Lukijoilta

Ratapihan kaupunkikehitys tukee Turun kasvua ja elinvoimaa

Turun kaupunginvaltuusto päätti 13.6.2022 Turun kaupungin, VR-Yhtymän ja Turun Ratapihan Kehitys Oy:n välisen Turun ratapiha-aluetta koskevaa kumppanuussopimuksen jatkamisesta 30.6.2023 saakka.

Pitkään valmisteltu ratapihahanke mahdollistaa monipuolisen tapahtumakeskittymän, elämyksellisyyttä tukevia palveluita sekä asuin- ja toimistorakentamista – kokonaan uuden elämän Ratapihan alueelle. Hanke myös tukee monella tavalla Turun kaupunkistrategiaa.

Ratapihalle ollaan kaavoittamassa lähes 200 000 kerrosalaneliön verran rakennusoikeutta. Areenan, elämyskeskuksen ja hotellitilojen lisäksi alueelle on rakentumassa asuinkerrostaloja.

Kumppanuussopimuksen jatko on hyvä asia. Turun ratapiha-alue on yksi kaupungin kasvualueista ja sen keskustan läheinen sijainti tukee vahvasti keskustan elinvoimaa. Turku tarvitsee kokonaisvaltaista kaupunkikehittämistä, jolla pysytään tulevaisuudessakin vahvalla kasvu-uralla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ratapiha-alueen kehitys tukee myös vahvasti tunnin junan toteutumista ja lähijunaliikenteen käynnistymistä.

Ratapiha-alueen kehitys tukee myös vahvasti tunnin junan toteutumista ja lähijunaliikenteen käynnistymistä. Tämä tekee Turusta saavutettavan erityisesti pääkaupunkiseudulta mutta myös kansainvälisesti.

Ratapihan keskeisin uudisrakennus olisi areena. Turun kaupunginvaltuusto teki periaatepäätöksen osallistumisesta areenan hankeyhtiöön 15.6.2020. Hankkeella on merkittäviä elvyttäviä vaikutuksia.

Kaupungin 30 miljoonan euron sijoitus Areena-yhtiöön laittaa liikkeelle varovaisesti arvioiden yli 600 miljoonan euron yksityisen sijoituksen. Hankkeen työllistävät ja verotulovaikutukset ovat huomattavat. Hankkeen on arvioitu työllistävän rakennusaikana jopa 3 100 henkilötyövuotta ja luovan pysyvästi 1 500 työpaikkaa.

Kaupunkikehitysvaikutuksiltaan mittavan kaavakokonaisuuden ja siihen kytkeytyvän hankkeen toteutumisesta hyötyy jokainen turkulainen ja siksi hankkeen eteneminen on tärkeää.

Erityisesti pitkän pandemia-ajan johdosta Turun on edistettävä voimakkaasti sellaista kaupunkikehitystä, joka luo kasvua ja synnyttää työpaikkoja sekä lisää elämyksellisyyttä ja vahvistaa yhteisöllisyyttä.

Sini Häkkinen

Turun Kokoomuksen puheenjohtaja

Niko Aaltonen

Turun Kokoomuksen varapuheenjohtaja

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jokke J
Entäs turkulaiset?
Kannatettava hanke kuten kirjoitettu. Vieläpä kun Naantalista pääsisi lähijunalla ja Helsingistä tunnin junalla kätevästi paikalle. Entäs turkulaiset, millä me pääsemme paikalle?

Yksityisautoilu ei keskustan massatapahtumissa toimi, se on nähty vuosikymmenten saatossa ympäri maan.

Tarvitaan siis nopea ja tehokas julkinen kulkine, jolla massat siirtyvät sujuvasti läpi kaupungin Kupittaalta, torilta ja satamasta Ratapihalle.

Kyllä, ratikka. Olisi tämän voinut mainita, koska ilman ratikan kuljetuskapasiteettia Ratapihasta tulee täydellinen liikennesotku ja kaavaillut edut jäävät saavuttamatta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Liirumlaarumia
”Ratapihan kaupunkikehitys tukee Turun kasvua ja elinvoimaa” - epäilen tätä suuresti.

Esimerkki liirumlaarumista: ”mahdollistaa monipuolisen tapahtumakeskittymän, elämyksellisyyttä tukevia palveluita” - mitä tämä on suomeksi? Että samalla alueella voi järjestää monia tapahtumia? Ei kovin ainutlaatuista. Ja että tarjotaan elämyksiä - ja mitä se sitten taas tarkkaan ottaen tarkoittaa? Urheilumatseja?

”Hanke myös tukee monella tavalla Turun kaupunkistrategiaa.” Juu. Turkulaiset ovat aika lailla kuulleet näistä strategioista, visioista ja missioista. Ne ovat myös liirumlaarumia.

”Ratapiha-alueen kehitys tukee myös vahvasti tunnin junan toteutumista ja lähijunaliikenteen käynnistymistä.” Eikö tunnin junaa ja lähijunaa siis tule ilman tätä mielettömän kallista ”elämyskeskusta”?

”Hankkeella on merkittäviä elvyttäviä vaikutuksia.” Tietenkin rakennushankkeilla on työllistäviä ja elvyttäviä vaikutuksia. Ei se tarkoita, että ne kaikki olisivat hyviä ja kannatettavia.

”Kaupungin 30 miljoonan euron sijoitus Areena-yhtiöön laittaa liikkeelle varovaisesti arvioiden yli 600 miljoonan euron yksityisen sijoituksen.” Miten voi olla mahdollista, että koko tuo suunnaton rahavyöry on kiinni vain Turun pienestä alkupanoksesta? Mikseivät sijoittajat itse sijoita tuota panosta saadakseen hankkeen käyntiin? Kun kerran rahaahan on!

”… hankkeen toteutumisesta hyötyy jokainen turkulainen…” Rohkenen epäillä. En usko hyötyväni tuosta ilmapallosta mitään. Maksamaan toki pääsen, veronmaksajana.

Ja lopetetaanpa vielä liirumlaarumiin, jonka varsinainen sisältö jää hämäräksi: ”…lisää elämyksellisyyttä ja vahvistaa yhteisöllisyyttä.” Siis jos tuo joskus oikeasti rakennetaan, niin tunnen enemmän yhteenkuuluvuutta Turun kanssa? Taitaa kuulkaas käydä päin vastoin!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.