Taksimatkojen toimitus Kelan vaatimalla tasolla
Nimimerkki "Erittäin pettynyt" kuvaili Kela-taksien kilpailutuksen olevan pielessä ja ongelmia esiintyvän esimerkiksi yhteydensaannissa tilauskeskukseen sekä tilattujen autojen saapumisajoissa (TS mielipiteet 14.6.)
Taksi Helsinki aloitti Kela-taksimatkojen välityksen 1.1.2022 Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Varsinais-Suomen, Satakunnan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon sekä Lapin maakuntien alueilla. Asiakkaalla on mahdollista valita jokaisessa maakunnassa kahdesta palveluntuottajasta se, jolta Kelan korvaama matka tilataan. Taksi Helsinki vastaa osaltaan siitä, että kaikki siltä tilatut suorakorvausmatkat hoidetaan tilauksen mukaisesti tarkoitukseen sopivalla kulkuneuvolla.
Alkuhankaluuksien jälkeen Kela-taksimatkojen välitys on saatu toimimaan Kelan vaatimalla tasolla ja esimerkiksi Varsinais-Suomen alueella tilausten toimitusprosentti on vuoden alusta alkaen ollut 99,87. Kirjoittajan kuvaamat ongelmat tuolloin keskiviikkona 8.6. johtuivat aamulla täysin yllättäen noin kello 9.30 alkaneesta DNA:n mobiiliverkon maanlaajuisesta häiriöstä, joka vaikutti yritysasiakkaiden tietoliikenneyhteyksiin.
Taksi Helsingillä keskiviikkoiset ongelmat näkyivät tilauskeskuksen puhelinliikenteen huomattavassa hidastumisessa sekä autoissa tilausvälityspäätteen toimimattomuudessa. Häiriötilanne saatiin korjattua muutaman tunnin sisällä.
Alkuhankaluuksien jälkeen Kela-taksimatkojen välitys on saatu toimimaan.
Pahoittelemme häiriötä ja siitä aiheutuneita viivästyksiä kirjoittajalle sekä muille asiakkaillemme.
Kelan palveluntuottaja maksaa asiakkaalle syntyneet matkakustannukset, mikäli asiakas on joutunut tilaamaan korvaavan taksikyydin Kela-kyytitilauksen epäonnistuttua. Asiakas voi lisäksi esittää palveluntuottajalle maksun, joka on aiheutunut mahdollisesti terveydenhuollon perutusta ajasta.
Toivomme, että kirjoittaja laittaisi suoraan palautetta tarkempine tilausajankohtineen ja -osoitteineen sekä kuitteineen Taksi Helsingin Kela-taksi -sivuilta (www.taksihelsinki.fi/tilaa-taksi/kela-taksi) löytyvän asiakaspalautelomakkeen kautta.
Tuija Aaltonen
projektipäällikkö, julkiset palvelut
Taksi Helsinki Oy