Lukijoilta

Epävarmuus on myrkkyä investoinneille, siksi lainsäädännön on oltava ennakoitavaa

On selvää, että liikenteestä aiheutuvia päästöjä on leikattava. Useat eri lainsäädäntöaloitteet sekä kansallisella että EU-tasolla kuitenkin aiheuttavat epävarmuutta.

Epävarmuus on myrkkyä investoinneille, sillä yritykset joutuvat ottamaan riskit ja niistä mahdollisesti aiheutuvat kustannukset huomioon investointipäätöksissään. Eri lainsäädäntöaloitteet on saatava toimimaan yhteen niin, että kansalaiset ja yritykset uskaltavat tehdä vihreitä investointeja, päästövähennyshaasteeseen pystytään vastaamaan eikä kilpailukyky Suomessa notkahda täysin.

Liiketoiminta on globaalia, minkä vuoksi kansallisilla verotoimenpiteillä on rajallinen vaikutus. Niitä harkittaessa tulee ottaa huomioon Suomen kansainvälinen kilpailukyky liiketoiminnan investointi- ja sijaintivaltiona.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tieliikenteen verotus on Suomessa muihin maihin verrattuna korkeaa jo nyt. Verot ja logistiikkakustannukset vaikuttavat suoraan siihen, miten kannattavaa Suomessa on harjoittaa liiketoimintaa. Liikenteen verotusta arvioitaessa tulee huomioida myös EU-tason päästövähennystoimet ja kehitys muissa EU-valtioissa. 

Liikenteen sähköistymisen eteneminen arvioitua nopeammin on hieno asia. Iso kysymys on, miten valtion kassaan syntyvä aukko liikenteen laskevien verotulojen myötä paikataan ilman veronkiristyksiä.

Viime kevään laskelmien mukaan valtion verotulot laskevat vuoteen 2030 mennessä reaalisesti noin 1,7 miljardia euroa liikenteen sähköistymisen myötä.

Liikenteen verotulojen määrää ei pidä tarkastella tyhjiössä, vaan osana kaikkia verovirtoja, joita yritystoiminnasta veronsaajille Suomessa syntyy.

Keskuskauppakamarin selvityksen mukaan yritykset maksoivat ja tilittivät veroja ja veronluonteisia maksuja Suomeen yhteensä noin 69 miljardia euroa vuonna 2019. Verotuotot kasvavat, jos yritykset investoivat Suomeen enemmän. Olennaista investointien houkuttelemiseksi on, että yrityksillä on Suomessa ennakoitava toimintaympäristö ja kohtuullinen verotus.

Päivi Wood

johtava liikenne- ja elinkeinopolitiikan asiantuntija

Keskuskauppakamari

Emmiliina Kujanpää

johtava veroasiantuntija

Keskuskauppakamari

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Ari Hyvönen
No
Juttu lähtee ensimmäisestä lauseestaan alkaen pieleen, "on selvää, että liikenteen päästöistä on leikattava". No ei todellakaan ole selvää koska liikenteemme päästöt on niin mitättömät, että niissä ei ole leikattavaa. Juttu onkin sarjaa näin kurjistaa näppärästi omien kansalaisten oloa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.