Lukijoilta

Hyvinvointialueille saatava myös vanhusasiavaltuutetun toimisto

Ylikuumentunut suomalainen digitalisaatio on sulkenut suuren osan ikäihmisistä, vammaisista ja erilaisista sairauksista kärsivistä palveluiden ulkopuolelle. Nämä ihmiset eivät enää selviä arkisista, jokapäiväisistä toimistaan ja ovat todella pulassa.

Me kaikki olemme saaneet hyvin erilaisia koulutuksia ja valmiuksia elämään, joten emme voi asettaa ihmisiä samalle viivalle. Urheilussakin on olemassa sarjat eri ikäisille, tosielämässä niitä ei ole.

Ongelma on se, että palvelut ovat siirtyneet verkkoon salasanojen, numero- ja kirjainyhdistelmien taakse. Tämä tilanne on monelle ylivoimaista ja mahdotonta hallita.

Ehdotukseni on, että jokaiselle hyvinvointialueelle perustetaan myös vanhusasiavaltuutetun toimisto. Toimistossa hoidettaisiin ajanvarauksella ikäihmisten, vammaisten ja sairauksista kärsivien asioita ja tavallisuudesta poiketen. Vastattaisiin fyysisesti myös puhelimeen!

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Asiat, joita toimistossa hoidettaisiin, olisivat esimerkiksi neuvonta ja opastus laskujen maksussa, erilaisten hakemusten ja Kela-papereiden täyttö, bussiaikataulujen tulostus, koska aikataulut ovat pääsääntöisesti vain netissä, sekä kaikki konsultaatio asioissa, jotka ovat siirtyneet verkkoon. Myös tukihenkilöverkosto olisi mahdollista toteuttaa, jos vaan hyvää tahtoa riittää.

Suomeen perustettiin tänä talvena vanhusasiavaltuutetun virka, jota hoitaa Päivi Topo, mutta tämä on täysin riittämätöntä apua tarvitsevien määrää ajatellen. Pieni edistysaskel kuitenkin. Vanhusasiavaltuutetun toimisto pitäisi saada jokaiselle hyvinvointialueelle ja/tai myös suurimpiin kaupunkeihin.

Pankit erityisesti ovat olleet tiennäyttäjinä huonoissa vanhuspalveluissa ja seisottavat eläkepäivinä ja muulloinkin asiakkaita tuntikausia jonoissaan. Jos meillä on varaa suurareenaan, tekosaariin, ratikkaan ja tunneliin, niin kai meillä on varaa palvella ihmisiä, jotka ovat vuosikausia veroja Suomeen maksaneet, oletan?

En tarkoita, että palvelut vanhusasioiden toimistossa olisivat ilmaisia, vaan kohtuuhintaisia, joista jokaisella on mahdollisuus selvitä. Veloittaahan pankkikin jokaisesta laskusta, joka palvelustaan erikseen, ja myös verkkopankin käyttäjiltä kuukausimaksun.

Myös soittaminen pankkiin ja kaikkiin virallisiin tahoihin odotusaikoineen on maksullista ja turhauttavaa. ’’Ärrät’’ (R-Kioskit) ovat jo laajentaneet palveluitaan laskujen maksuun asiakkaan puolesta edellyttäen, että laskussa on viivakoodi. Tätä tiedän joidenkin jatkuvasti käyttävän.

Toivon, että päättäjämme astuvat vihdoin sieltä sfääreistä tänne maan kamaralle kohtaamaan ja tunnistamaan ihmisten arkipäivän ongelmat. Ennen digitalisaatiota vastaavia ongelmia ei ollut.

Arkipäivän jokapäiväiset asiat eivät saa olla rakettitiedettä, vaan niiden pitää olla jokaisen kansalaisen hallittavissa, tai ainakin sitten apu niihin on oltava olemassa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tapani Telenius

Senioriliikkeen jäsen

Tampere

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.