Lukijoilta

Lapsen oikeuksien toteutumiseen tarvitaan riittävät resurssit

LENNART HOLMBERG
Inkluusion toteuttaminen vaatii tukiresurssia, rahaa järjestää oppilaalle hänen yksilöllisesti tarvitsemansa tuki. Jos tukeen ei ole rahaa, inkluusio ei ole vaihtoehto, sanoo kirjoittaja.
Inkluusion toteuttaminen vaatii tukiresurssia, rahaa järjestää oppilaalle hänen yksilöllisesti tarvitsemansa tuki. Jos tukeen ei ole rahaa, inkluusio ei ole vaihtoehto, sanoo kirjoittaja.

Turussa käydään pohdintaa mitä tehdä erityiskouluilla ja -luokilla (TS 26.4.). Unescon Salamancan 1994 julistuksen mukainen inklusiivinen tähtäin saada kaikki tasavertaisesti osaksi vertaisyhteisöään on hyvä. Tähän mennessä hienojen tavoitteiden taakse tuntuu kuitenkin jääneen kouluarjen käytännön järjestäminen niin, että oppilaan valmiuksien mukainen oppiminen, usko omaan itseensä, positiivinen minäkuva oppijana sekä koulutususkon syntyminen mahdollistuisivat.

Jotta vahvaa tukea tarvitsevan oppilaan oppiminen ryhmässä mahdollistuu, tarvitaan mahdollisimman vähän häiriötekijöitä, usea erityistä osaamista omaava aikuinen, aikaa ja rauhaa sekä valmiuksille ja kyvyille sopiva, ei liian vaativa ympäristö.

Koulujärjestelmää on tähän mennessä muutettu siirtämällä vahvaa tukea tarvitsevia oppilaita yleisopetuksen kouluihin ja luokkiin muuttamatta oikeastaan mitään sellaista, mikä mahdollistaisi vahvaa tukea tarvitsevan oppilaan tosiallisen oppimisen ja hyvinvoinnin niissä ympäristöissä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Opettajien ammattikuva on muutospaineen alaisena, vaikka muutokseen ei ole annettu muutostukea. Perinteinen luokan- tai aineenopettaja tarvitsee nyt ja tulee tarvitsemaan jatkossa muun muassa erityisopetuksen keinoja ja osaamista.

Silti, tähänkään päivään mennessä, Turun opettajankoulutuslaitoksen luokanopettajan tutkinto-ohjelman pakollisiin kursseihin tai aineenopettajien opiskelemiin opettajan pedagogisiin opintoihin ei sisälly yhtäkään erityispedagogiikkaan viittaavaa kurssia.

Tällä hetkellä opettajat tekevät suurissa opetusryhmissä vaativien oppimisen ja tunne-elämän haasteiden parissa työtä, johon heillä ei ole koulutusta, johon he eivät ole alalle tullessaan hakeutuneet, johon heille ei anneta tarpeellisia työvälineitä eli tuen resursseja ja jonka palkka ei vastaa työn vaativuutta ja työn oikeaa sisältöä.

On ymmärrettävää ja täysin oikeutettua, että se herättää avuttomuutta, ahdistusta, suuttumusta ja alalta lähtemistä. Tavoitteita ajetaan väärin ja puutteellisin keinoin. Ne näyttävät aiheuttavan enemmän huonoa kuin hyvää, eikä kukaan tunnu ottavan siitä vastuuta.

Suuttumus kertoo myös siitä, että opettajilla on itsesuojeluvaistoa ja heidän eettiset tuntosarvensa toimivat. Opettajat todella tajuavat tilanteen olevan epäreilu itsensä lisäksi oppilaille. Sen aiheuttamaa uupumuksen tunnetta kutsutaan myös eettiseksi kuormitukseksi.

Opettajien nykyistä tilannetta voisi verrata siihen, että yleislääkäri määrätäänkin tekemään käsikirurgiaa, jätetään antamatta kirurgiset toimenpidevälineet ja pidemmät vastaanottoajat työn toteuttamiseen eikä paranneta palkkaakaan täsmäämään työn oikeaa, erikoisosaamista vaativaa sisältöä. Siitä kärsii lääkärin lisäksi potilas.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Huonosti toteutetussa inklusiivisen koulujärjestelmän muutoksessa kärsii oppilas, jolle aiheutettua kärsimystä oikeutetaan hänen omiin oikeuksiinsa vedoten. Tavoite pyhittää keinot.

Aikuiset kenties keksivät keinoja tilanteesta selvitäkseen, mutta miten selviävät lapset?

Lapsen oikeuksia ei voi ajaa polkemalla lapsen oikeuksia. Tasapäistäminen ei ole tasavertaisuuden parantamista. Yhteiskunnallisen osallisuuden tavoittelua ei voi tehdä polkemalla oikeuksia turvalliseen ja kykyjen mukaiseen kouluarkeen. Lapsella on ennen kaikkea oikeus oppia ympäristössä, jossa on osaamista hänen tarpeilleen ja joka vastaa hänen valmiuksiaan.

Opettajat haluavat lapsille hyvää. Sitä, että lapsi on hänen tarpeitaan tukevassa ympäristössä ja sitä, että opettaja pystyy antamaan oppilaalle sen, mitä oppilas tarvitsee.

Inkluusion toteuttaminen vaatii asioiden muuttamista käytännössä, siis tukiresurssia, rahaa järjestää oppilaalle hänen yksilöllisesti tarvitsemansa tuki. Ja jos oppilaan tukemiseen ei ole rahaa, se ei ole vaihtoehto. Taloudelliset syyt eivät saa olla este lapsen tarvitseman oppimisen tuen järjestämiselle tai syy tuen vähentämiselle erityiskouluja ja -luokkia lakkauttamalla, antamatta tilalle mitään. Oikeus oppimisen tukeen on perusopetuslakiin kirjattu.

Tukea tarvitsevien oppilaiden tarpeet ovat yksilöllisiä. Jotta oppilaiden oikeuksia voidaan oikeasti ajaa kohti yhteiskunnan ja vertaisryhmän tasavertaista jäsenyyttä, järjestelmätason muutos pitää rahoittaa tarvittavalla tavalla. Tuen resurssin tulee seurata tukea tarvitsevia oppilaita.

Ryhmäkokojen tulee olla pieniä tai pienentyä suhteessa sen hetkisten oppilaiden tuen tarpeiden määrään (tehostettu ja erityinen tuki). Opettajien koulutukseen yliopistossa tulee lisätä erityispedagogiikkaa, jotta koulutus vastaa työn todellisuutta. Työtä tekeviä opettajia tulee kouluttaa työn muuttuneisiin sisältöihin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Opettajien työpareiksi tulee ohjata erityisopettajia ja koulunkäynninohjaajia. Osa-aikaista erityisopetusta tulee olla tarjolla runsaasti.

Oppilashuoltohenkilöstön resurssit tukea oppilaita moniammatillisesti täytyy olla kunnossa. Koulujen fyysisissä opiskelutiloissa tulee ottaa huomioon kuormitusta lisäävät ja vähentävät tekijät.

Vielä jatkossakin joillekin oppilaille paras paikka oppia voi olla muu kuin yleisopetuksen koulu tai ryhmä.

Muutoksen suunnitteluun tulee myös ehdottomasti osallistaa koulujen henkilökuntaa, huoltajia ja oppilaita, eli heitä, joita nämä asiat koskevat.

Inkluusion ja integraation toteuttamisen ja suunnittelun pariin olisi järkevää perustaa koordinoiva taho, jotta tavoitteiden ja keinojen kohtaamista voidaan seurata ja koordinoida hallitusti.

Ja palkan todella tulee vastata työn vaativuutta. Opettajat saadaan pidettyä, kun palkka on oikeudenmukainen ja eettistä tarkastelua kestävä työnteko oikeasti mahdollistetaan.

Koulunkäynninohjaajiakin kohtaan olisi reilua, jos työtä tarjottaisiin enemmän kuin 25 tuntia viikossa, palkka vastaisi työn sisältöä (KVTES 2020-2021 25 tuntia/viikko = noin 1362 euroa), työt olisivat pitkäaikaisia, töitä ei keskeytettäisi loma-ajoiksi ja koulunkäynninohjaajilla olisi laissa turvattu asema suojanaan.

Milla Ryytty

koulunkäynninohjaaja erityisluokilla

neuropsykiatrinen valmentaja

Turun yliopiston erityispedagogiikan pääaineopiskelija

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Luitko jo nämä?