Lukijoilta

Sähköpotkulautailun promillerajat otettava käyttöön Suomessa

Valtaosa sähköpotkulaudoilla sattuneista onnettomuuksista tapahtuu yöaikaan humalassa ajaville. Vaikka viranomaiset ja operaattorit pyrkivät estämään ja vähentämään päihtyneenä ajamista, sitä ei voida nykytilanteessa täysin estää.

Puutteellisen lainsäädännön vuoksi poliisilla on hyvin rajalliset mahdollisuudet puuttua humala-ajoon ja viesti käyttäjille ei ole täysin selvä.

Jos kevyelle liikenteelle eli pyörille ja mikroliikkumiselle asetettaisiin promilleraja, tulisi päihtyneenä ajamisesta rangaistava rikos ja poliisin toimivaltuudet kasvaisivat. Lakimuutos olisi samalla selkeä viesti suomalaisille.

Norjassa astuu voimaan 0,2 promillen promilleraja sähköpotkulautailulle 15. kesäkuuta. Ruotsissa konkreettista promillerajaa ei vielä ole, mutta liikennesääntöjen rikkominen humalassa on jo rangaistavaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Promilleraja on nopein ja tehokkain keino vähentää sähköpotkulautaonnettomuuksia lyhyellä aikavälillä. Esimerkiksi Helsingissä osin käyttöönotettu sähköpotkulautojen käyttökielto yöaikaan ei ole kestävä ratkaisu.

Puutteellisen lainsäädännön vuoksi poliisilla on hyvin rajalliset mahdollisuudet puuttua humala-ajoon.

Ihmisten on voitava luottaa siihen, että heidän haluamansa kulkuväline on käytettävissä silloin, kun he sitä tarvitsevat. Varsinkin vuorotyöläiset käyttävät paljon yhteiskäyttöisiä sähköpotkulautoja työmatkoillaan.

Suomen liikenneturvallisuusstrategiassa on kirjaus asian selvittämisestä, mutta sen aikataulu on vielä auki. Suomalaiset itse ovat jo tiukennusten puolella: toukokuun alussa julkaistun Helsingin Sanomien mielipidekyselyn mukaan 86 prosenttia suomalaisista kannattaa promillerajaa sähköpotkulaudoille.

63 prosenttia väestöstä kannattaa rajaa myös pyöräilijöille.

Sähköpotkulautaoperaattorit ovat jo ottaneet yhdessä ja erikseen käyttöön toimenpiteitä, joilla humala-ajoa pyritään kitkemään. Toimet eivät kuitenkaan ole sellaisenaan riittäviä.

Euroopan suurimpana pienliikkumiseen erikoistuneena yhtiönä ajamme voimakkaasti promillerajan käyttöönottoa myös Suomessa.

Elina Bürkland

Maajohtaja, TIER Mobility Finland

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
yxxy
Todella kapeat pyörät
Potkulauta itse tietää milloin kuski on rapakunnossa. Tällöin tämä laudankappale ei enää pysy pystyssä ja toimii siis kuin alkolukko.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
manterelainen
Kannatusprosentti
Tekstissä ei mainita jostakin syystä sitä kuinka moni kannattaa näitä härveleitä ylipäätään. En tiedä onko tutkittu, mutta voisin kuvitella että sähköpotkulautojen poistamista kaduilta kannattaisi yli puolet.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.