nykyään uusia pyörätiehankkeita toteutetaan maantieverkolla lähes yksinomaan monikantarahoitushankkeina yhdessä kuntien kanssa, jolloin mahdollisuus hankkeiden toteuttamiseen myös kasvaa.

Tulee myös muistaa, että arjen liikenteessä korostuu jokaisen tiellä liikkujan vastuullinen käyttäytyminen, kuten liikennesääntöjen noudattaminen ja muiden liikkujien huomioiminen.

Hanna Lindholm

liikennejärjestelmäpäällikkö

Varsinais-Suomen Ely-keskus

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
TeePi
ELY hoi
Raision ja Naantalin välinen vilkkaasti liikennöity Raisiontie oli koko talven on on edelleen kuin perunapeltoa. Isoja kuoppia ja reikiä asfaltissa. Palauteväylän kautta tehty lukuisia pyyntöjä ELY:lle käydä paikkaamassa monttuja. Lehtijutun jälkeen osa kuopista paikattiin mutta tilanne alkaa olla jälleen erittäin huono.

ELY on itse luokitellut tien kunnon huonoimpaan luokkaan, mutta mitään intressiä edes alkeellisimpaan kunnostukseen ei ole.

En ihmettele että pyörätiet eivät edisty, kun kuoppien paikkaaminenkaan ei onnistu viime talven jäljiltä!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.