Lukijoilta

Kokonaisvaltaisesti suunniteltu erityisopetus tukee kaikkia oppilaita

RIITTA SALMI
Juuri nyt on oikea aika selvittää oppilaiden tuen parantamismahdollisuuksia, sillä olemme rakentamassa uusia koulutaloja, joihin voimme luoda uusia toimintatapoja ja uusia, erilaisten oppijoiden tarpeisiin tarkoitettuja tiloja, sanovat kirjoittajat.
Juuri nyt on oikea aika selvittää oppilaiden tuen parantamismahdollisuuksia, sillä olemme rakentamassa uusia koulutaloja, joihin voimme luoda uusia toimintatapoja ja uusia, erilaisten oppijoiden tarpeisiin tarkoitettuja tiloja, sanovat kirjoittajat.

Turun kasvatus- ja opetuslautakunta päätti, että Turkuun ”laaditaan koko kaupungin kattava erityisopetusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma, jossa otetaan huomioon niin kansalliset kuin paikalliset tavoitteet inkluusion ja integraation lisäämisestä ja resurssien tehokkaasta ja tarkoituksenmukaisesta käytöstä. Samassa yhteydessä otetaan huomioon rakentuvat alueelliset koulut (Linnakaupunki, Lyseo ja Karhunaukio) sekä nyt väistötiloissa oleva Luolavuoren koulu, joihin voidaan tehdä tilaratkaisuja, jotka tukevat toimeenpanoa. Erityisopetusstrategiasta ja sen toimeenpanosuunnitelmasta osallistetaan laajasti kuntalaisia ja asiantuntijoita sekä tehdään lapsivaikutusten arviointi, jotta lasten asema tulee myös huomioitua.” (Suora lainaus päätöksestä.)

Tällainen selvitys on tarpeen tehdä, sillä jokaisen oppilaan, niin yleisessä kuin tehostetussa tuessa, tulee saada tarvitsemaansa tukea oikea-aikaisesti omassa lähikoulussa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tällä hetkellä emme pysty Turussa tätä toteuttamaan, vaan moni oppilas jää ilman tukea ja moni opettaja uupuu työtaakkansa alle riittämättömien resurssien puutteessa.

Tuen tarpeet ovat paitsi kasvaneet niin myös muuttuneet ajan myötä. Ja valitettavan monen lapsen kohdalla Turussa katsotaan ainoaksi vaihtoehdoksi keskitetyn palvelun koulu ja moni lapsi irrotetaan omasta lähiympäristöstään siksi, että me emme ole onnistuneet tarjoamaan riittävää tukea lähikoulussa.

Emme ole lopettamassa keskitetyn palvelun erityiskouluja. Emme myöskään ole tekemässä tätä taloudellisten resurssien säästämiseksi.

Monen lapsen kohdalla parempi tuki olisi pienempi luokkakoko, parempi henkilökohtainen tuki ja osaavat aikuiset ympärillä lähellä kotia. Toisaalta osalle lapsista keskitetyn palvelun ja osaamisen tuki taas on välttämätöntä.

Tämä erityisopetusstrategia tehdään, jotta pystyisimme paremmin kohdentamaan tukea lähikouluihin, luomaan uusiin perustettaviin kouluihin tiloja, jotka mahdollistavat erilaisten oppijoiden tarpeisiin vastaamisen.

Lisäksi henkilökunnan osaamiseen ja jaksamiseen sekä riittävään tukeen panostetaan, jotta pystymme kohdentamaan tukea riittävän varhaiseen vaiheeseen.

Monen lapsen kohdalla parempi tuki olisi pienempi luokkakoko, parempi henkilökohtainen tuki ja osaavat aikuiset ympärillä lähellä kotia. Toisaalta osalle lapsista keskitetyn palvelun ja osaamisen tuki taas on välttämätöntä.

Lapsen elämässä on muutakin kuin koulu. Jos oman naapuruston lapset ovat täysin vieraita, koska lapsi kuljetetaan toiselle puolelle kaupunkia kouluun, on pihalla yksinäistä. Monille lapsille olisi mahdollista malli, jossa osa oppiaineista opiskellaan pienryhmissä ja osa suuremmassa ryhmässä lähikoulussa.

Lautakunnan tahtotila on selvittää mahdollisuuksia parantaa oppilaiden tukea eri puolilla kaupunkia ja toisaalta lisätä jokaisen ymmärrystä erilaisuudesta ja yksilön tarpeista ja vahvistaa tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta oppilaiden välillä asuinalueesta riippumatta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lautakunta näkee myös edelleen tarpeellisena keskitetyt palvelut niille, joille lähikoulu ei vahvasti tuettunakaan edistä lapsen oppimista.

Juuri nyt on oikea aika tälle selvitykselle, sillä olemme rakentamassa uusia koulutaloja, joihin voimme luoda uusia toimintatapoja ja uusia, erilaisten oppijoiden tarpeisiin tarkoitettuja tiloja.

Piia Elo

kasvatus- ja opetuslautakunnan puheenjohtaja, apulaispormestari (sd)

Kaija Hartiala

kasvatus- ja opetuslautakunnan varapuheenjohtaja (kok)

Timo Furuholm

Kasvatus- ja opetuslautakunnan jäsen (vas)

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Erityisopetusstrategia pähkinänkuoressa
"Kokonaisvaltaisesti suunniteltu erityisopetus tukee kaikkia oppilaita"
- Turun erityisopetusstrategia on herättänyt runsaasti keskustelua ja pääasiassa kritiikkiä. Asia ei ole mitenkään uusi, sillä vuonna 2006 keskusteltiin aivan samoista asioista. Turun opetustoimen silloinen johtaja Timo Jalonen kertoi, että suunnitelmissa on perustaa erityisopetusluokkia tavallisten koulujen yhteyteen syksystä 2007 alkaen. Siirtymäkauden arvioitiin kestävän viitisen vuotta (TS 11.2.2006). Muutamaa vuotta myöhemmin kirjoitettiin, että useasta Turun koulusta löytyy nyt myös alueellisia pienluokkia (TS 24.10.2009). Eli suunnitelmat olivat toteutuneet.

Vuoden 2006 kirjoitus avasi hyvin erityisopetuksen tilannetta. Siinä käytiin läpi Turun erityiskoulut ja kerrottiin miten ne ovat eriytyneet erityyppisen tuen antamiseen oppilaille. Kirjoituksessa todettiin myös, että erityisopetuksen tarve on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana (siis 1996-2006) puolitoistakertaiseksi ja että erityisesti maahanmuuttajat tarvitsevat tukitoimia enemmän kuin muut.

Ymmärrän nyt paljon paremmin uuden erityisopetusstrategian taustat. Ymmärrän myös, miksi sen viestintä on ollut niin hankalaa ja asiasta on kerrottu kierrellen ja kaarrellen. Ei olla haluttu, että keskustelussa nousisi sanallakaan esille maahanmuuttajalasten tilanne ja tuen tarve, vaikka he eivät ole mitenkään ainoa tukea tarvitseva ryhmä.

Turun erityisopetusstrategian voi kiteyttää yhteen lauseeseen: ”Erityistukea tarvitsevien oppilaiden määrä on kasvanut Turussa niin suureksi, että ei ole enää mahdollista kuljettaa heitä kaikkia omiin erityiskouluihin”.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Luitko jo nämä?