Lukijoilta

Kaupunkisuunnittelu luo mahdottomia tilanteita maisemasuunnittelulle ja viherrakentamiselle

Hyvä kaupunki on valoisa ja vehreä, ei liian tiiviiksi rakennettu, kirjoitti Arno Kasvi Turun Sanomien mielipidesivulla 3.4.2020. 21.7.2022 kirjoittaa Marja Laakso, että Turku pahentaa hulevesiongelmaansa, viitaten Turun Sanomien uutiseen "Keskustassa kaupungin suurin hulevesiongelma" (18.7.).

Olen aivan samaa mieltä edellä mainittujen mielipidekirjoittajien kanssa. Perimmäinen ongelma Turussa mielestäni on kaupunkisuunnittelussa, joka luo mahdottomia tilanteita maisemasuunnittelulle ja viherrakentamiselle.

Tiivis rakentaminen ylikorostuneella tehokkuudella unohtaa kaikki kaupunkisuunnittelun periaatteet, inhimillisen mittakaavan. Jo Vitruvius aikanaan loi perustan hyvälle suunnittelulle: firmitas, utilitas, venustas. Kannattaisi nykyisten kaupunkisuunnittelijoiden tutustua.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mikä neuvoksi? Kynä pois kaupunkisuunnittelijoilta ja uudestaan koulun penkille!

Kaupunkitulvat ovat seurausta välinpitämättömyydestä!

Maan hallitus on asettanut tavoitteekseen niin kutsutun vihreän siirtymän. Mitä velvoitteita tämä käytännössä asettaa kaupunkisuunnittelulle?

Enemmän ratkaisuja siihen suuntaan, että voidaan hyödyntää ilmastollisia olosuhteita; esimerkiksi alueiden suuntaamisessa siten, että rakentaminen saa mahdollisimman parhaan hyödyn esimerkiksi aurinkoenergiasta (katso www.polis-solar.eu esimerkiksi Malmö).

Kaupunkitulvat ovat seurausta välinpitämättömyydestä!

Risto Suikki

Architect emeritus

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (11)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Vihreä aate kaupunkisuunnittelun ongelmana?
"Perimmäinen ongelma Turussa mielestäni on kaupunkisuunnittelussa, joka luo mahdottomia tilanteita maisemasuunnittelulle ja viherrakentamiselle."
- Samaa mieltä. Ja Turun kaupunkisuunnittelijoiden visiot tuntuvat puolestaan tulevan suoraan vihreiden ohjelmista: "Tiivis kaupunkirakenne luo parhaat edellytykset toimiville lähipalveluille ja joukkoliikenteelle" (vihreat.fi/ohjelmat). Vihreäthän haluavat ahtaa ihmiset suurimpiin kaupunkeihin, koska luonnosta vieraantunut kaupunkilainen on heille otollisinta vaalikarjaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Aleksi
Tiiviskin kaupunki voi olla yhtä aikaa valoisa ja vehreä
Kyse taitaa olla kokonaissuunnittelun ja poliittisen tahdon puutteesta. Myös liikenteen viemä tila pitää ymmärtää.

Herttuankulman sisäpiha esimerkiksi on pimeä ja puuton. Kun kokonaisuutta lähemmin tarkastelee, alueen pahimmaksi pimentäjäksi osoittautuu sen keskelle pykätty jättimäinen parkkihalli. Suunnittelussa ei luoteta raitiotien tuloon eikä kaupunginosaa ekä uskalleta rakentaa joukkoliikenteen varaan. Alue olisi jo valoisampi ilman parkkihallia. Olisiko pysäköinti voitu toteuttaa toisella tavalla, talojen pohjakerroksessa ja pienemmällä volyymillä?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Tiiviskin kaupunki voi olla yhtä aikaa valoisa ja vehreä
Jospa tämän raititiotielobbauksen ja autoilun vastustamisen sijaan edes vähän ajattelisit järkevästi. Mikäli parkkihallia ei rakennettaisi olisiko tilalla rakentamaton tontti? Minä en näin usko, mutta olisiko sitten parempi että tontille rakennettaisiin asuintalo, johon tulisi tietysti viherkatto yms., ja jonka ranskalaisilta parvekkeilta ja ikkunoista voisi seurata naapureiden elintapoja, eli parkkitalo varjostaa mutta asuintalo ei? Tiedoksi vaan, iso parkkialue ei varjosta ja niiden yhteyteen voi myös istuttaa puita ja viheralueita. Ei ole väljän voittanutta ja se koskee myös kaavoitusta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Asko Ojala
Vast: Tiiviskin kaupunki voi olla yhtä aikaa valoisa ja vehreä
Arvotasa perinteiseen tapaan autoiluideologiapäissään latelee ihan mitä sattuu, kun ei kykene ymmärtämään eri mieltä olevia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Tiiviskin kaupunki voi olla yhtä aikaa valoisa ja vehreä
Ojalan laskuopin mukaan ihmisillä ei ole autoja jotka tarvitsevat parkkitilaa nyt ja tulevaisuudessa, haloo, vähän edes realismia tuohon idealismiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Tiiviskin kaupunki voi olla yhtä aikaa valoisa ja vehreä
Kyllä minä ymmärrän ja hyväksyn toisten mielipiteet sekä elämisen, mutta en yritä pakottaa ketään muuta siirtymään millään syyllä tai elämisen vaikeuttamisella autoilijaksi, kasvissyöjäksi, pyöräilijäksi jne., tässä se onkin perimmäinen eromme.
Mitä en puolestani suostu hyväksymään on että yhteisiä verorahojamme käytetään minkään ideologian hyväksi vaan tasapuolisesti asukkaiden perustarpeisiin ja sillä periaatteella että asetetaan vähempiosaiset etusijalle.
Henkilökohtaisesti autoilen erittäin vähän, jonka senkin tietysti maksan ihan itse, mutta raitiotietä tai tuettuja kaupunkipyöriä emme tarvitse enkä halua rahoittaa, nykyinenkin joukkoliikenne on vajaakäytöllä, jopa potkulautailijatkin maksavat liikkumisensa itse.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Tiiviskin kaupunki voi olla yhtä aikaa valoisa ja vehreä
ArvoTasa: Kun mainitsit tuetut kaupunkipyörät niin tuossa on asiaa.
Kannattaa lukea artikkeli loppuun niin saattaa hämmästyä.
Mietin siis noiden sotkulautafirmojen talouslukuja.

HS Turku 29.06.2022 Turun piti saada kaupunkipyörät jo ennen kesää – Nyt kulkupelit toimittava yhtiö on ajautunut talousvaikeuksiin

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aleksi
Vast: Tiiviskin kaupunki voi olla yhtä aikaa valoisa ja vehreä
@ArvoTasa: Raitiotielobbausta selvästi tarvitaan, että Turussa päättäjät ymmärtaisivät, millaista kaupunkia kannattaa tehdä raitiotien varrelle. Kenenkään ei ole pakko muuttaa kaupunginosaan, jotka on lähtökohtaisesti suunniteltu joukkoliikenteen käyttäjille. Raitiotienvarren kaupunginosat varmasti löytävät asukkaansa.. Yksilönvapautta on, että kaupunkia rakennetaan myös sellaisille asukkaille, jotka toivovat vähemmän liikennemelua, enemmän vehreyttä, sekä helppoa korkealuokkaista joukkoliikennettä.

Herttuankulman järkelemäinen parkkihalli on erinomainen esimerkki siitä, miten paljon pysäköinti vie sellaista tilaa talojen välistä, mitä voitaisiin käyttää valoisampaan viherrakentamiseen. Ei ole idealismia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Quun
viimeinen sana ei ole ei
Kaikkihan me tiedämme ettei kaupunkisuunnittelu viimeistä sanaa sano. Aika monta tekijää ja muuttujaa on sitä ennen. Poliittiset voimasuhteet, rakennuttajan haluama kerrosneliömäärä ja siihen sidottu voittojne. Raha puhuu, estetiikka, vastuu ja semmoset on alistettu taloudelliselle etunojalle. Amsterdamin vanhat viehättävä talot ovat kapeita verotuksellisista syistä. Sinänsä on mielenkiintoista miten vanhat lähiöt alkavat näyttää kivoilta nyt uudelleen saneerattuna. Puusto on jo korkeaa ja alueet ovat koteja.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Asko Ojala
Tiivis on vihreä
Tiiviin vastakohta on väljä.

Väljässä liikkuminen perustuu pakostakin yksityisautoiluun, koska julkisen liikenteen tarvitsemaa ihmis massaa ei ole minkään yksinkertaisen reitin varrella.

Sitten nämä ihmiset kaikki päristelevät omilla autoillaan Raision Myllyn ja Ikean välisen alueen kaltaisiin LUONTOPARATIISEIHIN ostoksille. Tarvitaan LUONTOYSTÄVÄLLISET KEHÄTIET ja kokonaisten kaupunginosien kokoiset liittymät.

Moottoritien liittymän keskellä kasvava pusikko ei ole luontoa vaikka vihreä se kylläkin on! Luontoa ei ole myöskään katupuusto, mutta kun ihmiset asuvat vähän tiheämmin niin luontoa säästyy näiden autoteiden ym. alta.

Tiiviyden vastainen kiukuttelu tuntuu olevan lähinnä kiukuttelua kun AUTOILU VAIKEUTUU.

Kyse on siis LAAJEMMASTA vihreydestä, ei vain paikallisesta vihreydestä. Ja tiivis on huomattavasti parempi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Tiivis on vihreä
Suurin osa ihmisistä kun vaan nyt sattuu viihtymään väljästi rakennetuilla alueilla, mutta grynderit ja kokoomus kiittävät mitä korkeammalle tonttien tehokkuusluku saadaan vietyä. Heille sopii mainiosti että sini- vai pitäisikö sanoa vihreäsilmäiset tekevät heille asiat helpommaksi ja heidän puolestaan. Itse he toki asuvat väljästi ja mahdollistavat maastureilleen vihreän viihtyisän ympäristön.
Suurimalla osalla ihmisiä on myös autoja liikkumistarpeitaan varten, monilla perheillä jopa useampiakin tarpeensa ja varallisuutensa mukaan. Jos pelkästään Turkua ajatellaan, tuolla ajattelulla heidät saa siirtymään ympäristökuntiin, eikä autoilu vähene, päin vastoin lisääntyy, verotulot ja aktiiviasukkaat sen sijaan vähenevät.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Luitko jo nämä?