Lukijan kolumni
Mikael Miikkola:

Kaupungin elinkeinotoimintaa ajateltava isosti

LUKIJAN KOLUMNI

Kun hyvinvointialueapparaatti vuonna 2023 käynnistyy, painottuu Turun tulorahoitus elinkeinotoimintaan. Siinä ovat fokuksessa Turku-konsernin strategiset yhtiöt. Kaupunki harjoittaa elinkeinopolitiikkaa yhtiöittensä välityksellä.

Saku Koivu mainitsi kaupungin johdolle, että ”Pohjois-Amerikassa ne kaupungit, joissa jäähalli on keskustassa, ovat taloudellisesti menestyviä”.

Turussa sitten 1100-luvulta katalysaattorina on toiminut satama oheistoimintoineen. Siitä todistaa, että talvisodassa satama oli vihollisen runsaasti pommittamaa.

Se on ollut ja on edelleenkin paraatiovemme länteen. Sataman ydintoiminnot ovat matkustaja- ja tavaraliikenne sekä varastointipalvelut. Viime tutkimuksen tiedoin meriklusterimme työllistää välillisesti runsaat 15 000.

Esimerkiksi autolauttojen purkautuessa niillä työskentelee siivousväkeä kaikista maanosista.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Satamaa hallinnoi kaupungin omistama Turun Satama Oy sekä siihen kuuluva tytäryhtiö, logistiikkayritys Turun Vapaavarasto Oy.

Satama on ollut ja on edelleenkin paraatiovemme länteen.

Raha tulee sisään sataman rakenteiden palvelu- ja vuokraustoiminnoista sekä varasto- ja logistiikkayritystoiminnasta.

Satama tarjoaa resurssit. Yksityinen logistiikkayritys roudaa nosturipalvelut. Laivayhtiöt suorittavat operoinnin sekä kuljetukset.

Siistiä!

Satamassa logistiikka vaihtaa muotoaan. Ne toimivat tehokkaasti, kun satamakentät ovat kohta tyhjiä.

Turun satama kohdentaa erikoistumiseen ja laatuun: se on toiseksi suurin matkustajasatama ja markkinajohtaja Ruotsin matkustajaliikenteessä. Kanavaniemestä on myös nopeimmat tavaraliikenteen yhteydet Skandinaviaan. Pian toivottavasti Puolaankin?

Vapaavarasto täydentää logistiikkaketjua tarjoamalla muun muassa telakkateollisuuden alihankkijoille nykyaikaista varastointia sekä huolintaa. Sataman maa-alueesta, joka on yli 200 hehtaaria, piisaa tilaa rekkaliikenteen paikoitukseenkin. Erikoistuminen rikastuttaa tulevaisuudessakin.

Sataman bisneksellä on vahva sidos Turun kehittymiseen ja vetovoimaan. Sataman läheisyyteen rakentuvien asuntoalueiden, asukasviihtyisyyden parantamisen sekä matkailu- ja kulttuurikohteiden ajattelun tulee ponnistaa samalta lankulta.

(Visioni toteutuu, kun ”Mauno Koivisto -terminaalissa” järjestetään muun muassa Turussa lakitettavien ylioppilaiden yhteisjuhla.)

Välilliset vaikutukset saattavat olla jopa välittömiä bisnessaaliita suurempia. Yhteiskunnallinen merkitys ohittaa osaoptimoinnin. Siksi tarvitaan isoa kuvaa – kokonaisetua eli valtuuston demokraattista omistajaohjausta.

Omistajaohjaus varmistaa sen, että se toteutuu osana elävää ja ihmisläheistä Turkua, yhteistyössä ja taloudellisesti sekä luontoa kunnioittaen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kirjoittaja on komentajakapteeni, Turun valtuutettu (ps).

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.