Lukijoilta

Ei tehdä Tunnin junaa, vaan kevennetty oikorata taajamien kautta

SSS/VESA KÄIVÄRÄINEN
Kirjoittajan mukaan Tunnin juna ei nopeuta matka-aikaa niin paljon kuin kuvitellaan ja sen sijasta tarvitaan toisenlaisia rataprojekteja. Kuva Salosta.
Kirjoittajan mukaan Tunnin juna ei nopeuta matka-aikaa niin paljon kuin kuvitellaan ja sen sijasta tarvitaan toisenlaisia rataprojekteja. Kuva Salosta.

Turku ja Varsinais-Suomen liitto ajavat aktiivisesti Tunnin junan suurnopeusradan miljardi-investointia. Perusteluna on muodostaa puolentoista miljoonan asukkaan työssäkäyntialue, jonka toteutuminen edellyttäisi kuitenkin koko yhteysvälille paikallisjunaliikennettä.

Salossa Suomusjärvelle ja Muurlaan osoitetut asemapaikat ovat kaukana taajamista ja maantieverkon risteyksistä, eikä Lohjan ja Salon välille paikallisjunaliikennettä tällä linjauksella tule.

Parin vuoden takaisen 3,7 miljardin euron kustannusarvion perusteella Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen ylijohtaja Mikael Collan arvioi hanketta lehtihaastattelussa (SSS 13.5.2021) viime vuoden hinta- ja korkotietojen valossa sanoin ”pähkähullu idea”.

Rakentamiskustannusten nousu on tuonut varmaankin roimasti lisää. Korkojen nousu muuttaa osaltaan rahoitusnäkymiä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo vaatii valtion velanoton vähentämistä, mutta ajaa silti Tunnin junaa investointiohjelmaan. Hän ei liene tutustunut EU:n tilintarkastustuomioistuimen raporttiin suurnopeusratojen matkustajamäärävaatimuksesta ja kannattamattomuudesta.

On harkittava perusteellisesti uudelleen, mitä raideinvestoinneilla tavoitellaan ja mikä on mahdollista. Lähtökohtana tulee olla asukkaiden ja elinkeinotoiminnan liikkumis- tai liikennetarve ja tekniikan kehittyminen.

On harkittava perusteellisesti uudelleen, mitä raideinvestoinneilla tavoitellaan ja mikä on mahdollista.

Tärkeää on harkita asiaa myös siltä kannalta, mikä on realistisesti mahdollista.

Väyläviraston mukaan Espoon ja Salon välin ajaminen 200 kilometriä tunnissa 300:n sijaan pidentää Express-vuoron matka-aikaa vain noin viisi minuuttia.

Talvella uutisoitiin junien kulun valvonnan digitalisoinnilla parhaassa tapauksessa kaksinkertaistettavan yksirataisten ratojen kapasiteettia, eikä kalliita kaksoisraiteita tarvittaisi. Ratakapasiteetilla tarkoitetaan sitä, kuinka monta junaa voi kulkea samoja raiteita tietyssä ajassa.

Taajamien yhteyteen tulevat asemat tai pysäkit ovat tässä tarpeellisia kohtaamis- ja ohituspaikkoja.

Hankeyhtiö on alentanut Tunnin junan tavoitenopeutta, mutta rataprofiili on edelleen alkuperäinen 300 kilometriä tunnissa, eli massiiviset leikkaukset ja pengerrykset tultaisiin kuitenkin tekemään, ja säästöä tulee ilmeisesti vain ehkä turvatekniikassa – ja voidaan ajaa halvemmilla junilla.

Taloustutkimuksen selvitys Helsinki–Tampere-välin vaihtoehtojen talousvaikutuksista osoitti kaupunkien välisen suoran Tunnin junan kasvattavan kansantaloutta 39 miljoonalla eurolla vuodessa, mutta pääradan kapasiteetin lisäämisen kasvattavan sitä 50 miljoonalla eurolla vuodessa. Kun tästä potista 17 miljoonaa jää väliasemien ympärille, pääkaupunki- ja Tampereen seutujen osalle jäisi vuosittain kuusi miljoonaa vähemmän.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Siihen asti, kun junat vielä pysähtyivät, kyseisellä välillä vain 36 prosenttia matkusti koko välin ja 64 prosenttia vain osan matkaa.

Tämä kuvaa mielestäni selkeästi sitä, minkä vuoksi tunnin junia havitellaan, mutta myös sitä, millaisia raideinvestointeja kansantalous tarvitsee.

Ismo Saari

Kaupunginvaltuutettu (kesk)

Salo

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (12)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Länsirannikon merkitys tulee kasvamaan
"Ei tehdä Tunnin junaa, vaan kevennetty oikorata taajamien kautta"
- Kuulostaa mielekkäämmältä. Venäjän kriisin myötä koko itä-länsi-liikennettä pitää tarkastella ihan uudessa valossa. Uskon, että Nato-Suomessa länsirannikon ja Länsi-Suomen merkitys tulee kasvamaan ja siksi alueellisiin liikenneyhteyksiin pitäisi panostaa huomattavasti voimakkaammin. Esimerkiksi Porin, Rauman ja Uudenkaupungin satamat ovat huoltovarmuuden ja turvallisuuden kannalta parempia kuin Kotka tai Hamina. Itärajalle johtavissa liikenneyhteyksissä tärkein huomioitava asia sen sijaan on, miten ne voidaan tarvittaessa suluttaa ja sillat tuhota.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Julle
Onhan meillä jo Hämeen härkätie
Tässä kirjoituksessa on järkeä, Viisaus ei ole tyystin kadonnut kepusta👍🏽. Pitää ymmärtää se, että ensin meidän kuitenkin pitää maksaa saksalaisten kaasulaskut sekä suomalaisten elämänlaadun tuhoavat viher-vas. kehittelemät koko telluksen pelastavat ”direktiivit” jotka erääntyvät jo tulevana talvena kansan elintason kurjistumisena. Vasta sitten kun ehken mahdollisesti korjausliike pilaritalossa onnistuu uuden, toivottavasti vaaleilla valitun eduskunnan toimesta Suomi saadaan raiteilleen moraalisesti ja taloudellisesti. Sitten ehken voidaan pohtia raideliikennettä jopa Turun suuntaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Onhan meillä jo Hämeen härkätie
Julle on nyt pudonnut rattailta lopullisesti. Ei Suomi ole maksamassa saksalaisten kaasulaskuja eikä italialaisten veroja. Jotain rajaa näille väitteille! Ja mitä ihmettä ovat vihervasemmiston kehittämät direktiivit? EU laatii direktiiveja ja jäsenmaiden on niitä noudatettava. Koska vihervasemmisto on vallannut EU:n? Vaaleilla valitaan Suomessakin uusi eduskunta. Nyt näyttää, että seuraavaksi hallituksen muodostaa Kokoomus, joka on luvannut, että ilmastonmuutoksen torjunta Suomessa jatkuu entiseen malliin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Asko Ojala
Vast: Onhan meillä jo Hämeen härkätie
Säästöä tulisi siitäkin että laskettaisiin nopeusrajoitukset esim moottoriteillä 80km/h. Ei ostettaisi venäläistä öljyä niin paljon 👍🏽👍🏽👍🏽
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Onhan meillä jo Hämeen härkätie
Ja Asko pyöränsä päältä...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Hima-Hönö
Mitenkä nykyään
Itse kirjoitukseen en voi ottaa kantaa sillä en edes viitsi perehtyä esitettyihin asioihin/väitteisiin.

"Talvella uutisoitiin junien kulun valvonnan digitalisoinnilla parhaassa tapauksessa kaksinkertaistettavan yksirataisten ratojen kapasiteettia, eikä kalliita kaksoisraiteita tarvittaisi. Ratakapasiteetilla tarkoitetaan sitä, kuinka monta junaa voi kulkea samoja raiteita tietyssä ajassa."

Tuo pisti silmään. Onko muka nykyään manuaalinen kulunvalvonta vai miksi moinen esitys.
Jos - kun - tai ratayhteyttä rakennetaan / parannetaan niin kaksoisraiteet samalla kertaa tulevat halvemmaksi kuin rakentaa toinen raide sitten joskus myöhemmin. Lisäksi toinen raide mahdollistaa taajamajunaliikenteen järjestämisen.
Kannattaa myös huomioida Helsingissä ja Turussa ilmenevä yksityisautoilun vähentämispyrkimys.
Lisäksi tuo autoilun sähköistämisasia on huomioitava.
Eli monia eri asioita on puntaroitavana ja esitettävänä puolesta tai vastaan tässä rata-asiassa.
Nuo rahasummat ovat laskettavissa milloin mitenkin riippuen mitä arviosummia milloinkin esitetään tai edes otetaan mukaan laskelmiin.

Ilmeisesti Salossa ei ole huomioitu että sähkövaurio katkaisee koko liikenteen yksiraiteisella osuudella.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Tunnin juna tarvitaan
Eikä mitään vesitettyä 1h20min junaa vaan 50min juna Turusta Helsinkiin. Pariraiteella saadaan välile myös se hitaampi juna samaan aikaan joka voi syöttää ihmisiä vaikka Saloon josta sitten noustaan tuohon pikajunaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Hyperloop tarvitaan
Ei riitä. Hyperloop tarvitaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Tunnin juna tarvitaan
Hyperloop Turusta Tukholman kautta Berliiniin ja Pariisiin voisi olla hyvä idea. Tukholmasta tehtynä se voisi olla jopa kannattavat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää

Luitko jo nämä?