Lukijoilta

Miksi Turku pahentaa hulevesiongelmaansa?

Luinpa lehdestä (TS 18.7.) juttua hulevesiasiasta ja siinä kaupungin puuasiantuntija Männistö kertoo, että Turku on Suomen tiheimmin rakennettuja kaupunkeja ja näin puita on vaikea lisätä kaupunkikuvaan.

Kysynkin, miksi nyt kuitenkin pitää hävittää puistoja ja muuta viheraluetta? Itsenäisyydenaukiolle suunnitellaan jättirakennusta, puut pois, kaupungintalon puistoon rakennuksia, puita pois ja koko Kupittaan siirtolapuutarha-alue matalaksi, puut pois. Kauppahallin vierustalle suunnitellaan rakentamista ja ortodoksikirkon kummallekin puolelle, puita pois.

Eikö riitä, että tori ja sen toiminta on jo pilattu? Modernit "pömpelit", jotka sinne on nyt tehty, eivät sovi kauppatorimiljööseen.

Hiekkakatuja ei pidä asvaltoida. Monilla näistä kaduista on vanhoja taloja, joten kun laitettaisiin päällyste, niin varmuudella on vettä kellareissa ja vahinkoa syntyy. Monessa kohtaa näillä kaduilla on viemäriritilät jääneet katutasoa huomattavasti matalammaksi, vesi tietysti löytää sinne, mutta liikennettä haittaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kaupunkimme uudet, keskustan lähellä olevat asuinalueet, kolmen neljän kilometrin päässä kauppatorilta, ovat oikeita kauhistuksia. Talot melkein kiinni toisissaan, ei puita eikä viheralueita. Puita on ehkä istutettu, mutta kasvu kestää 30–50 vuotta. Parvekkeelta näkee naapuritalon keittiöön tms. Talot ovat usein hyvin tummia, synkkiä, missään tapauksessa nämä eivät ole viihtyisiä asuinalueita.

Maata riittää, joten rakentaminen väljemmäksi ehdottomasti.

Viherkattoja pitää tehdä; kysynkin, mitä tuollaiset ruohokentät auttavat viihtyisyyttä, hulevesiasiaa ja kuka niittää heinät muutaman kymmenen metrin korkeudelta?

Marja Laakso

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jurmalainen
Tälle on hyvä syy
Ja se on tietenkin tienaaminen sillä, mikä vielä on jotenkin käytössä. Turkua sanotaan kehittyväksi jka dynaamiseksi ja se ilmenee kirjoittajan kertomalla tavalla. Jokaiseen mahdolliseen rakoon, jossa näkyy paljasta maanpintaa, on rakennettava talo, mieluummin useampia, ettei jää hukkaneliöitä. Tienaavia ovat kaupunki kaavoitus yms. korvauksista ja tietenkin grynderi, joka myy korkeatasoisia asuntoja näköalalla yli kaupungin. Hulevesikysymys on jo pitkäaikainen puheenaihe ja sitä ratkomassa on tunnetusti tehokas turkulainen oppineiden joukko, jonka tietysti on perehdyttävä asiaan perin pohjin ennen, kuin tajutaan, ettei koko kaupungin aluketta tule peittää asfaltilla.. Kivipintaiset kadut saumoineen olisivat maallikon mielestä yksi apu asiassa,. Sellaisia on nähnyt kotimaisissa suurkaupungeissa, kuten Helsingissä ja Tampereella. Vanhanaikaisia ne tietenkin ovat ja aiheuttavat tärinää skuuteilla ja polkupyörillä kulkeville, eli ei ehkä jatkoon. Tietenkin on otettava huomioon myös se, miten esimerkiksi suhtaudutaan oman näköalan peittävään kaupunkipuuhun. Olen joskus kuullut niiden pilaavan asunnon ympäristön. Kaikki, kun eivät halua katsoa muuta, kuin vilkasta elämää kadulla. Viherkatot ovat etevä keksintö. Niitä hoitamaan voi tuoda esimerkiksi lampaita ja vaikka lehmiä, kuten jo nyt maisemanhoitokohteissa. Olisi kerrankin turisteilla uusi syy tulla Turkuun. Linna ja ne muut on jo kuitenkin nähty. Tämän päivän virheet tässäkin asiassa huomataan vuosikymmenien kuluttua. Silloin ei sillä ole enää merkitystä, koska puistojen istutus purettavien asuinalueiden paikalle olisi järjettömän kallista ja samalla puhkeaisivat esimerkiksi tämän suurta uutuutta,. eli musiikkitaloa koskeva suojelukiista, eli voiko purkaa vai ei.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Asko Ojala
Maata autoilulta
Ei tarvitse ottaa maata taloilta. Turun leveistä kaduista syntyy hienot puistobulevardit! Mutta ainiin kun pitäisi koskea autoiluun… mieluummin nostetaan rakennetaan vähemmän ja nostetaan vuokria kuin maksettais pysäköinnistä laitoksissa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Maata autoilulta
Vihreät vaativat: " Tukea TIIVISTÄ kaupunki­ra­ken­netta edistäville liikenne­hank­keille", mikä siis Turussa tarkoittaa raitiotietä... ai niin, aioitko vahingossa hetkeksi unohtaa autoilun vastustamisesi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Maata autoilulta
Arvo: vaatiiko jäsenkirja jatkuvaa pottuilua Vihreille?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Maata autoilulta
Mankala: "vaatiiko jäsenkirja jatkuvaa pottuilua Vihreille?"
Minulla ei ole kuin S-ryhmän ja K-ryhmän kortit mutta kun esitit tuon kysymyksen niin kysyn myös.
Onko sinulla vihreiden jäsenkirja ja edellyttääkö se sinulta pottuilua vähän väliä PS:n suuuntaan.
Eikä muuten tarvitse vastata sillä asia ei sinänsä kiinnosta minua. Kunhan vain totesin tuon.
Sinähän suuntasit keskustelun tähän aiheeseen. PISTE.

PS: Aihehan oli hulevesiongelmat Turussa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Maata autoilulta
Mankala: Lainaus oli suoraan Vihreiden ohjelmasta, 10 vihreää teesiä kaupunkien kehittämiseen.
Minulla ei ole ollut, ei ole, eikä luultavasti tule olemaan minkään puolueen jäsenkirjaa, kiitos kysymästä. Siksipä voinkin muodostaa mielipiteeni ihan itse, kaikkia puolueita ja heidän politiikkaansa voi ja pitääkin arvostella. Minusta se olet nimenomaan sinä joka heilutat herkästi persukorttia ellei joku ole samaa mieltä kanssasi. En valitettavasti löydä Vihreiden nykypolitiikasta valtakunnan tasolla enkä varsinkaan kunnallispolitiikasta mitään hyvää, kauas on tultu Koijärven ajoista ja suunta on yhä enemmän oikealle. Ennustankin vaalitappiota tulevissa koitoksissa.
Ai niin-kommentti oli tarkoitettu suoraan tälle aiemmalle kommentoijalle, ihan hänen omalla tyylillään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Kiitos
Tosin hyvin koottu asioita, joiden pohjalta voi sanoa Turun olevan erittäinkin vihervihamielinen kaupunki. Niin totta tuo kaikki!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
Asiaa!
”Kysynkin, miksi nyt kuitenkin pitää hävittää puistoja ja muuta viheraluetta? ”

Jatkan kysymistä. Kun Turussa kuitenkin on pieniä viherplänttejä siellä täällä mm. lähiöiden välissä, onko niissä hulevesiongelmaa? Ei, ei ole, eikä sieltä vesi valu asutuksiinkan.
New Yorkissa (ja monessa muussa kaupungissa) on Keskuspuisto. Sitä kutsutaan kaupungin keuhkoksi. Missä sellaiset on Turussa? Torin puolella jokea saa vihernäkymää hakemalla hakea, pieni Puolalanpuisto taitaa olla ainoa. Ei yksi puu metsää tee.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Luitko jo nämä?