Lukijoilta

Polttoaineen hinnasta kelluva?

JORI LIIMATAINEN
Kirjoittajan mukaan hallituksen ja eduskunnan pitäisi sopia siitä, mikä on polttoaineen hinta.
Kirjoittajan mukaan hallituksen ja eduskunnan pitäisi sopia siitä, mikä on polttoaineen hinta.

Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ja siitä seuranneet pakotteet ovat saaneet energian hintatason jyrkkään nousuun helmikuun loppupuolelta asti. Monet Euroopan maat ovat kompensoineet raakaöljyn hintatason nousua määräaikaisella polttoaineveron laskulla. Tämän kaltaiseen toimenpiteeseen pitää myös Suomen ryhtyä.

Suomi voisi ottaa käyttöön, muista polttoaineveroa laskeneista maista poiketen, ”kelluvan” polttoaineveron. Tämä tarkoittaisi sitä, että hallitus ja eduskunta sopivat siitä, mikä on bensiinin ja dieselin hinta.

Jos esimerkiksi päädytään bensiinin osalta 2 euroon litralta ja dieselin osalta 1,80 euroon litralta, niin tällöin polttoaineveroa lasketaan siten, että tämä hintataso toteutuu. Öljyn maailmanmarkkinahinnan kohotessa polttoainevero laskee ja öljyn maailmanmarkkinahinnan laskiessa polttoainevero nousee.

Eli Suomessa polttoaineen verotus laskisi ja nousisi öljyn maailmanmarkkinahinnan muuttuessa. Näin polttoaineiden hinta pysyisi stabiilina, koska polttoainevero eläisi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tämä toimenpide auttaisi koko kansantaloutta, koska Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on aiheuttanut maailmanlaajuisen inflaation nousun ja sitä kautta kotitalouksien ostovoiman heikkenemisen, joka edelleen ruokkii inflaation nousua.

Monet Euroopan maat ovat kompensoineet raakaöljyn hintatason nousua määräaikaisella polttoaineveron laskulla.

Tällä toimenpiteellä myös kuljetuskustannusten nousu saadaan taittumaan, mikä osaltaan auttaa inflaation hillitsemisessä, koska suurin osa inflaation nousua on sodasta johtuvaa energian hinnan nousua. Myös tämä toimenpide voisi auttaa työmarkkinoilla olevaa painetta hillitsemällä palkankorotustarvetta.

Aluksi voidaan sopia, että kelluva verotus on voimassa vuoden 2022 loppuun. Jatko olisi kiinni Venäjän hyökkäyssodan kestosta. Edellä kerrotulla toimenpiteellä ainakin Suomi pyrkisi omalta osaltaan hillitsemään Suomeen kohdistuvaa inflaation painetta.

Pertti Leppänen

Lieto

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (14)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Julle
Laitetaan komiterm pohtimaan asiaa🙈
Totta, viisas ja kansakunnan elinvoimaisuutta tukeva ehdotus. Ongelma on vaan se, että on liian helppo toteuttaa, valtionhoitajat eivät lämpene ajatukselle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Laitetaan komiterm pohtimaan asiaa🙈
Ehdotus on mielenkiintoinen, ja sillä on kiistämättä etuja puolellaan. Niin kirjoituksessa kuin kommentissa jätetään kuitenkin kokonaan huomiotta, että tällainen kelluminen merkitsee nykytilanteessa melko varmasti valtion verotulojen huomattavaa putoamista. Miten tämä vaillinki katettaisiin? Mitä veroja ja maksuja vastaavasti nostettaisiin sen kuittaamiseksi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Laitetaan komiterm pohtimaan asiaa🙈
Niin jos autoilu halutaan lopettaa, jostain on verot kerättävä ja/tai leikattava kuluja, tätä eivät autoilun vastustajat ota huomioon. Jo pelkkä uhkapelaamisen tuottojen pienentyminen aiheutti poliitikoille isoja ongelmia. Tupakkaa, alkoholia tai makeistuotteita ei voine määrättömästi verottaa. Voisin kuvitella että kun ihmiset on saatu siirtymään sähköisiin kulkuvälineisiin, niitä aletaan verottaa nousevasti, myös maalämpö-, digi-vero yms. muut sähköä käyttävät laitteet saavat osansa, verona ja kokoavana energian hintana. Verottajalta, kuten myös niiden kiertäjiltä, ei mielikuvitusta puutu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Laitetaan komiterm pohtimaan asiaa🙈
Mitä vähemmän autoiluun kuluu rahaa, sitä enemmän sitä jää muuhun. Autoilu on 100%:sti tuontituote ja jos autoilun verot ovat kolmannes, tarkoittaa se autoilu 8-16mrd euron vajetta vaihtotaseeseen joka vuosi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
ArvoTasa
Otsikko
Sehän on aina ollut kelluva, ilmeisesti tarkoitetaan että vero-osuuden pitäisi olla kelluva ja hillitä hintojen nousua.
Ennen sotaakin jostain syystä polttoaineiden hinnat nousivat kesälomasesonkien ajaksi, vaikka kauppiaat myivät vanhaa varastoaan. Mikseiköhän muita hintoja myös ilmoiteta kolmella desimaalilla?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Varakaani
Polttoaineiden kaikki verot alv:tä lukuunottamatta litrapohjaisiksi.
Nyt on järjetöntä että valtio kerää korotettua euromääräistä veroa myös koronneista maailmanmarkkinahinnoista. Luulisi että sille riittää kiinteä vero per litra eikä prosentuaalinen, joka korottaa verottoman hinnan noustessa lisäksi verojen määrää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Polttoaineiden kaikki verot alv:tä lukuunottamatta litrapohjaisiksi.
Miksi riittäisi? Autoiluun käytetyt rahat ovat poissa muusta kulutuksesta joten autoilun syödessä isomman osan, verotulot alenevat muualla. Tätä voidaan kompensoida myös pyrkimällä aktiivisesti autoilun vähentämiseen jolloin rahaa jää enemmän muuhun kulutukseen. Autoilu kun on tuontituote.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Polttoaineiden kaikki verot alv:tä lukuunottamatta litrapohjaisiksi.
Pyöräilykin on pääosin tuontituote, eli samaa mieltä Pyöräilijän kanssa, ensin polku- ja sähköpyörille sekä potkulaudoille rekisteröintipakko, tietysti myös pakollinen varkaus- ja liikennevakuutus ja käyttövero. Pakollinen pyöräilykortti, katsastus- ja pysäköintimaksut olisivat myös tervetulleita uudistuksia, näin pelastettaisiin ilmaston lisäksi taloutta tasapuolisesti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Polttoaineiden kaikki verot alv:tä lukuunottamatta litrapohjaisiksi.
Jep. Samanlainen, laitteen hiilidioksidipäästöihin perustuva verotus kuin autoissakin sopii fillareihin oikein hyvin.

Eli myyntivero pois, hankintatuki kuten sähköautolla ja se vuosittainen päästövero kuten autolla joka ei hiilidioksidia tuota.

Eli nollavero kautta linjan. Hieno ehdotus ArvoTasalta joskaan ei selvästikään mietitty edes alkua pidemmälle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Ei pidä
Polttoaineen hinnan alentaminen parantaa vain Putinin sotakassaa ja sitten Suomessa parhaiten tienaavan kolmanneksen pankkitilin saldoa. Muita se ei hyödytä.

Koronneet hinnat pitää kompensoida muilla tavoilla jos niitä halutaan etenkin pienituloisille kompensoida.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää

Luitko jo nämä?