Lukijoilta

Autokaupunki Turku elää ja voi hyvin

ILKKA NOUSIAINEN
Kirjoittajan mielestä kaupunkikuva ja turvallisuus paranisivat merkittävästi, jos autojen pysäköintiä ohjattaisiin määrätietoisesti parkkihalleihin ja purettaisiin haitallisia kadunvarsipaikkoja.
Kirjoittajan mielestä kaupunkikuva ja turvallisuus paranisivat merkittävästi, jos autojen pysäköintiä ohjattaisiin määrätietoisesti parkkihalleihin ja purettaisiin haitallisia kadunvarsipaikkoja.

Turkuun tuli asemakaava-arkkitehdiksi 1950-luvun alussa Olavi Laisaari Lahdesta. Laisaarella oli suuria suunnitelmia kaupungin kehittämiseksi.

Liikenne oli hänen silmäteränsä. Koko maassa oli vielä tuolloin vähän autoja, mutta Laisaaren visioissa autot edustivat dynaamista tulevaisuutta. Hyvä esikuva oli Los Angeles. Kantavana ajatuksena oli tehdä keskustaan tilaa autoille ja ohjata ihmiset kortteleiden sisäpihoille rakennettaville jalankulkuväylille.

Kun ajattelee Turun nykyistä liikennesuunnittelua, ei voi välttyä ajattelemasta Laisaaren perinnön olevan yhä edelleen voimissaan, vaikka aika ja arvostukset ovat muuttuneet.

Keskustan autoliikenne kasvaa vuosi vuodelta ja kadunvarsipaikat yleistyvät, vaikka maanalaista parkkitilaa on rakennettu yllin kyllin. Kauppiaskadusta Maariankadun ja Yliopistonkadun välisellä osuudella on tullut lyhyessä ajassa parkkiruuduista kilpailevien autojen pyörivä ruletti. Pysäköintiruutujen määrä moninkertaistui alkujaan kaavaillusta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Moni jalankulkija ja pyöräilijä kokee Turun vihamieliseksi autotonta liikkumista kohtaan. Näin siitä huolimatta, että vihreä siirtymä, ympäristöarvot ja energiatehokkuus suosivat liikkumista jalan, pyörällä tai bussilla. Keskustojen kävelykadut ovat maailmalla suosittuja liikkumisen väyliä, mikä näkyy Turussakin Yliopistonkadulla hyvin.

Kaupunkikuva, liikkuminen, mukavuus ja turvallisuus paranisivat merkittävästi, jos autojen pysäköintiä ohjattaisiin määrätietoisesti niitä varten rakennettuihin parkkihalleihin ja vastaavasti purettaisiin haitallisia kadunvarsipaikkoja.

Kyse ei ole kiellosta, vaan kaikkia kaupunkilaisia optimaalisesti palvelevan tasapainon hakemisesta. Pohjimmiltaan kyse on meidän kaikkien yhteisestä asiasta, sillä mehän muutumme jalankulkijoiksi heti, kun nousemme pysäköidystä autosta.

Ilkka Nousiainen

Turun keskusta-asukas

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (42)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Harri Siivonen
Joskus tuntuu vaan siltä,
Että suurimmalle osalle autoilijoista tuo metamorfoosi jalankulkijaksi on ylitsepääsemätön este, niin henkisesti kuin fyysisesti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Nina Teerimäki
Vast: Joskus tuntuu vaan siltä,
Tästä samaa mieltä. On päästävä oven eteen, ettei joku huomaa hänen kävelevän.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankala
Autoton keskusta
Tavoitteeksi vuoteen 2029 mennessä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Autoton keskusta
Hyvä että nimerkki Mankala antaa noinkin pitkän siirtymäajan, keskustan asukkaat joilla on auto ehtivät muuttaa pois ja liikeyritykset, paitsi tietysti ihanat kahvilat, miettiä uusia sijainteja liiketoiminnoilleen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Autoton keskusta
Kumma vaan, että lukemattomissa Euroopan vanhoissa kaupungeissa on laajojakin kävelykeskustoja, eivätkä ne todellakaan näytä nääntyviltä - varsinkaan Turkuun verrattuna. Jostain syystä esim. itseäni miellyttävät esim. naapurien Tallinnan ja Tukholman kävelykeskustat paljon enemmän kuin Turun työmaa-, bussi- ja autokeskusta. Mutta kuka mistäkin tykkää, ArvoTasa arvostaa eri asioita kuin minä...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jopas,jotain.
Vast: Autoton keskusta
Berliinissä kokeiltiin erittäin suositulla liike-ja kauppakadulla 800 m matkalla autoilun kieltämistä.
Alussa autoiliat tietysti valittivat, mutta oppivat sitten tietysti käymään muualla, nyt valittaa muut.

" Friedrichsstrassella, joka on/oli eräs kaupungin vilkasliikenteisimmistä ja suosituimmista liike- ja kauppakaduista. Kun pyöräilijät saivat kadusta 800 metriä kokonaan omaksi baanakseen, niin kadun varren liike-elämässä alkoi kauppiasyhdistyksen mukaan hiljainen tuho, jolle ei näy loppua."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Autoton keskusta
Jopas jotain tosiaan, Berliinin autoton katu oli niin suuri katastrofi että he päättivät laajentaa sitä...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jopas,jotain.
Vast: Autoton keskusta
Pyöräilijä, niin siinä käy kun viherpiipertäjät pääsee valtaan, ei haittaa vaikka suosittu kauppa/liikekatu kuihtuu.

" . Berliinissä oppositiossa olevat kristillisdemokraatit ja liberaalit syyttävät senaattia kalliiksi käyvistä pakkomielteistä. Kadun sulkeminen oli tarkoitettu aluksi kokeiluksi, mutta liikenneasioista päättävä vihreä senaattori on päättänyt muutta kokeilun BZ-lehden mukaan pysyväksi tilaksi."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Autoton keskusta
Eli ennemistöpäätös kun kerran vain alle kolmannes sitä vastusti. Kansa on puhunut, pulinat pois.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: Autoton keskusta
Berliinin punapunavihreä senaatti ei varsinaisesti ole kansaa.
Friedrichstrassen tila on surkea, mutta toisaalta "hyvä" osoitus ideologisesta jäykistymisestä.
Paikan päällä asiantilan näkee varsinkin kun muistaa menneen ajan.

Mutta, jos tavoitteena on Maon Kiinan kaupunkinäkymät, on suuntaus toki oikea.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Autoton keskusta
Niin, oikeiston retoriikassa vasemmisto ei ole kansaa vaan vain oikeisto on kansaa vaikka kuinka olisi pieni vähemmistö.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: Autoton keskusta
Tässä ei ole kyse oikeiston retoriikasta.
Käyn Berliinissä usein.
Siellä on laajoja kävelyalueita.
Kyseinen Friedrichstrassen alue on lähes autioitunut. Pilattu, ideologisin syin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Autoton keskusta
Jep. Luonnollisestihan tämä autioituminen johtuu vuonna 2020 tehdystä sulusta eikä millään tavalla esim. jostain koronaviruksesta...

Eli kumma juttu kun päättivät vielä lisätä tuota autoilijan katastrofia...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Autoton keskusta
Toinen sitten on että laita kadulle 20 autoa niin se on täynnä. Laita sinne 20 jalankulkijaa ja se onkin tyhjä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jackalope
Totta
Kävin viikonloppuna Tampereella. Keskustassa ajaa lähinnä bussit ja ratikka. Ihmiset mahtuivat oikein hyvin.

Helsingissä sama juttu. Autoja on, mutta liikenne ei ole keskustassa samalla tapaa tukossa kuin Turku. Voi ottaa vaikka metron.

Turussa taas haluaa lähinnä välttää keskustassa käymistä. Kun ostosten tilaaminen supermarketista muuttui edulliseksi ja helpoksi, kaikki syyt käydä keskustassa loppui. Asun siis itse kilometrin päässä torista. Katupöly, kaaottinen liikenne (jalankulkijat, pyörät, autot), se että pitää kiertää jotta pääsee perille ylipäänsä, torimonttu työmaa. Nyt vielä tuo keskustan alueen väkivalta jota voi joutua todistamaan ja tietty se että päihteiden käyttäjiä on runsaasti, kirjaston pihalla, kävelykadulla...

Pitää miettiä mikä on keskustan työntö- ja mikä vetovoima.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Samppa
Turku ja liikenne
Useana vuonna olen bongannut tämän lehden alkuvuoden numerosta yhden palstan uutisen, jossa listataan Pohjoismaiden ruuhkaisimmat kaupungit. Turku roikkui jonkin aikaa kuudentena, mutta viimeisessä, jonka huomasin oli kirinyt viidenneksi ruuhkaisimmaksi. Kukakohan tällaista tilastoa pystyy pitämään?
Totuus tosin on, että Turku on ruuhkinen työmatkaliikenteen aikoihin pari tuntia päivässä. Ruuhkasta päästäisiin jos työaikajoustoa hyödynnettäisiin maksimaalisesti.
Liikenteen suunnittelu voisi aina olla parempaa. Turpiinatien piti viedä ohikulkuliikennettä keskustasta, Tilalle rakennettu Helsingintie puskee liikenteen Ratpihankdulle, jonne tulee myös läntisen Turun liikenne Koulu-ja Puistokadulta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää

Luitko jo nämä?