Lukijoilta

Turun sataman kehitystä tulee tukea, ei luoda uhkakuvia

Toimittaja Pekka Hakasen laatima lehtiartikkeli Turun Sanomissa lauantaina 16.4. oli erittäin surullista luettavaa. Viittaus useisiin asiantuntijoihin kertoo tarkoituksenhakuisista mielipiteistä.

Olen erittäin huolestunut suuntauksesta, jossa tuodaan eri näkökulmista esille uusia ideoita, miten Turun sataman aluetta tulisi kehittää, vaikka jo päätettyjä kehittämishankkeita ei vielä ole edes alettu rakentaa.

Turun kaupunki on päättänyt investoida merkittävästi sataman kehittämiseen ja siihen liittyvään merelliseen kaupunginosaan, joka on hyvä asia. Toimittaja Hakasen artikkeli ei luo uskoa kestävälle ja systemaattiselle kehitykselle, vaan luo epävarmuutta. Käsittääkseni työpaikat luovat tarvetta asuntorakentamiselle, ei päinvastoin.

Satama kuuluu keskeisesti Turun kaupunkikuvaan. Sataman kehittämisestä on tehty päätökset, joissa ensi vaiheessa matkustajaliikenne ja siihen oleellisesti kuuluva rahtiliikenne saavat asianmukaiset puitteet, mukaan lukien liikenteen uudelleen ohjauksen pois keskustasta. Samalla satama pystyy tarjoamaan risteilyaluksille toimivan infrastruktuurin, joka palvelee suunnitteilla olevaa Linnanfältin aluetta ja varsinkin siellä toimivia yrityksiä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Turun kaupunki saa vihdoinkin toimivan kokonaisuuden tästä osa-alueesta ja turistien tuomaa tuloa.

Ahtaustoimintojen tuotantoympäristön varmistaminen kuuluu kiinteästi satama-alueen kehittämiseen. Matkustajalautat tarvitsevat ahtaustoimintoja siinä missä rahtilaivatkin, jotka luovat perustan toimivalle logistiikalle ja palvelevat näin koko Turun seutukuntaa.

Luomalla epävarmuutta Turun satamassa toimiville yrityksille hankaloitetaan merkittävästi näiden halukkuutta investoida toimintaansa. Samalla luodaan kuva, että Turun satamassa ei jatkossa olisi ahtaustoimintaa.

Huolestuneisuuteni koskee myös Pansion alueella toimivien yritysten tulevaisuutta. Alueella on tuhansia työpaikkoja ja yrityksiä, jotka tulouttavat yhteisöveroja merkittävästi kaikkien turkulaisten hyvinvointiin.

Ensisijaisesti pitäisi luoda uusia työpaikkoja ja puitteet logistiikalle, joka palvelee teollisia yrityksiä. Hyvänä esimerkkinä on vanhan Pansion junalauttasataman muuttuminen logistiikka-alueeksi. Vihdoinkin Turku on pystynyt osoittamaan riittävän suuren maa-alueen logistiikkapalveluiden tuottamista varten. Toimintaedellytyksiä tulisi tukea eikä luoda uhkakuvia.

Turun satama on ollut yli 850 vuotta toiminnassa. Uskon, että satamalla on edelleen oma erityinen asemansa Suomen satamien joukossa, nykyisellä paikallaan.

Lehtiartikkelin näkökulma aiheutti tarpeetonta hämmennystä!

Kimmo Iljin

yrittäjä

Turku Stevedoring Oy

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Angus
Tuota noin
En kommentoi kirjoitusta sen kummemmin, mutta yhteen kiinnitin huomiota: "Käsittääkseni työpaikat luovat tarvetta asuntorakentamiselle, ei päinvastoin." Näin varmasti on pääsääntöisesti, mutta ei aina. Hyvä esimerkki on vaikkapa yliopistokaupunki. Muualta tulleista opiskelijoista osa yleensä jää opiskelukaupunkiinsa, tarvitsee asunnon, opiskelijat luovat kysyntää monenlaisille palveluille, tulee työpaikkoja rakentamiseen ja palveluihin. Sitten toki tarvitaan asuntoja niihin uusiin työpaikkoihin tulleille työntekijöillekin - periaatteessa, käytännössä Suomessa on edelleen sen verran kova työttömyys, että todennäköisesti kaupungista löytyy tarvittava työvoima. Työttömätkin muuten muuttavat usein suurempiin kaupunkeihin, joissa työpaikasta on enemmän toivoa. Myös eläkkeellä olevat voivat haluta muuttaa kaupunkeihin. Molempien ryhmien osalta pätee, että ensin tulevat asukkaat, sitten työpaikat (rakentaminen ja palvelut), ja siitä hyvä kierre jatkuu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Paavo Manninen
Turun Linna vai asunnot
Hyvä mielipide Turun Sataman puolesta. Ihmettelen hinkua rakentaa sataman alue täyteen asuntoja. Paikka on historiallinen ja se tuntuma tulee säilyttää. Nykyisen V:n rahtiterminaalin autopaikoituksen siirtyessä muualle, vapautuu tilaa esimerkiksi vierasvenesatamalle ja risteilyalusten laitureille. Ja mikä tärkeintä, hyvällä suunnittelulla myös Turun Linna saa näkyvyyttä, mitä se tarvitsee.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Luitko jo nämä?