Lukijoilta

Kansallinen lentovero olisi Suomelle epäedullinen

MARTTIINA SAIRANEN

Tämän kesän alussa julkaistiin selvitys verotuksen vaikutuksesta lentoliikenteen päästöohjaukseen. Selvityksen mukaan kaikki hahmotellut lentoverovaihtoehdot olisivat Suomen talouden kannalta haitallisia muun muassa vientiin ja matkailualalle kohdistuvien negatiivisten vaikutusten vuoksi.

Lentojen väheneminen tärkeisiin kauppakumppanimaihin Euroopassa heikentäisi Suomen saavutettavuutta ja kilpailukykyä. Myös Venäjän aloittama hyökkäyssota vaikuttaa Suomen saavutettavuuteen erityisesti lentoliikenteen osalta.

Euroopan komission viime kesänä antama Fit for 55 -säädöspaketti sisältää merkittäviä lentoliikennettä koskevia lainsäädäntöehdotuksia, kuten kestävien polttoaineiden käyttövelvoitteen, lentoliikenteen päästökaupan kiristämisen sekä ehdotuksen kerosiiniveroksi.

Näiden ehdotusten käsittely on edennyt EU-tasolla rivakasti ja osa neuvotteluista saadaan päätökseen jo tulevan syksyn aikana. Kansallisten päästövähennys- ja veroratkaisujen sijaan Suomen tulisi vaikuttaa valmistelussa oleviin EU-tason ratkaisuihin sekä edistää globaaleja ratkaisuja. Päällekkäisen sääntelyn riski tulee minimoida.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Merkittävin vaikutuspotentiaali lentoliikenteen päästöihin pitkällä aikajänteellä on puhtaammilla vaihtoehtoisilla polttoaineilla. Vaihtoehtoisten polttoaineiden saatavuuteen ja hintakehitykseen kohdistuu kuitenkin useita epävarmuustekijöitä.

Päällekkäisen sääntelyn riski tulee minimoida.

Kuten selvityksen johtopäätöksissä todetaan, lentoliikenteen päästöjen vähentämisessä tulisi ensisijaisesti hakea globaaleja ratkaisuja tai pidättäytyä samoissa toimissa kuin muut EU-maat tasapuolisen kilpailuasetelman takaamiseksi.

On ensiarvoisen tärkeää erityisesti Suomen saavutettavuuden näkökulmasta, että Suomessa toimivilla lentoyhtiöillä on tasavertainen kilpailuasetelma muihin Euroopan unionin sisämarkkinoilla toimiviin yhtiöihin nähden.

Myöskään EU-maiden lentoyhtiöiden kilpailuasetelmaa suhteessa EU:n ulkopuolisiin lentoyhtiöihin ei pidä heikentää.

Päivi Wood

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija

Emmiliina Kujanpää

Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Ari Hyvönen
Niin
Suomi on erikoisosaaja oman oksan sahaamisessa ja tähän tuollainen ylimääräinen vero sopii kuin nyrkki silmään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Niin
Indeed! Todella hienoa. Arska kaipaa lisää haittaveroja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Niin
Nimimerkki Mankala taas ei kykene kritisoimaan mitään EU:n määräämää tai ylipäätään isoja globaaleja asioita. Hänen kykynsä riittää vain toisten palstalla kirjoittavien yksityishenkilöiden mollaamiseen ja maksimissaan Persujen haukkumiseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
ArvoTasa
EU
Eipä EU:ta kiinnosta Suomen liikenneyhteydet kuin verojen ja lisäkulujen muodossa. Heillä on kun itsellään on lyhyet maayhteydet naapurivaltioihin. Suomen täytyy ehdottomasti terävöityä etujensa puolustamisessa, eikä tyytyä vain sanomaan kyllä ja olla kiitollisia kun saamme istua edes näissä neuvottelupöydissä. Jotkut omat mepit jopa käyttävät myös EU:ta keppihevosena agendalleen Suomalaisten etujen puolustamisen sijaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: EU
Se minkä EU lentämisessä polttoainetta säästää, poltetaan jossain korkean väestönkasvun maassa huomattavasti saastuttavammin ja tuhlailevammin. Kyseessä on oman oksan sahaaminen niin kauan kun sääntö ei koske globaalisti kaikkia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Kukapa veroja haluaisi
Niin, yleensä veroja lisää eivät halua varsinkaan ne, joihin vero kohdistuisi... Verojen keräämisen tarkoitus ei kuitenkaan ole tehdä verotettuja iloisiksi. Sen sijaan monet iloitsevat verojen käyttämisestä yhteiskunnan menoihin tai vaikkapa eettisten periaatteiden toteutumisesta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Kukapa veroja haluaisi
Se ei ole eettistä säästää polttoainetta, jos täällä säästetty määrä kuitenkin käytetään korkean väestönkasvun maissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.