Lukijoilta

Kansalainen, ikäihminen: Miten pitkään psyykesi venyy vai oletko jo nostanut kädet pystyyn?

Pankki, verotoimisto, terveydenhuolto, Kela, poliisi, seurakunta ja maistraatti, julkinen liikenne, operaattorit ja muut instanssit. Tiedoksi: Me ikäihmisetkin maksamme palveluista, joita joudumme kerjäämään.

Ja mitä saammekaan rahoillemme vastineeksi? Kuulemme: ”Olette jonossa… linjoillamme on ruuhkaa, odottamisesta veloitetaan… menkää nettiin… chattimme on ruuhkautunut… soittakaa uudestaan… asiakaspalvelumme on avoinna 12–14 ja sinua edellä on 35 puhelua.”

Miten meistä kasvatettiin muutamassa vuodessa sellaisia digitalisaation nyhveröitä tai hiljaisia orjia, jotka suostuvat tällaiseen?

Muistamme kaikki ajan, jolloin pankkeja oli joka korttelissa; tänään niitä saa hakemalla hakea. Sisään pääset ajanvarauksella tai rajallisesti jonotusnumerolla. Jonot ovat kuin leipäjonossa jo ennen avaamista.

Ja jos et satu kantamaan passia tai kuvallista henkilökorttia mukanasi, jäävät pankkiasiat sillä torikerralla hoitamatta. Siis jonotat ja kerjäät, jotta saisit tietoa omista rahoistasi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kaiken lisäksi kuulet: ”Emme käsittele käteistä rahaa.” Näin sanotaan pankin seinällä – siis sen pankin, johon sinun on pakko ohjata palkkasi, eläkkeesi tai muut tulosi.

Ja jos haluat nostaa, tallettaa rahaa tai maksaa laskuja, on se tehtävä automaatilla.

Kenelle nykydigipalveluita kehitellään? Pandemia avasi, osittain lainarahalla, "digi- tai green deal -siirtymän" nopeutetusti.

Sen voi jo nyt arvata, että noin 1,2 miljoonaa yli 65-vuotiasta eläkeläistä on vaarassa joutua yhä omatoimisempaan ”verkkovierailuun”. On kyse heistä, joilla ei ole osaamista, välineitä, hoikkia sormia, jaksamista eikä ehkä sietokykyäkään toimia netissä.

Asiakaspalvelu viedään niin kauas, ettei kiukkuinen asiakas yllä sinne kuin rumalla kielellä.

Nämä kansalaiset ovat kasvottoman netin armoilla, varsinkin, jos heillä ei ole sukulaisia apunaan.

Kuka sitten on vastuussa digimaailman toimivuudesta? Monenko laitoksen tai yrityksen vastuullisen väli- tai johtoportaan nimet ja numerot näkyvät netissä? Yleensä löydät vain maksullisen asiakaspalvelun numeron (hyvä vitsi!) ja chattirobotin (toinen hyvä vitsi!).

Vastuun välttämisen takia meille on kasvanut myös uusi työntekijäklusteri, ulkoistetut ”tiina-tero -chatti- tai asiakasneuvojat”, jotka vastaavat kiukkuisille asiakkaille Lapista tai Fuengirolasta. Asiakaspalvelu viedään niin kauas, ettei kiukkuinen asiakas yllä sinne kuin rumalla kielellä – tai sitten työntekijä voi tietenkin katkaista chatin vahingossa tai jättää langoille.

Tarkoituksena tuntuu usein olevan asiakkaan pehmittely, ei varsinaisten ongelmien korjaaminen.

”Olen pahoillani” ja ”välitän tiedon eteenpäin” ovat liian usein sivistyneen asiakaspalvelijan lopetussanat. Siis he välittävät tiedon – minne? Ehkäpä mappi Ö:lle, jonne kaikki ”nauhoitamme asiakaspalvelun kehittämiseksi” -nauhatkin taitavat mennä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Poliitikot haluavat aina tarkastella asioita rahan tai ”köyhyyden”, ei todellisen elämän, kautta. Jos 85-vuotias vanhus ei osaa mennä nettiin, onko hän Kelan maksaman kurssitustuen tarpeessa?

”Digiongelmavanhuksen” kohdalla kyse ei ole köyhyydestä, vaan ihan siitä, että vanhukset eivät saa olla enää vanhuksia. Heidän pitää olla superkyvykkyyksiä voidakseen toimia itsenäisesti.

Asiakkaan ei pitäisi olla asiakaspalvelijalle riesa. Ikäihmiset lähtevät mielellään kotoaan ulos ja tekevät asiaa kaupungille tai ostoskeskuksiin kuluttajina, jotta samalla näkisivät eri-ikäistä väkeä ja olisivat ajan tasalla maailman menosta.

Onko yhdessäkään ostoskeskuksessa enää muuten pankkia? Meillä on oikeusministeriön alainen instituutio nimeltä vanhusasiavaltuutettu, virassa Päivi Topo. Mutta eipä ole näkynyt mediassa hänen kannanottojaan.

Tai ehkä vanhempi suomalainen kansalainen on katoava luonnonvara eikä kiinnosta ketään.

Soile Andelmin

74 vuotta

Turku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vanhimmat ensin
Vastaa
EasyGo
Asiaa
Hyvä kirjoitus ja asiaa. Vaikka itse eläkeläisenä osaan käyttää digipalveluja ja koen ne hyvinä, niin miten kauan, sillä niitä muutetaan, kehitetään koko ajan. Esim.mobiilipankki ja puhelimen käyttöjärjestelmä. Oppia ikä kaikki, vaan haluaisin käyttää aikaani enemmän esim.kielten opiskeluun, lukemiseen ja kulttuuriin. Pankkia vaihtamallakaan et saa muutosta kun kaikilla niillä on sama käytäntö. Hämmästyttävin on verohallinto, joka pakottaa ihmiset asioimaan verkossa. Veroasiat on pakko hoitaa ja ne maksaa. Mitä jos ei halua, eikä osaa? Ei taida riittää syyksi.

Raivostuttavinta on chat palvel.robotti, jota en loskaan alentuisi käyttämään! Haluan heti asiakaspalveluun ja tunnistaa että siellä on ihminen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Asiaa
Chatrobottia voi usein käyttää yhdellä tavalla järkevästi: Esittää kysymyksensä, ja jos - eli kun- botti ei kysymystä ymmärrä, niin monessa palvelussa se siirtää asian ihmiselle. Ei tosin kaikissa. Mutta jos tämä toimii, saa yhteyden ihmiseen mahdollisesti paljonkin nopeammin kuin muita väyliä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Quun
erinomainen kirijoitus
on niin totta. Kovaa vauhtia digimaailmaa yritetään himmentää sellaiseksi ettei jatkuvasti mukana oleva pysty enää selviämään. Helppoudesta tulee vaikeutta. Säästöpankin tyyppisillä tulee kenties tilaa,
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Näin on
Kirjoitus on täyttä asiaa, mutta kovin vanhuslähtöinen. Tosiasia on, että myös muun ikäisissä on paljon niitä, jotka haluaisivat hoitaa asiansa muuta väylää kuin nettiä käyttäen.

Oma lukunsa ovat eri tavoin rajoitteiset, mutta myös osa ihan normaalista aikuisväestöstä kokee netin käytön joka asiassa tavattoman työläänä. Se voi tuntua jopa vaaralliselta tai ainakin kohtuuttomasti stressaavalta, jos pelkää tekevänsä virheen - tai tekeekin sen - tai ei osaa käyttää sovellusta ohjeista huolimatta. Joskus sovelluksessa on virhetila, mutta käyttäjä ei sitä tiedä, vaan ihmettelee, miksi en osaa, vaikka teen ihan niin kuin neuvotaan. Tietokoneraivo on varmasti nykyään lähes kaikille tietotekniikkaa käyttäville tuttu, erittäin ahdistava ilmiö.

Hyvää asiakaspalvelua on tarjota useita eri väyliä asioiden hoitoon. Hyvää asiakaspalvelua EI ole siirtää kaikki pakolla nettiin. Ei vaikka "on käytössä 24/7" tai "voit hoitaa asiat mukavasti kotisohvalta".

Ja ennen kuin joku toteaa minun jääneeni jälkeen kehityksestä: Hoidan, pakotettuna, asiani kyllä lähes kokonaan netissä. Olen vielä työelämässä, jossa hoidan pääosan työstäni tietokoneella, joten oma kynnykseni ei ole kovin korkea.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
DALIT
Vast: Näin on
Verkotonta seniorikansalaista ei ole olemassakaan, voi sanoa että ihan kaikki on verkossa ei edes puhelinnumeroita ole missään helpolla saatavissa olkoonkin ettei puhelimella saa juurikaan mitään asioita hoidettua. Olenko siis olemassa, kysyn vaan ????
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
Asiaa joka sana
” Yleensä löydät vain maksullisen asiakaspalvelun numeron (hyvä vitsi!) ja chattirobotin (toinen hyvä vitsi!).”
– Vielä 90-luvulla KAIKILLA itseänsä kunnioittavilla yrityksillä oli 0800-alkuinen ilmainen asiakaspalvelunumero, joka paljon parjatussa USA:ssa on paljolti käytössä vieläkin. Meillä tiedän varmasti yhden ainoan firman, Musti ja Mirri. Ehkä muitakin on.

Esim. valtiolla tai kunnilla, joiden palveluita kaikki joudumme joskus käyttämään – ei missään! Mm. Kela ilmoittaa hinnoissaan näin: ” Hinta on puhelinliittymäsi hinnaston mukaan: matkapuhelinmaksu, kun soitat matkapuhelimesta. Jos käytät puhepakettia, sinun kannattaa tarkistaa operaattoriltasi, sisältyvätkö 020-alkuiset puhelut siihen.”
Se tarkistus ei sitten niin helppoa olekaan ja siihen tarvitaan joko netti tai puhelu kalliiseen operaattorin palvelunumeroon.

”Meillä on oikeusministeriön alainen instituutio nimeltä vanhusasiavaltuutettu, virassa Päivi Topo. Mutta eipä ole näkynyt mediassa hänen kannanottojaan.
Tai ehkä vanhempi suomalainen kansalainen on katoava luonnonvara eikä kiinnosta ketään.”
– Ei ole näkynyt, ei kuulunut. Hallitus vain asettelee enimmäismääriä ja virkoja, mutta vaatiiko toimintaa ja tavoitteiden toimeenpanoa?
THL toiminnallaan ehkä yrittää pienentää vanhempien määrää, siinä onnistumatta, sillä arvioiden mukaan vanhempi väestö vain kasvaa. On syytäkin olla huolestunut. Kirjoittaja oli oikealla asialla, kannattaisi lähettää kirjoitus myös Hesariin – ja voihan Yleäkin kokeilla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää

Luitko jo nämä?