Lukijoilta

Pohjois-Turun linjojen päätepysäkki on saatava takaisin Kauppatorille

Kun Turun kauppatori ympäröivine katuineen tulee valmiiksi syksyllä 2022, on tarkoitus, ettei kaikkien bussilinjojen päätepysäkki enää palaa Kauppatorille. Uhkakuva on, että Pohjois-Turun bussien päätepysäkit jäisivät Puutorille.

On visioitu, että Kauppatorilla ja sen läheisyydessä tulee olemaan tulevaisuudessa tilaa vain linjoille, jotka jatkavat keskustan läpi, eli ns. heilurilinjoille. Perusteena on käytetty esimerkiksi sitä, että Pohjois-Turun linjoilla pitää olla pysäkit, joilla ne voivat rauhassa tasata aikaa.

Ei kuitenkaan luulisi olevan mitään estettä sille, että Pohjois-Turun bussit ajaisivat Kauppatorin ympäri pudottaen ja noutaen ihmiset. Ajantasaus voisi tapahtua edelleen Puutorilla.

Pohjois-Turussa asuu paljon ikäihmisiä, joiden ainoa mahdollisuus on asioiden hoitaminen bussia käyttäen. Joidenkin pohjoisturkulaisten terveyskeskus sijaitsee Käsityöläiskadulla, jonne on kohtuuton matka Puutorilta. Tänä aikana, kun bussit lähtevät Puutorilta, varsinkin ikäihmisten Turku-reissut ovat vähentyneet ja osa on joutunut luopumaan niistä kokonaan. Kauppiaskadun sekä Brahenkadun mäet ovat liikaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ikäihmisten kotona asumista pitäisi tukea mahdollisimman paljon. Se, että heiltä on viety mahdollisuus käydä hoitamassa asioitaan ja virkistäytymässä ihmisten ilmoilla, ei tue toimintakyvyn ylläpitämistä.

Jos pohjoisen Turun linjojen päätepysäkki siirretään takaisin Kauppatorille, voidaan pelastaa monta ikäihmistä syrjäytymiseltä, masentumiselta ja siltä, että heidän fyysinen kuntonsa romahtaa.

Pohjoisimman Turun linjat kulkevat vain tunnin välein, joten olisi erittäin tärkeää, että jatkoyhteydet toimivat. Vaihto toiseen bussiin ei ole millään tavalla kätevää Puutorilla. Siksi päiväkotilasten retkistäkin on tullut huomattavasti vaarallisempia ja hankalampia järjestää.

Moni kokee Puutorin myös paljon turvattomammaksi paikaksi odotella. Kauppatorilla on aina muita ihmisiä muilla pysäkeillä, mistä saa turvallisuuden tunnetta ja tarvittaessa apua.

Myös moni työssä käyvä, joka on ennen käyttänyt bussia työmatkoihin, on joutunut vaihtamaan yksityisautoiluun. Yksityisautoilun vähentäminen on tärkeää, ja Turku on siihen sitoutunut. Joukkoliikenneratkaisuilla on asiassa merkittävä rooli.

Pohjoisturkulaisilla ei ole riittävästi mahdollisuuksia valita ekologista kulkumuotoa julkisen liikenteen palvelun näin pahasti heikennyttyä ja pyörätien edelleen puuttuessa.

Pohjois-Turun linjojen päätepysäkit on siirrettävä takaisin Kauppatorille tai sen välittömään läheisyyteen, kun Kauppatorin ympäristön kadut tulevat valmiiksi, jotta myös pohjoisturkulaisten on mahdollista valita ekologisempi kulkumuoto ja saavuttaa tarvitsemansa palvelut. Se olisi eduksi myös ydinkeskustan elinvoimaisuudelle.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mimmi Ruusunen

(kesk)

Paattinen

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (6)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Yksi selitys
"Ei kuitenkaan luulisi olevan mitään estettä sille, että Pohjois-Turun bussit ajaisivat Kauppatorin ympäri pudottaen ja noutaen ihmiset."
- On sille. Kaavailtu raitsikka vie tilaa torilta, joten sen vuoksi kaikki turhat bussipysäkit pitää poistaa sieltä. Raitsikka kumartaa varissuolaisille, mutta pyllistää koko muulle Turulle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
TIMO TURKULA
Bussin vaihtaminen on kätevintä keskustassa, kauppatorin läheisyydessä
Samaa mieltä. Kun osa bussilinjoista siirtyi Kauppatorilta Puutorille Toriparkkityömaan vuoksi, meikäläisellä väheni bussin käyttö selvästi. Bussia on kätevin vaihtaa keskustassa kauppatorin reunakaduilla tai niiden välittömässä läheisyydessä. Puutorille on kauppatorilta melkoinen matka ylämäkeen, mikä on hankalaa vanhuksille ja nuoremmillekin ostoskassia kannettaessa.

Bussin vaihtamisella kauppatorin kulmilla on monia etuja: Keskustassa bussin vaihdon yhteydessä voi hoitaa monia asioita vaikkapa Hansassa, torin lähellä sijaitsevissa liikkeissä tai vaikkapa Monitorissa. Kun bussin vaihto on keskustassa. ei kovin paljon harmita, jos missaa seuraavan bussin, koska lähellä on runsaasti asiointikohteita ja voi pitää tauon vaikkapa kahvilassa. Jos bussia joutuu vaihtamaan syrjäisemmässä paikassa, kaikkia edellä mainittuja etuja ei ole käytettävissä.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Ensiavuksi
Miten olisi, jos nousisi bussiin kauppatorin liepeillä ja ajaisi vain muutamia pysäkinvälejä oikeaan suuntaan, jäisi pois ja nousisi sitten siihen bussiin, joka varsinaisesti vie sinne minne on menossa? Kauppatorilta pohjoiseen menee huomattavan paljon busseja. Ja sama toisin päin, jää omasta bussista jonkin verran ennen Puutoria ja vaihtaa kauppatorille menevään bussiin. Pientä hankaluuttahan tuo tietää, mutta ehkä se on parempi kuin kavuta mäkeä ylös tai talsia keskustan toisella puolella olevaan kohteeseen Puutorilta. Onnistuu mukiinmenevästi jopa aikatauluja tutkimatta ja vielä jouhevammin, jos jaksaa vähän suunnitella.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rekka Mies
Vast: Ensiavuksi
Tämä. Ei kannata tehdä asioita itselleen nii hankalaksi. Busseja liikennöi Puutorin ohi ihan jatkuvalla syötöllä,ei tarvitse kävellä
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Rekka Mies
Kaunis idea mutta
Eivät aikataulut riitä korttelin sekä torin kiertämiseen sekä jälleen korttelin kiertämiseen että pääsee oikein päin Puutorin lähtöpysäkille. Ja fölihän ei tunnetusti anna siimaa aikatauluissa
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää

Luitko jo nämä?