Lukijoilta

Jätetäänkö opettaja jälleen yksin vaikeiden haasteiden kanssa taistelevien oppilaiden keskelle?

Tiistaina 26.4. julkaistiin Turun Sanomissa artikkeli uuden erityisopetusstrategian laatimisesta Turussa. Kasvatuksen ja opetuksen apulaispormestari Piia Elon mukaan "Yhteiskouluissa tuki olisi siellä koulussa, jossa ovat myös niin sanotut tavalliset lapset, jotka eivät tarvitse tukea".

Kuulisin mielelläni, mihin tämä väite "tukea tarvitsemattomista lapsista" perustuu. Oman kokemukseni mukaan "tavallisella" luokalla voi olla kolmannes oppilaita, jotka tarvitsevat yleistä tukea järeämpiä tukitoimia. Sitä taas voidaan heille tarjota hyvin vaihtelevin resurssein.

Usein päädytään valitettavasti tilanteeseen, jossa tehostetun tuen oppimissuunnitelmaan voidaan kirjata ylös tarvittavat toimet, mutta niiden toteutuminen sellaisenaan ei ole realistista. Luokanopettajia ja aineenopettajia ei ole koulutettu erityisopettajiksi ja erityisopettajia taas ei ole riittävästi. Yhden opettajan olisi siis kyettävä luokkatilanteessa opettaessaan ja arvioidessaan antamaan samanaikaisesti myös tukea ja apua moniin erilaisiin tarpeisiin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Jos tilanne resurssien ja henkilöstön osalta koetaan jo nyt riittämättömäksi, mitä tulevaisuus tuokaan tullessaan?

Tunnistan omassa työssäni myös paljon sellaisia oppilaita, jotka tarvitsisivat oman kasvunsa ja kehityksensä tueksi vierelleen muutaman pysyvän aikuisen, ei alati vaihtuvia opettajia ja luokkatiloja.

Oppimisympäristön rauhoittaminen antaisi heille mahdollisuuden pyrkiä kohti omaa parastaan ja saamaan onnistumisen kokemuksia sen sijaan, että he kokisivat olevansa luokkatilanteessa jatkuvasti muita heikompia tai vain häiriöksi. Tämä jos mikä ehkäisisi heidän syrjäytymistään sekä mahdollista putoamistaan kokonaan koulun ulkopuolelle.

Jokaisella oppilaalla – ja opettajalla – on oikeus turvalliseen koulupäivään. Kuinka suuria resursseja tarvitaan siihen, että väkivaltaisesti käyttäytyvä oppilas voi toimia samassa luokassa esimerkiksi kouluahdistuneen, autismin kirjon häiriöisen tai näkövammaisen oppilaan kanssa?

Osa oppilaista tarvitsee jatkuvaa aikuisen tukea pystyäkseen käyttäytymään kouluympäristössä itselleen ja muille turvallisella tavalla.

Elon mukaan "...emme ole onnistuneet luomaan lähikoulujen ympäristöä sellaiseksi, että työyhteisöllä olisi riittävät resurssit ja osaaminen vastata lasten erityistarpeisiin…". Voidaanko tästä siis olettaa, että Turun kouluihin ollaan kohdentamassa huomattavasti aiempaa isompia resursseja, tarjoamassa lisäkoulutusta kaikille opettajille sekä rekrytoimassa lisää henkilökuntaa?

Vai ajaudummeko tilanteeseen, jossa opettaja jätetään jälleen yksin pärjäämään keskelle vaikeiden haasteiden kanssa taistelevia oppilaita, tilanteeseen, jossa osa oppilaista pelkää tulla kouluun tai mennä välitunnille? Ja aivan keskeinen kysymys on se, millaiset eväät tulevaisuuteen tällainen peruskoulu tarjoaisi oppilaalleen?

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tätäkö todella haluamme?

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Luitko jo nämä?