Lukijoilta

Postin palvelu on nykyisin arpapeliä

Viime aikoina verkkokauppatilausten kohtalo on ollut kuin arpapeliä: Mistä paketin saa tällä kertaa hakea?

Vaikka kuljettajaksi on tilausta tehtäessä valittu jokin muu kuin Posti, vaikkapa Kaukokiito, niin harmittavan usein esimerkiksi Verkkokauppa.comissa tapahtuva "arvonta" päätyykin Postin valintaan.

Seuraavaksi tapahtuu lähetyksen noutopaikan arpominen Postissa. Viimeksi meillä noutopaikka oli Naantalin kaupungin keskustan K-kauppa. Etäisyys määränpäästä eli saaristossa sijaitsevasta Palvan saaresta on 30 kilometriä. Palvan lähellä olevassa Teersalossa mantereen puolella on muuten Postin toimipiste…

Edellisellä kerralla noutopaikka oli Lieto. Etäisyys 58 kilometriä. Kotiportille Palvan saareen tilauksen toimitus ei onnistu lainkaan, jos kuljettajaksi on osunut Posti. Syynä on se, että Palvan saarelle pääsemiseksi on uskaltauduttava Finnferries'in lossille. Merimatkaa on 7 minuuttia suuntaansa. Postin pakettien kuljettaja kertoi, että heiltä on kielletty lossille ajo. Niinpä paketit jäävät lossirantaan mantereen puolelle – jos niitä ei ole viety etäisiin jakelukeskuksiin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Onhan merelle menossa aina riskinsä. Tällä selällä upposi alus – taisi olla Suomen sodan aikana syyskuussa 1808.

Postin viimeisin tempaus on postinjakeluun puuttuminen. Turun Sanomien (25.4.) mukaan postimerkillistä kirjepostia ja sanomalehtiä jaetaan vastaisuudessa haja-asutusalueille vain kolmesti viikossa, jos uusi postilakiesitys hyväksytään eduskunnassa.

Tosin sanomalehtien osalta muutoksessa on seuraava takaportti: Muiden kahden päivän sanomalehtijakelu tullaan kilpailuttamaan, ja valtio osallistuu sanomalehtiyhtiöiden jakelukustannusten rahoittamiseen. Jos paikkakunnalla ei löydetä sopivaa sanomalehtien jakajaa, postille osoitetaan jakamisvelvoite kaikille viidelle viikonpäivälle.

Operaation tarkoituksena on kustannusten säästäminen. Samassa uutisessa mainitaan, että Postin postipalveluista vastaavan johtajan mukaan jakelun harvennuksilla voidaan säästää jopa 30 miljoonaa euroa.

Kuinkahan paljon johto voi laskea saavansa tästä säästöstä ja tulosparannuksesta bonuksina? Aikaisemmin johdon tulospalkkiot ovat olleet varsin runsaskätisiä: Bonukset saattoivat olla jopa 60 prosenttia vuosipalkasta. Ja samaan aikaan irtisanottiin henkilökuntaa (TS 27.3.2020).

Säästöjen tavoittelusta on kysymys myös edellä kuvatussa postilähetysten kokoamisessa etäisiin jakelukeskuksiin perille toimittamisen sijasta.

Postin tavoitteena ei kuitenkaan voi olla säästäminen ja toimintansa kutistaminen lopulta lähes olemattomiin. Eikä myöskään bonusten tahkoaminen johdolle.

Bonukset näyttävät kannustavan johtoa tekemään henkilöstövähennyksiä ja muita asiakaspalvelua heikentäviä säästöjä. Nyt olisikin otettava asiakaspalvelun parantaminen Postin ykköstavoitteeksi.

Pekka Pihlanto

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Turku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (12)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Alf
Kaikkein eniten säästää lopettamalla toiminnan kokonaan
Niinpä niin..."ennen vanhaan" tehtiin bisnestä sijoittamalla siihen rahaa, siis parantamalla asiakaspalvelua, lisäämällä toimipisteitä ja henkilökuntaa sekä pitämällä hinnat kohtuullisina. Toimintaa suunniteltiin pitkällä tähtäimellä.

Nykyään taas yritetään tehdä bisnestä "säästämällä", siis huonontamalla asiakaspalvelua, vähentämällä toimipisteitä ja henkilökuntaa sekä nostamalla hintoja. Tämänkaltainen hyvin lyhytnäköinen ajattelu on valitettavasti saanut jalansijaa muuallakin kuin vain Postissa.

Ei kuitenkaan tarvitse olla taloustieteilijä ymmärtääkseen, että tällaisella lyhytnäköisellä toimintatavalla bisnekselle tulee käymään niinkuin sille entiselle hevoselle...joka kuoli juuri kun oppi olemaan syömättä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Kaikkein eniten säästää lopettamalla toiminnan kokonaan
Juuri näin. Ikävä kyllä kunnissa on myös kovasti toteutettu tällaisia säästöjä. Jotka sitten aiheuttavat isoja lisäkustannuksia myöhemmin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
P.P.
Vast: Kaikkein eniten säästää lopettamalla toiminnan kokonaan
Niin siinä tulee käymään kuin sen nimenomaisen hevosen.

Ja selityksenä on se, että johtajlle jaetaan, niin kuin oikeissa yrityksissäkin, tulospalkkioita sen mukaan miten suuri voitto on vuodelta kertynyt. Mitä enemmän säästetään kustannuksia, sen suurempi on voittoa (ainakin aluksi). Mutta lopussa ei kuitenkaan kiitos seiso...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alf
Vast: Kaikkein eniten säästää lopettamalla toiminnan kokonaan
https://yle.fi/uutiset/3-11020167

Löysin tuollaisen Posti-aiheisen uutisen lokakuulta 2019.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Kaikkein eniten säästää lopettamalla toiminnan kokonaan
Valtio itsekin on ajamassa Postia alas, ostamalla palveluja yksityisiltä postinjakelijoilta. Traficomin lasku tuli Lounais-Suomen Tietojakelu Oy:n tuomana.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
HANNU NIEMINEN
Postin palvelu muka arpapeliä?
Kun tilaa tuotteen verkosta, niin myyjä määrittelee sen toimitus vaihtoehdot, joka pitää niistä valita. Jos se on posti, niin sieltäkin löytyy eri vaihtoehtoja. Mikäli sitä ei tee, niin posti lähettää tuotteen osoitteen mukaan lähimpään postin palvelupisteeseen. Kun kuljetuspalvelu ei tavoita asiakasta, niin se vie tuotteen osoitteen mukaan postin lähimpään palvelupisteeseen. Mitä tulee kirjepostin lähetyspäivien harvenemiseen, niin me kansalaiset olemme siihen itse syypäitä digitalisaation yleistyessä. Turun saaristossa postin jakelu kerran viikossa, joka perustuu postilakiin. Tämäkin muutos tuli lähinnä digitalisaation vuoksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
credo
Vast: Postin palvelu muka arpapeliä?
Onneksi tuota postilakia tarkistetaan lähiaikoina, niin että se on linjassa saaristolain ja Traficomin tulkintaan vaikeakulkuisista saaristoalueista, mikä toteuttaisi asukkaiden toiveen: postia jaettaisiin vähintään 2 krt viikossa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
P.P.
Vast: Postin palvelu muka arpapeliä?
Todellisuudessa asiakkaan valinnnasta huolimatta lähetyksen toimittaja on liian usein posti. Ja posti tekee niin kuin tekee piittaamatta ositetiedoista. Posti ei suinkaan toimita lähetystä "postin lähimpään palvelupisteeseen", vaan jopa 58 kilometrin päähän määränpäästä ja lähimmästä palvelupisteestä. Esimerkkejä postin möhläyksistä olisi vaikka kuinka paljon. Lähes jokaisella on tarjota esimerkki...

On väärin syyttää digitalisaatiota. Postin kilpailijat pystyvät toimimaan paljon postia paremmin - vaikka ovat samassa digitaalimaailmassa kuin postikin. Ja ulkomailla postilaitokset hoitavat tehtävänsä moitteettomasti. Peili on postin johdolle oikea paikka etsiä syyllisiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
HANNU NIEMINEN
Vast: Postin palvelu muka arpapeliä?
Onpa merkillistä tuuria, kun kaikki lukuisat postin kautta tilaamani paketit ja kirjeeet ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana tulleet oikein. Kerran meidän lähettämä joulukortti kulki Saksan kautta, mutta perille sekin meni myöhästyneenä. Kirjelähetysten vähenemisestä on tilastoja, joten mistä muusta kuin digitalisaatiosta voi olla kyse.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
SirT
Pakettien lottosysteemi tuttu myös kaupungissa
Pakettien arpominen on tuttu ilmiö Postin kohdalla myös Turun sisällä. Omia pakettejani ollaan jatkuvasti viemässä SALE Runosmäen automaattiin, vaikka oikea ja lähempi postitoimipaikka on ihan muualla. Joudun aina soittamaan Postin asiakaspalveluun paketin siirtämiseksi oikeaan paikkaan. Vaikea uskoa, että aina olisi se oikea posti tukossa paketeista. Postin asiakaspalvelussa aina ihmetellään miksi paketti on sinne toimitettu, mutta eivät osaa korjata asiaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T.S.
Historiaa
Nuorempi sukupolvi ei varmaan tiedäkään kuinka tärkeäksi postin kulku aiemmin koettiin, kuin myös telepalvelut.
Siispä Ylen sivuille, valikosta Elävä arkisto ja hauksi vaikka postilaitos.
Tulee esimerkiksi osoite https://haku.yle.fi/?service=elava-arkisto&q=postilaitos
Yhden kun katsoo niin sieltä aukeaa linkkejä muihin videoihin. Aika uskomatonta miten paljon silloin asiaan satsattiin, Lapissa telaketjuvetoiset lumikiitäjät ja porot, saaristossa helikopterit.

Oma kokemus ajalta jolloin ei joka minuuttia laskettu. Oli siis nuori postipoika ja oli yli 50-kiloinen julmetun vahva ja hyväluontoinen koira. No ei muuta kuin postilaukku nurmelle ja muutaman minuutin paini niin että tanner tömisi. Lopuksi sitten minä tai isäukko tarjosi 'urheilijoille' virvokkeita.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Historiaa
Niin arvon T.S.
Mietihän milloin ihmisten ammattityö ja ammattiarvostus vaihdettiin johtajien bonuksiin.
Muisteluja tai kokemuksia asioista voi jokainen esittää.
Valitan etä tutkimuksien mukaan ihmiset muistavat asiaoita eri tavalla.
Noihin klippeihin sanoisin että ovatko ne nykyistä todellisuutta vastaavia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.