Lukijoilta

Sähköpotkulautailu tarvitsee selkeät pelisäännöt myös Turussa

RIITTA SALMI
Turkuun on odotettavissa uusia sähköpotkulautatoimijoita ja lisää kalustoa jo tänä keväänä. Vaikka Turun kaupungilla onkin olemassa operaattoreille yleisluontoinen ohjeistus, tiukempien pelisääntöjen sopimista on kiirehdittävä, sanoo kirjoittaja.
Turkuun on odotettavissa uusia sähköpotkulautatoimijoita ja lisää kalustoa jo tänä keväänä. Vaikka Turun kaupungilla onkin olemassa operaattoreille yleisluontoinen ohjeistus, tiukempien pelisääntöjen sopimista on kiirehdittävä, sanoo kirjoittaja.

Paljon keskustelua herättäneet sähköpotkulaudat palaavat muutaman viikon kuluttua katukuvaan. Sähköpotkulaudat ovat sementoineet asemansa kestävänä vaihtoehtona kaupungeissa liikkumiselle – vuonna 2021 pelkästään Tierin lautoja käytti Turussa lähes 60 000 yksittäistä käyttäjää. Samalla kuitenkin lautojen turvallisuus ja pysäköinti ovat ymmärrettävästi herättäneet huolta.

Useat suomalaiset kaupungit, Turku mukaan lukien, käyvät parasta aikaa keskusteluja yhteisten rajoitusten tarpeellisuudesta. Tämä on tervetullut kehitys, mutta kaupunkien on kuitenkin keskusteluissaan pidettävä huoli, että yhteiset pelisäännöt tulevat olemaan riittävän tiukat.

Tier on ehdottanut Turun kaupungille yhteisistä pelisäännöistä sopimista, sillä vapaaehtoiset sitoumukset ovat toimivin ja nopein keino ratkaista pysäköintiin ja turvallisuuteen liittyviä huolia sekä kaupunkikohtaisia haasteita.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Esimerkiksi Helsingissä ja Ruotsissa on yhdessä sovituilla nopeusrajoitusalueilla, pysäköintikieltoalueilla ja kalustolle asetetuilla turvallisuusstandardeilla onnistuttu parantamaan koko alan turvallisuutta.

Uudet liikkumisen tavat vaativat aluksi totuttelua ja käytäntöjen hiomista – niin myös sähköpotkulautojen tapauksessa. Turvallisuuden ja pysäköinnin eteen tehdään jatkuvasti töitä, mutta sääntelyn aukot ja erot palveluntarjoajien toiminnassa tuovat haasteita.

Turkuun on odotettavissa uusia toimijoita ja lisää kalustoa jo tänä keväänä. Vaikka Turun kaupungilla onkin olemassa operaattoreille yleisluontoinen ohjeistus, tiukempien pelisääntöjen sopimista on kiirehdittävä, jotta tilanteen kärjistyminen voidaan estää.

Esimerkiksi Helsingissä ja Ruotsissa on yhdessä sovituilla nopeusrajoitusalueilla, pysäköintikieltoalueilla ja kalustolle asetetuilla turvallisuusstandardeilla onnistuttu parantamaan koko alan turvallisuutta.

Kävely, pyöräily ja uudet sähköisen liikkumisen muodot yhdistettynä sujuvaan joukkoliikenteeseen ovat osa ekologisesti kestävän kaupunkiliikkumisen tulevaisuutta. Pelkästään Tierin laudoilla korvattiin Suomessa vuonna 2021 lähes 700 000 automatkaa.

Jotta matka kohti kestävämpää liikkumista voi jatkua, täytyy yhteisillä säännöillä pystyä varmistamaan kaikkien tienkäyttäjien turvallisuus.

Sonja Hakala

Etelä-Suomen aluepäällikkö

TIER Suomi

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (20)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jackalope
Täyttä asiaa
Valitettavasti Turku ei ole Helsinki tai tukholma. Täällä asioiden sopimiskulttuuri on olematon. Vain valittaminen toimii. Ei se ole sattumaa että myllyt ja ikeat löytyvät kuntarajan toiselta puolelta.

Paljon auttaisi jos edes nykyisiä liikennesääntöjä noudatettaisiin. Jalankulkijat kävelevät pyöräteillä, pyörät ja skuutit joutuvat varomaan ihmisiä jotka tekevät spontaaneja käännöksiä naama kännykkään lukittuna.

Skuuttien nopeutta voisi rajoittaa keskustassa 10km/h. Sitä nopeampaa en itsekään omalla skuutillani aja, ja usein talutan, koska turvallinen liikenne on jokaisen duuni
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
AKurkinen
laudat parkkeihin
Turun kaupunki on ollut tässä sähköpotkulauta asiassa täysin flegmaattinen ! Pari vuotta suuta pieksetty, mutta mikään ei ole kaduilla muuttunut ! Hyvin pian taas jalkakäytävillä lautoja sikin sokin !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muuttanut_ulkomaille
Vast: laudat parkkeihin
@AKurkinen, itse olen paiskonut edessä olevat laudat pusikkoon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: laudat parkkeihin
Alli: Pitäisikö Turun liittyä Natoon?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mietiskelijä
Ei ole vaikeaa
Jos skuuttien rakenteellinen nopeus rajoitettaisiin 15 km/h, ne luokiteltaisiin jalankulkua avustaviksi laitteiksi. Tällöin niillä voisi laillisesti ajaa jalkakäytävällä. Tilanne olisi ihan lain kunnioituksenkin kannalta järkevämpi kuin nykyinen, jossa 25km/h laitteella ei saa ajaa jalkakäytävällä, mutta ajetaan silti, kun kukaan ei välitä tai tiedä. Toinen vaihtoehto on pakottaa skuutit niille kuuluvalle paikalle, eli ajoradalle. Keinona lain sallimien rangaistusten käyttö.
Lääke skuuttien lojumiseen hujan hajan jalkakäytävillä on helppo, toimitaan samoin kuin kaupunkipyörien kanssa. Maksu lakkaa menemästä kortilta vasta sen jälkeen, kun laite on asianmukaisesti pysäköity sille varatulle paikalle. Skuuttien suosio perustuukin paljolti sille, että sen voi jättää kuin koira p..sa. Minne vain, milloin vain ja miten vain. Ja sitä ominaisuutta käyttäjät todella osaavat hyödyntää. Yksikin hyvä syy, miksi se pitää sallia?
Ensi kädessä pitää tietenkin kysyä poliitikoilta, miksi he yleensä sallivat tällaiset häiriötä tuottavat laitteet kaupungissamme? Olisi todella helppoa olla tekemättä sopimusta näiden operaattorien kanssa. Haittakaan ei liene kovin suuri, taitaa äänestysaktiivisuuskin noiden käyttäjien osalta olla aika matala.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Ei ole vaikeaa
Enpä tuota tiedä jos haluaisin niitä jalankulkijoiden sekaan. Pitäisi kävelijällä, varsinkin tällaisella hitaasti rollolla liikkuvalla olla silmät selässäkin, kun laudan kanssa tulija kyttää luuria ja ajaa miten sattuu. Nyt jo jalankulkuväylillä ajaa pyöräiljöitä, jos oma ”kaista” on tukossa tai sillä ”väärät valot”.

”Pyöräilijän” on tästä turha vetää hernettä nenään, kyllä minäkin tiedän että varmasti useimmat ajavat sääntöjen mukaan, mutta kun siihen ei tarvitse kuin yhden, joka aiheuttaa onnettomuuden väärällä toiminnallaan. Olen ollut kaksi kertaa todistamassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Ei ole vaikeaa
Jalkakäytävällä pitää kuitenkin liikkua kävelyvauhtia, mikä lienee korkeintaan 7 km/h. Jos skuutti olisi jalkakäytävälle sallitussa kunnossa, olisi nopeuden valvonta mahdotonta. Ei siis kannatettava ajatus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Hmm
En ikävä kyllä voi olla tuntematta, että kirjoitus on jonkin verran tekopyhä. Potkulautayrityksillä on heti markkinoille tullessaan ollut kaikki mahdollisuudet asettaa lautojen käyttäjille sääntöjä. Mutta kun kaupunkilaisten tunteet ovat alkaneet kuohua haittojen vuoksi, yrityksen edustaja antaa
ymmärtää, että kaupunki tässä ei ole tehnyt omaa osuuttaan. Pääsääntöisesti kyllä on yritysten oma asia valvoa palveluidensa käyttöä.

No, ehkä sentään parempi myöhään kuin ei ollenkaan. Toivottavasti ikävimpiä sivuilmiöitä saadaan karsittua.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Hmm
Miten hyvin kaupunki on onnistunut kitkemään jakeluautojen pysäköinnin jalkakäytävälle ja pyörätielle? Siitä saa osviittaa että miten kaupungin työntekijät ovat motivoituneet ja miten hyvin osaavat työnsä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muuttanut_ulkomaille
Vast: Hmm
@Pyöräilijä, et ilmeisesti ole koskaan vienyt tavaraa yhtään mihinkään?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Hmm
Pyöräilijän mielestä pahin sääntöjen rikkoja on poliisi, joka ei koskaan sakota itseään!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Hmm
Kaapeli "@Pyöräilijä, et ilmeisesti ole koskaan vienyt tavaraa yhtään mihinkään?"
Kuule, jos olisit nimimerkki Pyöräilijä tekstejä aiemmin lukenut, niin tietäisit että hän se kuljettaa vaivatta polkupyörällään ihan kaikki, aina sohvakalustosta arkkupakastimeen. Samoin loma- ja mökkireissutkin hoituvat kuulema polkupyörällä. Siinä kulkeutuu mökkitavaroiden mukana kätevästi mummokin kyydissä.
Mutta auta armias jos joku jakeluautonkuljettaja kuormaa purkaessaan on yhtään ajolinjoilla, niin siitä se helvetti repeää. Siihen loppuu resilienssi kuin veitsellä leikaten.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Hmm
Miksi kaapeli moista kuvittelee? Meinaatko että koska sinä et osaa tehdä asiaa laillisesti ja minä osaan, minä en olisi kuitenkaan mitään koskaan mihinkään kuljettanut?

Käyppä joskus ulkomailla, huomaat että tavarantoimitus onnistuu paljon Helsinkiäkin, Turusta nyt puhumattakaan, suuremmissa kaupungeissa ihan ajoradalta ilman että kaupungin liikenne menee sekaisin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Hmm
"Miten hyvin kaupunki on onnistunut kitkemään jakeluautojen pysäköinnin jalkakäytävälle ja pyörätielle?" kysyy Pyöräilijä. Alkukommentissani peräsin kylläkin vastuuta ennen kaikkea skuuttiyrityksiltä, ja jakeluautoihin sovellettuna peräisin sitä enemmänkin jakeluyritykseltä, -työntekijöiltä ja vastaanottavilta kauppa- yms. yrityksiltä kuin kaupungilta ja varsinkaan poliisilta.

Rinnasteisesti, minusta olisi melko älytöntä, jos jakeluyritys ja vastaanottaja vaatisivat kaupunkia ja poliisia ratkaisemaan niiden itse luoman ongelman - kuten kirjoituksessa skuuttiyrityksen edustaja haluaa kaupungin tekevän enemmän.

Tosin en ole näissä jakeluautoasioissa aivan yhtä jyrkkä kuin Pyöräilijä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Hmm
Pointti olikin että kaupungilta ei kannata odottaa mitään sellaisia tekoja jotka parantaisivat jalankulun tai pyöräilyn sujuvuutta, turvallisuutta saatikka houkuttelevuutta. Poliisi taas valvonnallaan pyrkii vain pyöräilijöiden määrän vähentämiseen, ei turvaamaan muuta kuin autoilijoiden liikkumista.

Ja hienoa että 1350 ostaa joka päivä uuden pakastimen itselleen ja sen takia ajelee lyhyen työmatkansakin sillä kuorma-autollaan. Minä tosiaan en tarvitse omaa autoa pakastimen kuljettamiseen koska kuljetuksen saa hoidettua ilmankin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Hmm
Ja sitten on se toinen vaihtoehto joka toisaalla jo esitettiinkin. Eli pakottava syy poistuu kun käytetään pienempää kuljetusvälinettä.

Toisaalta, nyt kun asiaa mietiskelee tarkemmin, jos liikennemerkin eteen pysähtyminen on mainitusta syystä kielletty, ei se siltikään salli ajoa sinne jalkakäytävälle tai pyörätielle lastaamaan tai purkamaan vaan silloin on vain pysäytettävä kauemmas liikennemerkistä. Mutta kuten todettua, mietiskely ei ole nimim. Mietiskelijän vahvuus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää