Lukijoilta

Kouluinkluusio vain riittävin resurssein

Kaikkien oppijoiden tasa-arvoinen kohtelu, osallisuus ja oikeus osallistua opetukseen ominaisuuksistaan riippumatta on viime aikoina paljon keskustelua herättäneen inklusiivisen opetuksen keskeinen tavoite. Ketään ei lähtökohtaisesti tule sulkea muun yhteiskunnan ulkopuolelle ja kohdella ikään kuin ongelmatapauksena. Tämä on erityisen kriittistä kehityksessään haavoittuvassa vaiheessa olevien lasten ja nuorten kohdalla.

Inklusiivisen koulutuksen järjestämisen lähtökohtana tulee olla tarvittavien tukitoimien tuominen oppilaan mukana yleisopetuksen ryhmään. Tämä edellyttää nykyistä pienempiä opetusryhmiä, luokan- tai aineenopettajan ja erityisopettajan samanaikaisopettajuutta, riittävää avustajaresurssia ja muita tarvittavia tukitoimia.

Oikein toteutettua inkluusiota ei ole erityistä tukea tarvitsevan oppilaan sijoittaminen yleisopetuksen luokkaan ilman hänelle kuuluvaa tukea. Ryhmäkoon määrittelyssä tulee myös laskea tehostettua tai erityistä tukea tarvitsevat oppilaat suuremmalla kertoimella kuin yleisen tuen piirissä olevat.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Myös oppilaitosten tilaratkaisuja on pohdittava tarkkaan. Nykyisin hyvin suositut avoimet tai värikkäät oppimisympäristöt eivät välttämättä ole esimerkiksi autismikirjon oppilaalle lainkaan ideaaleja.

Turussa laadittavan erityisopetusstrategian ja toimeenpanosuunnitelman tavoitteena tulee olla jokaisen oppijan koulupolun mahdollisimman tarkoituksenmukainen järjestäminen, ei taloudellisten säästöjen tavoittelu.

Opettajien täydennyskoulutuksesta on myös huolehdittava siten, että he saavat tarvitsemansa valmiudet erityisoppilaiden kohtaamiseen. Erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden lisäksi on myös kyettävä turvaamaan muiden oppilaiden opetuksen taso ja riittävä yksilöllinen ohjaus. Riittävällä resursoinnilla pidetään huolta myös opettajien työssä jaksamisesta.

Inkluusio ei saa olla säästötoimenpide. Todellisuudessa inkluusiota on kuitenkin käytetty monella paikkakunnalla juuri sellaisena lakkauttamalla kuntataloutta kuormittavia erityisluokkia ja -kouluja ilman riittävää harkintaa tai edellä mainittujen resurssien varausta, kuten TS:ssä 29.4. julkaistu erityislapsen isän ja opettajan kirjoitus osoitti. Erityistä tukea tarvitsevat oppilaat on siirretty normaaliopetuksen pariin ilman riittävää harkintaa tai edellä mainittujen resurssien varausta. Erityisopettajan, kahden avustajan ja alle kymmenen oppilaan erityisluokat ovat vaihtuneet kahden opettajan ja yli 30 oppilaan luokiksi.

Turussa laadittavan erityisopetusstrategian ja toimeenpanosuunnitelman tavoitteena tulee olla jokaisen oppijan koulupolun mahdollisimman tarkoituksenmukainen järjestäminen, ei taloudellisten säästöjen tavoittelu.

Suunnitelman laatimisen tavoitteena ei saa olla systemaattinen erityisryhmien tai -koulujen lakkauttaminen. Oleellista on koulujärjestelmä, jossa jokaisella on yhtäläinen mahdollisuus osallistua, oppia ja tulla kohdatuksi.

Erityisopetuksen kokonaisuuden tarkastelussa on kuultava kaikkia asianosaisia. Jokaisella on oltava mahdollisuus vaikuttaa siihen, minkälaiseksi erityisopetuksen kokonaisuus Turussa tulevaisuudessa muodostuu.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Näin myös vakuutetaan kasvatus- ja opetuslautakunnan pöytäkirjassa (25.4.2022). Nyt Turun kaupungin ja päättäjien on osaltaan huolehdittava siitä, että teot tukevat näitä sanoja.

Tommi Terä

varavaltuutettu (kd)

Soili Norro

varavaltuutettu (kd), kasvatus- ja opetuslautakunnan jäsen

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Resurssien riittämättömyyden hätähuuto
"Kouluinkluusio vain riittävin resurssein"
- Koko erityisopetusstrategia on pelkkä resurssien riittämättömyyden hätähuuto. Kun erityisopetuksen kysyntä ylittää moninkertaisesti tarjonnan, paikataan tilannetta selittelemällä, miten onkin oikeastaan vain hyvä, ettei erityisopetusta tarvitsevaa oppilasta enää siirretä erityiskouluun.

Vastaavia strategioita olemme nähneet esimerkiksi vanhusten koti- ja omaishoidossa. Selitetään, miten yksinäiselle vanhukselle on hyvä olla mahdollisimman kauan tutussa kotiympäristössä, kun tosiasiassa vanhainkotipaikkoja ei vain riitä kaikille. Vastaavasti omaishoitoa hehkutetaan, kun tosiasiassa se on vain kätevä tapa työntää yhteiskunnan velvollisuuksia omaisten harteille. Vanhustenhoidossa korttitalo on tosin jo kaatumassa eikä sitä enää selittelyillä paikata.

Sama periaate näkyi myös koronan alkuaikana maskisuosituksissa. Selitettiin, miten kasvomaskeista ei ole suurtakaan hyötyä ja korostettiin, miten väärinkäytettynä niistä voi olla pikemminkin jopa haittaa. Tosiasia kuitenkin oli, että maskeja ei vain ollut riittävästi saatavilla.

Naureskelemme Venäjän kömpelölle propagandalle, mutta samalla meiltä menee helposti ohi, miten omat viranomaisemme vedättävät meitä kaunokielisillä selittelyillään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Luitko jo nämä?