Lukijoilta

Miten lisätä nuorten kuljettajien turvallisuutta liikenteessä?

TS/JANE ILTANEN
Aivojen kypsymättömyys on erityinen nuorten kuljettajien liikenneturvallisuuteen vaikuttava tekijä ja siksi nuorimpiin kuljettajiin kohdistuvat rajoitukset voisivat osoittautua tehokkaaksi, sanoo kirjoittaja.
Aivojen kypsymättömyys on erityinen nuorten kuljettajien liikenneturvallisuuteen vaikuttava tekijä ja siksi nuorimpiin kuljettajiin kohdistuvat rajoitukset voisivat osoittautua tehokkaaksi, sanoo kirjoittaja.

Vuonna 2021 nuorten 15–24-vuotiaiden osuus väestöstä oli noin 12 prosenttia ja heidän osuutensa henkilövahinkoon johtaneista liikenneonnettomuuksista oli noin 30 prosenttia ja liikennekuolemista 20 prosenttia.

Aivojen kypsymättömyys on erityinen nuorten kuljettajien liikenneturvallisuuteen vaikuttava tekijä ja siksi nuorimpiin kuljettajiin kohdistuvat rajoitukset voisivat osoittautua tehokkaaksi tavaksi suojata nuoria liikenteessä ja vähentää ikäluokan liikennekuolemia.

Henkilöauton kuljettamiseen vaadittavan B-luokan ajokortin vähimmäisikävaatimusta, 18 ikävuotta, ei pidä missään nimessä laskea, sillä nykyiset tutkimukset, onnettomuustilastot ja poliisin tilastot liikennerikkomuksista osoittavat, että nuorempien kuljettajien asenteet eivät ole kypsiä turvallisuushakuiseen autoiluun, ja riskikäyttäytyminen liikenteessä on yleistä.

Ikärajan alentaminen ei millään perusteilla edistä nuorten liikenneturvallisuutta. Suomessa liikennekuolemia pitäisi vähentää ja puolittaa liikennekuolemat vuoteen 2030 mennessä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ajokortin saamisen helpottaminen, eli nuorempana ja vähemmällä koulutuksella liikenteeseen, ei edistä tämän tavoitteen toteutumista. Myös European Traffic Safety Council (ETSC) suosittelee olemaan laskematta ajokortin alaikärajaa.

B-luokan ajokortin saantia 17-vuotiaana ikäpoikkeusluvalla tulisi jatkaa ja siihen liittää erityisiä ja tiukempia ehtoja kuin nyt, kuten esimerkiksi alaikäisille määrätään USA:ssa, Kanadassa ja Australiassa.

Ajaminen tulee rajoittaa koskemaan ikäpoikkeuslupahakemuksen tarkoituksia, joita varten ajo-oikeus on saatu (esimerkiksi koulu- tai harrastusmatkat).

Ikäpoikkeusluvan myöntämisen yhteydessä tulisi tarkastella myös mahdollisuuksia julkisen liikenteen käyttöön, jolloin poikkeuslupa voitaisiin rajata maantieteellisesti niille seuduille, joissa julkista liikennettä ei ole tarjolla, ja joilla kulkeminen kouluun ja harrastuksiin on todella hankalaa ilman poikkeuslupaa.

Ajamista voitaisiin rajoittaa vuorokaudenajan mukaan ja viikonlopun ajalta. Muualla käytettyjä keinoja vaarallisen ajamisen vähentämiseksi ovat kielto alkoholista autossa.

Tämä tarkoittaa sitä, että myöskään matkustajat eivät saa nauttia päihteitä.

Yksi keino on myös kieltää ajaminen toisten nuorten ollessa matkustajina. Näillä rajoituksilla pyritään siihen, että sosiaalinen tilanne autossa ei muodostuisi kuljettajan riskikäyttäytymistä lisääväksi.

Ajokortin myöntämisessä tulisi huomioida liikennerikostausta, ja mikäli liikennerikoksia on useita, niin B-ajokortin myöntämistä tulisi lykätä kahdella vuodella.

Kansainvälisissä selvityksissä on selviä viitteitä menettelyn liikenneturvallisuutta lisäävästä vaikutuksesta. Näissä maissa on vastaavalla menettelyllä pelotteena ollut myönteinen vaikutus nuorten kuljettajien asenteisiin ja sitä kautta liikenneturvallisuuteen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ajokieltokoulutus tulisi laajentaa myös muita uusia kuljettajia koskevaksi niin, että ajo-oikeuden saaneen, joka on määrätty ajokieltoon, tulisi aina suorittaa ajokieltokoulutus.

Ajokieltokoulutuksesta on hyviä kokemuksia, ja olisi todennäköistä, että tällaisella muutoksella toistuviin ajokieltorikoksiin syyllistyvien määrä laskisi entisestään. Ajokieltokoulutusjärjestelmä on jo olemassa ja todettu toimivaksi.

Kuljettajaopetuksessa taas tulee varmistua, että kuljettaja ajaa vastuullisesti, mikä on enemmän kuin pelkästään turvallisesti, ja että hänellä on tarvittavat tiedot oikein toimimiseen.

Kuljettajaopetuksen pohjaksi tulisi ottaa suomalaisten liikennepsykologien kehittämän Goals for Driver Education -mallin mukaiset tiedot ja taidot, jotka oppilaan pitää sisäistää kuljettajaopetuksen aikana.

Meillä Suomessa on tehty vuosia laadukasta tutkimus- ja kehitystyötä liikenneopetuksen kehittämisessä, jota esimerkiksi Norjassa käytetään nyt nuorten kuljettajaopetuksessa.

Suomessa tämä kehitystyö on unohdettu ajokorttiuudistusta tehtäessä ja kustannusten pienentämisestä tehtiin itsetarkoitus.

Norjassa ajokortin suorittaminen maksaa noin 2500–3000 euroa. Se on kalliimpaa kuin Suomessa tällä hetkellä, mutta hinta on pieni, jos sillä säästetään liikenteessä nuorten kuljettajien henkiä ja estetään vakavia loukkaantumisia.

Jokainen loukkaantuminen ja liikennekuolema aiheuttavat inhimillisen kärsimyksen lisäksi myös merkittävät kustannukset kunnille ja valtiolle.

Jaakko Klang

Liikenneturvallisuusinsinööri, Onnettomuustutkija, Maailman ja pohjoismaiden tiejärjestöjen liikenneturvallisuuskomiteoiden jäsen

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Angus
Hyviä ajatuksia
Erittäin hienoa, että kirjoittaja antaa lukuisia käytännöllisiä esimerkkejä siitä, mitä asialle voisi tehdä. Juuri sehän usein puuttuu, kun epäkohdista kirjoitetaan.

Ainoa, mistä olen eri mieltä, on se, pitääkö 17-vuotiaille ylipäätään ja millään ehdoilla antaa poikkeuslupaa ajaa autoa. Minusta se ei ole tarpeen. Mutta esitettyjä ajatuksia voisi soveltaa ylipäätään (nuorten) ajokoulutukseen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Helpoin tapa
Jos halutaan liikenteen osalta pelastaa lapset ja nuoret, yhteiskuntaa tulisi muuttaa paljon vähemmän autokeskeiseksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Helpoin tapa
Lisäetuna myös muiden ikäryhmien liikenneonnettomuudet vähentyisivät. Samoin päästöt, luontotuhot (esim. teiden ja parkkialueiden rakentaminen) ja kulutus. Kaupungeissa ja teiden varsilla melu ja saastunut pöly. Eläinten raadot. Jne...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.