Lukijoilta

Vaarallisen Kustavintien liikenneturvallisuutta on parannettava

RIITTA SALMI
Pyöräilijöiden turvallisuutta tulisi kirjoittajan mielestä parantaa Kustavintiellä joko tietä leventämällä tai rakentamalla erillinen pyörätie. Kuvituskuva Saaristotieltä, jossa pyöräilijöillä on paikoin sama kapean pientareen turvallisuusongelma.
Pyöräilijöiden turvallisuutta tulisi kirjoittajan mielestä parantaa Kustavintiellä joko tietä leventämällä tai rakentamalla erillinen pyörätie. Kuvituskuva Saaristotieltä, jossa pyöräilijöillä on paikoin sama kapean pientareen turvallisuusongelma.

Turun Sanomissa oli 28.7. artikkeli, jossa käytiin läpi Laitilassa kantatiellä 43 tapahtunutta nuoren pyöräilijän menehtymiseen päättynyttä, järkyttävää tieliikenneonnettomuutta. Artikkelista käy ilmi, että kevyen liikenteen vaatimat pientareet ovat leveydeltään liian kapeita ja turvattomia. Ely-keskus ei ole teettänyt tienosalle uudelleenpäällystystä, jolla täristävät reunaviivat olisi poistettu, vaikka olosuhde on ollut tiedossa jo useita vuosia.

Saaristonrengastiehen kuuluu osana myös väli Turku–Kustavi. Tiellä on riittävän leveä piennar pyöräilijöille välillä Turku–Ytien risteys (Vehmaa ), mutta Y-tien risteyksestä Kustavin suuntaan piennar kapenee niin, että pyöräilijä ei voi käyttää kulkemiseen ajoradan reunaviivan oikealla puolella olevaa osaa, vaan joutuu kulkemaan joko reunaviivan päällä tai sitten sen vasemmalla puolella.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Pyöräilijän on kulkusuunnassaan jätettävä horjahtamisen varalta tietty etäisyys myös oikealle puolelleen, jotta hän ei horjahtaessaan joutuisi poistumaan asfaltilta. Asfaltin ulkopuolella oleva alue on nimittäin pyöräilijälle kulkemiseen kelvotonta ja joutuminen sinne johtaa todennäköisesti kaatumiseen.

Asfaltointia uusittaessa ajoratamerkinnät tehdään nykyään jollain massalla, jonka johdosta reunaviiva kohoaa muusta ajoradan pinnasta. Tämän vuoksi reunaviivan päällä ei voi pyöräillä ja varsinkin sateella viiva on kovin liukas.

Raskas liikenne kyllä ottaa huomioon pyöräilijät, mutta henkilöautot eivät.

Uskon, että tämä Kustavintien ongelma on myös Ely-keskuksen, jonka vastuualueena on myös liikenneturvallisuudesta huolehtiminen, tiedossa.

Ratkaisuvaihtoehtoina ovat tien leventäminen siten, että myös kevyelle liikenteelle varataan reunaviivan oikealta puolelta riittävän leveä asfaltoitu piennar tai sitten rakennetaan ajoradasta erillinen pyörätie.

Mielestäni olisi kohtuullista, että myös Vehmaan, Taivassalon ja Kustavin kunnat osallistuisivat hankkeen kustannuksiin valtion lisäksi, koska rengastietä käyttää näin kesällä suuri joukko pyöräilijöitä, jotka käyttävät kunnissa olevia palveluita.

Ely-keskus on pyrkinyt parantamaan sanotun tieosuuden liikenneturvallisuutta tuomalla tänä suvena pyöräilijöistä varoittavan taulun vähän matkan päähän Y-tien risteyksestä Kustavin suuntaan. Taulu on kuitenkin autosta vaikeasti luettavissa sen suuren tekstimäärän vuoksi. Lisäksi tien varren puusto peittää osittain taulua.

Muutoinkin ajokulttuuri autoilla on kevyelle liikenteelle vaarallista. Raskas liikenne kyllä ottaa huomioon pyöräilijät, mutta henkilöautot eivät.

Vaarallisimmat tilanteet itselleni ovat syntyneet siitä, kun vastakkaisesta suunnasta lähestyneestä autojonosta yksi tai useampi auto on lähtenyt ohittamaan edellään kulkevia, jolloin itselleni pyörällä ei ole jäänyt enää turvallista tilaa, vaan olen joutunut ohjaamaan itseni oikealle pois pientareelta. Näin on tapahtunut useampia kertoja, vaikka myös polkupyörä on liikenteeseen käytettävä ajoneuvo ja ohittaa ei saa, jos ohitukseen käytettävä ajokaista ei ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohittamiseen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Toivon parannusta sekä tien olosuhteisiin että liikenneturvallisuuteen.

Matti Mikkola

Taivassalo

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jurmalainen
Eikä olisi pakko odottaa kovin kauan
Aina olen ihmetellyt, miksei kevyen liikenteen väylää ole rakennettu edes toiselle puolelle tietä. Tiellä kulku on tarkkuutta vaativaa melko usein vaihtuvien nopeusrajoitusten ja kapean ajoradan takia. Eivät ne "leveät pientareet" mitään horjumisen varaa anna, eli tien käyttöä ei jossain virkaportaassa ole huomioitu lainkaan. Kesäaikaan liikkuu pyöräilijöitä lapsineen ja taakkoineen , koska se on osa Saariston rengastietä. Maakunnan imagollekin tekisi mojovaa, jos voitaisiin kehua, että tämä reitti on nykyaika huomioiden rakennettu turvalliseksi kaikille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TeePi
Vast: Eikä olisi pakko odottaa kovin kauan
Valitettavasti raha ratkaisee miksi kevyenliikenteenväyliä ei ole enempää rakennettu. Myös Nauvon halki kevyenliikenteenväylä pitäisi saada, erityisesti Prostvik-Nauvon kirkonkylä välille. Autot ajavat kovaa ja pientareen leveys 0-5 cm.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.