Lukijoilta

Erityisopetuksen integraatio ei toimi koulun arjessa

RIITTA SALMI
Integraatiossa jää tukematta sekä oppilas että opettaja, sanoo opettajana toimiva kirjoittaja. Kuvituskuva.
Integraatiossa jää tukematta sekä oppilas että opettaja, sanoo opettajana toimiva kirjoittaja. Kuvituskuva.

Turku alkaa laatia koko kaupungin kattavaa erityisopetusstrategiaa. Päätavoite on lisätä sekä integraatiota että inkluusiota.

Koulun arjesta voin kahdenkymmenenviiden vuoden opettajakokemuksella sanoa, että integraatiossa jää tukematta sekä oppilas että opettaja. Käytännössä erityisoppilas sysätään yli kahdenkymmenen oppilaan ryhmään ilman mitään tukea.

Parhaassa tapauksessa opettajan avuksi tulee kokenut ja vakituinen ohjaaja. Minun työssäni historian, yhteiskuntaopin ja uskonnon opettajana ohjaaja usein kaapataan esimerkiksi kotitalouteen, koska siellä sattuu ja tapahtuu. Korona-aikana ohjaajat joutuvat usein myös sijaistamaan. Valinnaisaineisiin – kuten minulla ekonomia ja yrittäjyys ja vuosien ajan myös sotahistoria – en ole saanut avustajaa. Näissä ryhmissä on kuitenkin paljon erityisoppilaita.

Paras kokemukseni oli eräs vuosi, jolloin ryhmässäni oli kaksikymmentä perusryhmäläistä ja kuusi erityisoppilasta. Silloin sain tuekseni heidän oman erityisopettajansa. Tätä kesti valitettavasti vain yhden vuoden, tuli liian kalliiksi. Sen jälkeen olen joutunut selviytymään oman pedagogiikan, didaktiikan, kokemuksen ja parhaiten ehkä härkäpäisyyden ja huumorin avulla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Avustaja tulee, jos ehtii ja on vapaana. Erään ohjaajan kanssa olen saanut tehdä yhteistyötä yli kymmenen vuotta, mutta yleensä ohjaajat vaihtuvat vuoden välein. Tämä hankaloittaa yhteistyötä.

Integraation kaunis ajatus on tasa-arvoisuus. Erityisoppilas pääsee yläkoulussa aineenopettajan tunneille ja erityisopettaja saa myös ehkä mahdollisuuden keskittyä haastavimpiin oppilaisiin. Integraatiota auttaa, jos erityisoppilaalla on hyviä ystäviä yleisopetuksessa ja he ottavat hänet myös siipiensä suojaan.

Käytännössä kumminkin aineenopettaja yrittää opettaa kaikkia, herättelee, rauhoittelee erityisoppilasta ilman ohjaajaa ja tunti on aikamoista säätöä. Parhaiten olen onnistunut tukemaan erityisoppilasta, jos olen saanut opettaa häntä koko yläkoulun ajan. Silloin syntyy molemminpuolinen luottamus ja kun opettaja tuntee oppilaansa, häntä on helpompi tukea.

Toimin omassa koulussani nuorempien kollegoiden mentorina vapaaehtoisesti Naisjärjestö Soroptimistien kouluttamana. OAJ ajaa mentorointia pakolliseksi ja se on hyvä. Olen nähnyt kollegoiden uupuvan, vaihtavan alaa ja kyynistyvän. Sen en soisi jatkuvan. Syynä ei ole ollut erityisoppilaat tai heidän vanhempansa, vaan se on monien tekijöiden summa.

Itse olen jaksanut omien poikieni antamalla kokemuksella, hyvän työyhteisön, erinomaisten erityisopettajien ja ohjaajien tuella. Toistaiseksi myös työterveyshuolto on toiminut. Lisäksi hommassa on auttanut, ettei ole liian pedantti luonne, empaattinen suhtautuminen oppilaisiin, uskaltaa asettaa rajoja ja sanoa ei. Nuoremmille, pätkätyökollegoille tämä ei ole välttämättä mahdollista.

Turun päättäjät, opettajat ja vanhemmat! Älkää hyväksykö integraatiota ilman selkeitä tukitoimia! Älkää säästäkö lasten ja nuorten opetuksesta! Koronan jälkipyykkiä pestään vielä pitkään ja nyt on pahin mahdollinen aika karsia erityisoppilaiden tukea.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kannan jatkuvaa huolta omissa ryhmissäni olevista erityisoppilaista, jotka eivät saa riittävää tukea.

Aineenopettaja ei myöskään saa mitään korvausta ryhmässään olevista erityisen tuen oppilaista. Siksi integraatio tuottaa säästöjä kaupungille.

Lepsun maahanmuuttopolitiikan takia pahaa pelkään, että segregaatiota ei voi enää estää Turussa. Suurena vaarana on, että lapsiperheet muuttavat naapurikuntiin, samaten pätevimmät opettajat ja ohjaajat.

Turku oli joskus haluttu opettajien työpaikkana. Onko enää näin?

Viime viikolla kuulin kommentin eräältä työkaverilta, erityisoppilas oli sanonut, että hävettää hänen oma riehumisensa isossa ryhmässä, mutta kun hän ei millään pystynyt keskittymään hälinän tähden. Tuo lause jäi pitkäksi aikaa surettamaan minua.

Erityisoppilaat ja heidän vanhempansa tarvitsevat kaiken mahdollisimman tuen ja nyt sitä ollaan Turussa viemässä pois. Taistelkaa erityiskoulujen ja laadukkaan erityisopetuksen puolesta! Älkää hyväksykö integraatiota säästöjen tähden.

Sari Anttila

historian, yhteiskuntaopin ja uskonnon lehtori

Turun Perussuomalaiset

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Päätöntä touhua päättäjiltä
"Päätavoite on lisätä sekä integraatiota että inkluusiota."
- Nuo eivät toimi tavallisissakaan kouluissa ja ovat suuri syy levottomuuden ja häiriköinnin lisääntymiseen sekä oppimistulosten laskemiseen. Erityiskoulujen oppilaille kaavailtu muutos olisi katastrofaalinen. En ymmärrä mikä ideologia on vallannut Turun päättäjät. Vai onko kyse ainoastaan kustannusten karsimisesta?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Päätöntä touhua päättäjiltä
Kyseessä on vasemmiston ideologia ja muut käyttävät sitä säästökeinona. Vasemmistolle ja Kokoomukselle se on win-win tilanne. Tosin tuntuu siltä, että Sdp pesaa mukana täydellä ymmärtämättömyydellä. Vasemmisto ajaa koulu-uudistuksia ajattelematta tippaakaan kustannuksia, ja ovat kyenneet jallittamaan muut puolueet mukaan jalat maasta irti politiikkaansa. Tarvittavat "tutkitut" faktat saadaan vasemmistojohtoisista kasvatustieteen laitoksista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Päätöntä touhua päättäjiltä
“Integraation kaunis ajatus on tasa-arvoisuus.” – Tämä ideologia tulee suoraan ylhäältä päin eli Arkadianmäeltä ja kustannusten karsimisesta huolehtivat kunnat.
Nyt voidaan kysyä, mistä tulevat nuoristoväkivaltatilastoja nostavat nuoret, jota poliisi ilmiselvästi vähättelee (Ylen alueuutiset 2.5)?
Tällaisissa luokissa kärsivät kaikki, niin hiljaiset kuin vähemmän hiljaisetkin. Onko se sitä tasa-arvoa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Päätöntä touhua päättäjiltä
Kokoomuksen säästämisideologiastahan tässä on pelkästään kyse.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Päätöntä touhua päättäjiltä
Integraatio- ja inkluusioideologiaa ovat levittäneet varsinkin YK, Unicef ja jopa OECD (netistä löytyy lähteitä). Siitä voi tietenkin keskustella, miten vasemmistolaisia ne ovat, mutta on kyllä liioittelua väittää, että asian takana on (Suomen) vasemmisto.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
maanviljelijä
Liki rikollista
Ei ole viime vuosikymmeneltä yhtään niin päätöntä päätöstä kuin inkluusio perusopetuksessa. Sen hyötyjä on vain rahavirtoja vahtiva kunnan kukkaron vartija. Kaikki muuta kärsivät. Ai niin, hyötyyhän tasa-arvopoliitikkokin, kun on tehnyt maailmaa taas jälleen tasa-arvoisemmaksi. Muka.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Liki rikollista
Kiteytytysti tämä politiikka tarkoittaa, että uhrataan 19 muun oppilaan menestys ja hyvinvointi yhden erityisoppilaan takia. Huom! Tämä yksi erityisoppilaskaan ei tule 'integraation' johdosta kuitenkaan sen paremmin elämässä menestymään. Häviäjä on koko yhteiskunta. PISA-menestyksessä monet ovatkin siksi ajaneet meistä jo ohi.

Ideologia on: Tasapäistetään kaikki koko joukon heikoimman tasolle sen sijaan, että yritettäisiin antaa jokaiselle mahdollisuus tulla mahdollisimman hyväksi suhteessa omiin lähtökohtiinsa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Nonnanonna
Kaunis ajatus, mutta...
Inkluusio on pohjimmiltaan hieno ajatus, kaikki samassa lähikoulussa oppien toisiltaan erilaisuuden hyväksymistä ja erityisoppilaat saavat mallia muilta. Sitten tulee se "mutta", kun tuo on utopiaa ilman riittäviä resursseja, pieniä ryhmäkokoja ja oikeanlaisia tiloja. Tämä on arkea kouluissa, mutta ketä se kiinnostaa, kun se maksaa...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Kaunis ajatus, mutta...
Tällä toiminnalla saadaan Suomen BKT/henkilö sekä PISA-menestys vajoamaan äkkiä kehitysmaiden tasolle. Miksi? No sairaan ideologian vuoksi, jossa oman kansan etujen ajaminen on väärin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Luitko jo nämä?