Lukijoilta

Pääskyvuoren uudella asuinalueella pysäköintiongelmia

Turun Pääskyvuoreen on tulossa lukuisa määrä korkeita kerrostaloja, yksin Pääskysillankadun varteen kymmenkunta. Olemme muuttamassa ensi kuussa valmistuvaan taloon. Rakentajan kertoman mukaan Turku on kieltänyt autojen pysäköinnin kadun varteen.

Meidän talollamme ja naapuritalolla on yhteinen piha. Näissä kahdessa talossa on asuntoja yhteensä 87. Pihassa on vieraille varattu kaksi parkkiruutua. Muut parkkipaikat ovat autohallissa, jonne pääsevät vain hallipaikan ostaneet.

Mihin ne, jotka eivät ole autohallipaikkaa ostaneet, voivat autonsa parkkeerata? Miten kaksi parkkipaikkaa voisi riittää 87 asunnon asukkaiden vieraille? Jos vaikka yksi asukas päättäisi pitää tuparit, kauempaa tulevien vieraiden pitäisi jättää autonsa jonnekin asuinalueen ulkopuolelle, mutta minne?

Lähetin tästä kysymyksen Turun kaupungille yli puoli vuotta sitten. Vastausta ei ole kuulunut. Koska asia kiinnostaa varmaan monia muitakin, toivoisin vastauksen tämän lehden palstalle.

Miten kaksi parkkipaikkaa voisi riittää 87 asunnon asukkaiden vieraille?

Timo Teinonen

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (12)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Tulevaisuuden Turussa ei ole yksityisautoja
"Pääskyvuoren uudella asuinalueella pysäköintiongelmia"
- Olisitte katsoneet havainnekuvia. Näkyykö niissä muka henkilöautoja tai parkkipaikkoja, muuta kuin korkeintaan ne kaksi vieraspaikkaa? Sen sijaan aurinkoisessa kuvassa on saattanut taustalla pilkottaa Littoistentiellä trendikäs raitsikka, jonka on suunniteltu joskus tulevaisuudessa ratkaisevan kaikki Turun liikenneongelmat. Vajaa kilometri on kaupunkisuunnittelijan mielestä ihan passeli matka kävellä kiinteistölle. Ja ainahan voi käyttää skuuttia. Tai sitten lennokkaissa visioissa on ehkä ajateltu järjestää syöttöliikenne robottiohjatuilla pienillä sähköautoilla tai vaikkapa matkustajadroneilla.

Ihan oikeasti, olen monesti miettinyt onko kaupungin kaavoitus- ja suunnittelupuolella ideologisesti vinksahtanutta porukkaa, jolle yksityisautot ovat se suurin inhokki ja kirosana, vai onko kyse pelkästään osaamattomuudesta ja näköalattomuudesta. Osaamattomuutta ei kaupungin tapauksessa voi koskaan sulkea pois, mutta yksityisautoilun määrätietoinen hankaloittaminen tuntuu kyllä täysin tarkoitukselliselta toiminnalta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Tulevaisuuden Turussa ei ole yksityisautoja
Suomalainen tapa. Eli halutaan asunto yhtiöstä joka valmiiksi jo kertoo että sieltä on hyvät yhteydet julkisilla ja polkupyörällä ja sitten itketään autopaikan perään. Eli halutaan että muut ovat autottomia eivätkä siis häiritse asumista autoilullaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Tulevaisuuden Turussa ei ole yksityisautoja
Sinänsä suunta yksityisautoilusta joukko- ja kevyeen liikenteeseen on hyvä ja kannatettava, kuten juhlapuheissakin usein kuullaan. Taas kerran järjestys vain on väärä. Ensin pitäisi luoda hyvät edellytykset sen joukko- ja kevyen likenteen käyttöön ja sitten alkaa kurittaa autoilua.

Tämä tapa ensin panna toimeen sanktiot ja rajoitukset (ja sitten, jos lainkaan, toteuttaa korvaavat ratkaisut) on erittäin suosittu paitsi Turussa, myös valtakunnanpolitiikassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Asko Ojala
Vast: Tulevaisuuden Turussa ei ole yksityisautoja
Tuskin kaavoitus kieltää as.oy:tä ostamasta suurempaa tonttia ja laittamasta sille parkkipaikkoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Tulevaisuuden Turussa ei ole yksityisautoja
Asko Ojala: "Tuskin kaavoitus kieltää as.oy:tä ostamasta suurempaa tonttia ja laittamasta sille parkkipaikkoja."

Jos itse uskot tuohon väitteeseesi niin petät enemmän itseäsi kuin meitä muita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Tulevaisuuden Turussa ei ole yksityisautoja
Asemakaavassa määrättävä ja toteuttamiseen velvoittava auto-ja pyöräpaikkojen lukumäärän vaatimus joko tontilla tai muualla järjestettynä. Autopaikkojen (ap) lukumäärä lasketaan asema-
kaavaan merkitystä pääkäyttötarkoitusten mukaisista rakennus-oikeuksista ap/ x k-m2
tai x ap/asunto. Autopaikkavaatimus voi koskea paikkojen vähimmäismäärää tai enimmäismäärää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Quun
rakennuttaja haluaa suuret voitot
Käännä katseesi taloyhtiöön ja rakennuttajaan He voivat määritellä autopaikkoja lisää, mutta eivät tee sitä koska se on kallista ja syö saatuja maksimaalisia voittoja. Samalla yritetään vierittää vastuu kaupungille. Ratkaisu voisi olla se että 2 autoa kielletään. Voisiko muita välineitä käyttää? En tiedä paljonko suomessa on useamman auton asukkaita, mutta omakotialueella sen näkee. 3-5 on ihan tavallista. Monet tarvitsevat toki työssään, mutta sopii sitä funtsia. Ehkä pienet näppärät kaupunkisähköautot voisi tuoda ratkaisua. Menisi useampi yhden ison maasturin tilalle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: rakennuttaja haluaa suuret voitot
Jos tarvitsee autoa, pitää valita taloyhtiö jossa on niitä autopaikkoja. Taloyhtiö ei niitä paikkoja tule lisäämään myöhemmin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Asko Ojala
Toisten kukkarolla
Eli olette siis ostaneet asunnon, mutta ette ole halunneet ostaa parkkipaikkaa? Oletatte, että veronmaksajat rakentavat sen teille?

Kukkaroa auki, käyttäjä maksaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Toisten kukkarolla
Päteekö tämä myös joukkoliikenteeseen, kaupunkipyöriin ja pyöräilyyn yleensäkin? Sopii mainiosti, siis kukkarot auki, käyttäjät maksavat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Toisten kukkarolla
Pyöräilyssä käyttäjä maksaa jo ihan lähtökohtaisesti terveydenhuollon säästöjen kautta. Autoilua taas on aina subventoitu muiden rahoilla oli se sitten julkista liikennettä tai yksityisautoilua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Toisten kukkarolla
Pyöräilijältä taas höpöhöpöä, pelkkä pyöräileminen on vapaamatkustamista, valittamista ja taloude llisen vastuun pakoilua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.