Lukijoilta

Kesä tulee ja kesätyöntekijät – ole heille hyvä asiakas

MARTTIINA SAIRANEN
Me asiakkaina olemme omalta osaltamme luomassa pohjaa nuorten kokemuksiin työelämästä, mikä voi vaikuttaa heidän tuleviin työelämän valintoihinsa, muistuttaa kirjoittaja.
Me asiakkaina olemme omalta osaltamme luomassa pohjaa nuorten kokemuksiin työelämästä, mikä voi vaikuttaa heidän tuleviin työelämän valintoihinsa, muistuttaa kirjoittaja.

Nimimerkki "Opastus on tarpeen" (TS 11.5.) nosti esiin tärkeän huomion työyhteisön tuen merkityksestä nuorelle työntekijälle. Oikeaoppinen perehdyttäminen ja hyvät työolot kuuluvatkin jokaisen työantajan vastuulle ja niillä on suuri vaikutus työhyvinvointiin ja työssä menestymiseen. Myös kesätyöntekijän tulee tietää velvollisuutensa ja pyrkiä suoriutumaan työssään mahdollisimman hyvin.

Työssä viihtymisen nähdään kuitenkin usein rakentuvan vain työnantajan sekä työyhteisön seurauksena, mutta on eräs tärkeä sidosryhmä, joka etenkin palvelualalla oleellisesti vaikuttaa työntekijän kokemukseen työstään, nimittäin asiakkaat. Huolellinenkaan perehdytys ei poista sitä kurjuuden tunnetta, joka syntyy uudelle työntekijälle hänen saadessaan haukut asiakkaalta, koska ei kykene lyömään tuotteita kassaan kyllin nopeasti.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Työtovereiden tarjoama tuki ei lohduta, kun asiakas tekee selväksi, että myöhästyy töistä, koska työntekijä joutuu pyytämää apua vanhemmalta kollegalta. Eikä kahvihuoneessa käydyt lukuisat iloiset keskustelut poista sitä harmistusta, joka seuraa useamman päivän, kun asiakas nälvien ihmettelee, miten vaikeaa voi olla saada yksi juomatilaus oikein.

Huolellinenkaan perehdytys ei poista sitä kurjuuden tunnetta, joka syntyy uudelle työntekijälle hänen saadessaan haukut asiakkaalta, koska ei kykene lyömään tuotteita kassaan kyllin nopeasti.

Asiakkailla on oleellinen vaikutus kesätyöntekijän työpäivän kulkuun. Itse asiassa monella asiakaspalvelualalla työntekijä on enemmän tekemisissä asiakkaiden kuin työtovereidensa tai esimiehensä kanssa.

Onnistumiset työssä ja positiivinen palaute kannustavat parempiin suorituksiin sekä rakentavat itseluottamusta. Tämä pätee niin kokeneisiin kuin nuoriinkin työntekijöihin!

Pitkän talven ajan on keskusteltu nuorten hyvinvoinnista ja jaksamisesta. Muistetaan tämä kesällä, kun menemme ravintolaan nälkäisenä tai kauppaan kiireisenä ja joudumme tovin odottamaan palvelua.

Me asiakkaina olemme omalta osaltamme luomassa pohjaa nuorten kokemuksiin työelämästä, mikä voi vaikuttaa heidän tuleviin työelämän valintoihinsa.

Joskus meillä jokaisella on huono päivä emmekä edes huomaa, jos puramme ärtymystämme ympärillä oleviin. Mutta jos todistamme sellaista tilannetta, kannattaa muistaa, että lohduttavilla sanoilla voi olla iso vaikutus toisen ihmisen päivään.

Joten kun huoltoaseman kassalla kuulet edessä olevan asiakkaan päivittelevän, miten vaikeaa voi olla lottokupongin tekeminen, niin lausu pari ymmärtävää sanaa omalla vuorollasi, ne voivat auttaa yllättävän paljon kassan takana olevaa nuorta kesätyöntekijää. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että kyllä se yllättävän jännittävää oli, kun sitä kuponkia ensimmäisiä kertoja teki.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Jokainen meistä toivoo, että omaa poikaa tai siskontyttöä kohdellaan hyvin uudessa työpaikassa ja hänelle karttuu työkokemuksen lisäksi myös iloisia muistoja. Pyritään siis ainakin omalta osaltamme tekemään niistä muistoista hyviä.

Iloista kesää kaikille toivottaen,

Sanna Sieppi

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Muuttanut_ulkomaille
juu
Tervetuloa töihin, ei se aina herkkua ole.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Quun
asiakasosaaminen kunniaan
Hyvä muistutus. Olihan taannoin yksi johtajistamme kaljalla liian aikaisin , jotta voisi tarjoilla ja haukkui kesätyöläisen kun ei tuonut tuoppia. Kyllä tätä näkee ja harmittaa. Asiakaspalvelu on hankalaa, mutta asiakkuus tuntuu olevan joskus vielä hankalampaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: asiakasosaaminen kunniaan
Kun sanotaan että asiakas on aina oikeassa niin tuossa luodaan valheellinen illuusio.
Poliisin mukaan (anteeksi) asiakas on aina väärässä mikäli oikeuslaitos ei toisin todista.
Vakuutusyhtiöiden mukaan asiakas on aina oletetusti väärässä. Oikeuslaitos voi olla eri mieltä.
Palveluammateissa työnantaja on sitä mieltä että asiakas on aina oikeassa.
Tuossa tultiin siihen kuoppaan että työntekijä on tuon mukaan aina väärässä.
Niin asiakkaan kuin työnantajan tulkinnan mukaan.
Eli työntekijä saa aina haukkumiset oli tilanne mikä tahansa.
Tämä on sillä ajatuksella että jokaisen kannattaisi miettiä omaa käytöstään ja silleen.
Jos ja kun tarkastellaan käsitettä "palveluammatti" niin tuo ei sisällä nöyristelyä.
Totean omista kokemuksistani että palvelua pyydetään kohteliaasti sillä vaatiminen on mitä on.

Suomi on tai ainakin pitäisi olla tasavalta ja sen pohjalta mietin erästä "idioottimaista" kysymystä.
ETKÖ SINÄ TIEDÄ KETÄ MINÄ OLEN?
Tämä vain siksi että raha tai kuuluisuus ei ole korvaava käsite kohteliaalle käytökselle.
Tästä on hyvänä esimerkkinä hiljattain edesmennyt Ilkka Kanerva.
Tässä yhteydessä toivon että häntä kaipaavat ymmärtävät kohteliaat sanani.
Olen kaveri kaikkien kanssa. Tuo on tavallaan mitä on mutta osoittaa "suurta ihmisluontoa".
Ehkä jokaisen kannattaisi itsekseen miettiä sanoisinko ollakko tärkeä vai tullakko vaatimattoman tärkeäksi.

Vielä kerran: Anteeksi että kirjoitin tämän.
Minä en sotke politiikka tai muuta hömppää siihen miten itse arvostan toisia.
Toivottavasti tämä lainaamani viisaus auttaa: ASENNE RATKAISEE - AINA.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.