Lukijoilta

Nato-jäsenyys luo vakautta myös taloudelle – Itämeren turvallisuus on kriittisessä roolissa

MIKAEL RYDENFELT
Suomen tulee edetä Nato-jäsenyyden kanssa ripeästi, sillä myös talous ja yritykset tarvitsevat mahdollisimman vakaan ja ennustettavan toimintaympäristön, sanoo kirjoittaja.
Suomen tulee edetä Nato-jäsenyyden kanssa ripeästi, sillä myös talous ja yritykset tarvitsevat mahdollisimman vakaan ja ennustettavan toimintaympäristön, sanoo kirjoittaja.

Turvallisuuspoliittisen ajankohtaisselonteon käsittely eduskunnassa on loppusuoralla ja Suomi on etenemässä kohti Nato-jäsenyyttä. Suomen Nato-jäsenyys loisi turvaa ja vakautta kaikkien kansalaisten lisäksi myös yrityksille ja elinkeinoelämälle.

Kauppakamareiden jäsenyrityksilleen tekemän kyselyn perusteella suomalaisista yrityspäättäjistä 73,5 prosenttia haluaa Suomen liittyvän Naton jäseneksi. Kysely toteutettiin jo maaliskuussa, joten kannatus lienee tällä hetkellä korkeampaakin.

Kiristyneellä turvallisuuspoliittisella tilanteella on laajoja vaikutuksia yrityksiin. Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa on vaikuttanut yrityksiin suorasti ja epäsuorasti. Suurimmat vaikutukset ovat olleet luonnollisesti yrityksillä, joilla on ollut liiketoimintaa Venäjällä.

Laajempaa epävarmuutta yrityskentässä ja taloudessa ovat aiheuttaneet logistiikka-, energia- ja raaka-ainekustannusten nousu sekä globaalien arvoketjujen häiriöt. Yritykset kuitenkin tukevat pakotteita ja ovat alkaneet uudelleenarvioida logistiikka- ja arvoketjujaan muuttuneessa toimintaympäristössä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Pienetkin häiriöt Itämerellä aiheuttaisivat merkittävää haittaa viennille ja taloudelle.

Epävarmuus on aina myrkkyä yritystoiminnalle ja investoinneille. Suomen tulee edetä Nato-jäsenyyden kanssa ripeästi, sillä myös talous ja yritykset tarvitsevat mahdollisimman vakaan ja ennustettavan toimintaympäristön. Erityisen kriittinen asia on Itämeren alueen turvallisuustilanne ja sen ennakoitavuus.

Suomen taloudellinen hyvinvointi on sidoksissa vientiin ja ulkomaankauppaan, jonka tavaravirrat kulkevat suurelta osin meriteitse. Vuonna 2020 vientikuljetuksista laivakuljetusten osuus oli 92 prosenttia. Tuontikuljetuksista laivakuljetusten osuus oli 76,6 prosenttia. Pienetkin häiriöt Itämerellä aiheuttaisivat merkittävää haittaa viennille ja taloudelle.

Turvallisuustilanne Itämerellä on jännitteiden lisääntymisen myötä heikentynyt. Aivan kuten selonteossa todetaan, Suomen ja mahdollisesti myös Ruotsin Nato-jäsenyyden myötä kynnys sotilaalliseen voimankäyttöön Itämeren alueella nousisi, mikä lisäisi alueen vakautta pidemmällä tähtäimellä.

Suomen on vältettävä reunamarkkinakehityksen syntyminen ja turvattava Suomen saavutettavuus ja houkuttelevuus investointien kohteena. Myös tässä Nato-jäsenyys auttaisi.

Vaikka ulkomaisten sijoittajien suhtautumisessa Suomeen ei vielä olisi havaittavissa muutosta, on Suomen maariskin kohoamista seurattava tarkasti. Esimerkiksi jo nyt kiristynyt turvallisuustilanne on johtanut siihen, että moni kansainvälinen osaaja valitsee työpaikan mieluummin jossain muussa Euroopan maassa kuin Suomessa. Tähän ikääntyvällä, osaajapulasta kärsivällä Suomella ei ole varaa.

Johanna Sipola

johtaja

Keskuskauppakamari

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mankala
On se hyvä!
Miksei tätä ennen ole tajuttu?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: On se hyvä!
Siksi kun Mankala on kerta kerran jälkeen ylistänyt vain EUn erinomaisuutta Suomen talouteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: On se hyvä!
Hima-Hönö yliarvioi rankasti vaatimattomia kirjoituksiani.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: On se hyvä!
Mielipiteenvapauteen viitaten totean että jokainen saa tulkita kirjoitukseni miten haluaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Luitko jo nämä?