Lukijoilta

Saamattomuusko syynä Turun lentoaseman nykyiseen ahdinkoon?

RIITTA SALMI
Kirjoittaja suomii Turun lentoaseman toiminnan heikkoa turvaamishalua; esimerkiksi Finnairin ilmoittaessa lopettavansa lennot Turusta Helsinkiin kukaan ei näyttänyt maakunnassamme reagoivan. Arkistokuva.
Kirjoittaja suomii Turun lentoaseman toiminnan heikkoa turvaamishalua; esimerkiksi Finnairin ilmoittaessa lopettavansa lennot Turusta Helsinkiin kukaan ei näyttänyt maakunnassamme reagoivan. Arkistokuva.

Nykyisellä menolla Turun lentoaseman tulevaisuus Finavian lentoasemaverkostossa on uhattuna. Tulevan kesän ja syksyn istuinpaikkatarjonnan perusteella matkustajamäärät putoavat alle 200 000:n.

Finnair ei jatkossa lennä Turusta Helsinkiin kuin yhden edestakaisen lennon aiemman viiden sijasta. AirBaltic keskeytti lennot Riikaan toistaiseksi ja jatkossa sinne lennetään ainoastaan neljästi viikossa aiemman 11 sijasta.

Tukholman ja Maarianhaminan lennot loppuivat muun muassa matkustajien vähyyteen. AirLeap hakeutui 24.1.2022 yrityssaneeraukseen. SAS ei tiedä, lentääkö Turusta vai ei.

Tässä vaiheessa jäljelle jää ainoastaan WizzAir, joka lentää tällä hetkellä vain neljästi viikossa Gdanskiin. Tosin yhtiö on ilmoittanut Skopjen lentojen jatkuvan maaliskuussa, Mustallemerelle lennot alkavat kesäkuussa ja Roomaan pääsee syyskuusta lähtien.

Miten tähän on jouduttu? Syynä ei ole pelkästään pandemia, säilyttihän Turun lentoasema pandemia-aikana Suomen toiseksi suurimman kansainvälisen lentoaseman statuksen, joka sillä on ollut jo viimeiset seitsemän vuotta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tampereen matkustajamäärät ovat puolestaan laskeneet jo useita vuosia ja esimerkiksi Turun kansainvälisten matkustajien määrä oli 2019 suurempi kuin Tampereen kokonaismatkustajamäärä.

WizzAir lennätti Turusta samana vuonna lähes 300 000 matkustajaa ja matkustajia Turkuun tuli aina Pieksämäki–Seinäjoki eteläpuolelta asti.

AirBalticin matkustaja- ja viikoittaisten lentojen määrät ovat olleet koko ajan suuremmat kuin Tampereella. AirBalticin osalta Tampereen ja sen ympäristökuntien aktiivisuus ja sitoutuneisuus lentoasemansa kehittämiseen vei kuitenkin voiton Turusta, kun kyseinen lentoyhtiö teki historiallisen päätöksen perustaa Tampere-Pirkkalaan AirBalticin ensimmäisen Baltian maiden ulkopuolisen kotikentän tulevana keväänä. Jatkossa Tampereelta lennetään kahdeksaan kohteeseen Euroopassa.

Finnairin ilmoittaessa lopettavansa lennot Turusta Helsinkiin ei kukaan näyttänyt maakunnassamme reagoivan.

Finnairin tehdessä saman Pirkanmaalla lähes kaikki alueen kansanedustajat allekirjoittivat vetoomuksen lentoyhteyden säilyttämiseksi, valtakunnallinen Aamulehti reagoi myös sivuillaan voimakkaasti lentoyhteyksien puolesta, sadat yritykset painottivat Tampere-Pirkkalan lentoyhteyksien tärkeyttä Tampereen kauppakamarin kyselyssä ja jopa Tampereen pormestari otti yhteyttä kaupunkimme pormestariin yhteistyön toivossa.

Turun lentoaseman osalta maakuntaliittomme ei ole nähnyt mitään kehitettävää. Lausunnossa valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta vuosille 2021–2032 ei liitolla ollut ainuttakaan esitystä maakunnan ainoan lentoaseman kehittämiseksi.

Eikä Varsinais-Suomen liitto myöskään puuttunut niihin virheisiin, joita lausunnossa ja tausta-aineistossa oli liittyen Turun lentoaseman matkustajamäärien kehitykseen ja tulevaisuuteen.

Turun lentoasemaa ei myöskään mainita laisinkaan yllä mainitussa lausunnossa. Tausta-aineistossa kyllä todetaan, että lentoasema kuuluu kenttiin, joiden matkustajamäärät säilyvät jatkossa nykytasolla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Huomioitavaa on, että maakuntaliittomme oli ainoa, joka ei puolustanut maakuntansa lentoasemaa. On toki vaikeaa puolustaa etujaan, kun näissä 12 vuoden liikennejärjestelmäsuunnitelmaa työstäneissä työryhmissä ei ollut ainuttakaan varsinaissuomalaista edustajaa. Maakuntamme oli ainoa, jolla ei ollut edustajia näissä työryhmissä.

Turulta myös puuttuu Tampereen kaltainen organisaatio ja taloudelliset edellytykset, millä kehittää alueen lentoasemaa ja luoda toimivat neuvotteluyhteydet lentoyhtiöihin. Tampere ja seitsemän ympäröivää kuntaa käyttävät satojatuhansia euroja lentoasemansa kehittämiseen, mainostamiseen ja muun muassa luomalla toimivia matkaketjuja lentoasemalle.

Jatkossa siis Turusta aamulla Tampereelle lähtevästä junasta on hyvät linja-autoyhteydet Tampereen rautatieasemalta lentoasemalle ja edelleen esimerkiksi Frankfurtiin. Tätä vastaavaa yhteyttä ei Turussa ole koskaan ollut.

Jukka Parviainen

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (10)

Vanhimmat ensin
Vastaa
vexi
Lentoyhteyksien toimittava luotettavasti
Merkittävä syy Turun lentoaseman varsinkin liikematkustajamäärien vähenemiselle jo ennen koronan aiheuttamaa matkustajakatoa oli varmaankin liian iso riski myöhästyä jatkolennoilta . SAS lopetti ensin huoltoresurssit Turussa ja sitten Finnair. Lentokoneet ovat monimutkaisia teknisiä laitteita, ja usein ei voitu startata , kun jokin vikavalo paloi ohjaamossa. Jolloin matkustajat joko joutuivat odottelemaan huoltomiehen saapumista varosan kanssa seuraavalla lennolla Helsigistä tai Tukholmasta, taikka heille tarjottiin bussikuljetusta Helsingin lentoasemalle. Liian usein Turkuun tulevat ja sieltä lähtevät koneet muutenkin olivat ”katastrofaalisesti” myöhässä, mikä ei tietenkään yleensä ollut Turun lentoaseman vika. Kuitenkin päätös ottaa lento Turusta Helsinkiin, Tukholmaan tai Kööpenhaminaan edelleen jatkoyhteyttä varten oli hyvin riskaabelia, koska mahdollisuus myöhästyä jatkolennolta oli yksinkertaisesti liian suuri, Joten kannatti ennemmin hankkiutua maakuljetuksella Helsinki-Vantaalle. Siellä kun on toimivat huoltoresurssit, ja koneita lähtee muutenkin jatkuvasti, joten oman lennon peruuntuessa, voidaan matkustaja reitittää uudelleen seuraavalle samaan paikkaan lähtevälle lennolle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TeePi
Vast: Lentoyhteyksien toimittava luotettavasti
Ei Turussa ole pitkään aikaan mitään huoltoresursseja ollut kuten ei muillakaan maakuntakentillä. Finnairin huolto on Hki-Vantaalla ja sieltä singahtaa mekaanikko maakuntakentille mikäli kone vian takia ei voi lentää Helsinkiin.

Mitä itse olen Turun lentoja käyttänyt Helsingin ja Tukholman suuntaan, en myöhästymisiä nähnyt ongelmana, ei niitä usein ollut. Ja jos oli, Finnairin tehtävänä oli reitittää uudelle jatkolennolle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Matkaaja
Missä Turun lennot
Samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Moottoritie Turkuun myöhemmin kuin Tampereelle. Tunnin junaa ei ole saatu aikaiseksi, Juna Helsingistä Tampereelle 15 minuuttia nopeampi, matka 15 km pitempi. Esimerkkejä, miten Tampereella on pidetty paremmin puoliaan.
Aamulehdessä lennottomuudesta on kirjoitettu, Turun alueen lehdissä ei juurikaan. Finnair aloittaa lennot Turkuun ja Tampereelle maaliskuussa samalla tavalla yhdellä lentoparilla, joten siihen tamperelaiset eivät ole onnistuneet vaikuttaa. Lennottomuutta perustellaan päästöillä. Suuremman vaikutuksen päästöihin Finnair saisi lopettamalla kaukoidän lennot. Miksi lennättää kaukoidän matkustajia Helsingin kautta, kun voisivat lentää suoraan Keski-Eurooppaan, minne kuitenkin ovat menossa.
Turun lennottomuus vaikuttaa epäedullisesti halukkuuteen sijoittaa uutta teollisuutta/toimintaa Turun seudulle vs Tampereelle, josta AirBaltic lentää säännöllisesti. Mukavampaa tsekata tavarat omalla lentoasemalla kuin raahata niitä bussilla/junalla Vantaan jonoihin tai ajaa omalla autolla (päästöt). Tampere kerää asiakkaat Raumalta Jyväskylään ja Seinäjoelle. Varmaan Turustakin.
Turusta ei ole lentomatkustajia, kun ei ole lentojakaan ja suurin osa iäkkäistä ei uskalla koronan takia matkustaa. Aika iso osa lennoista lähtee Helsingistä klo 14-17. Kannattaako sinne lähteä Turusta tai Tampereelta aamun klo 6 lennolla istumaan 7-10 tunniksi (Finnair hoi). Sama koskee paluuta.
Nyt voimme täydellä syyllä kutsua Turkua Tampereen satamakaupunginosaksi. Turkulaiset päättäjät ja kansanedustajat, missä on teidän tukenne tässäkin asiassa? Teillä on mahdollisuus vaikuttaa lentoihin (Finnair lienee vielä osittain valtion omistama). Muistakaa kerrankin äänestäjiänne näissä liikenne- ja lentoyhteysasioissa nopealla, ei 10-20 vuoden aikataululla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
DALIT
Ei mitään vetovoimaa !!!!
Turkun vaan on niin kuollut ja kuihtuu pois, niin se vaan on.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ari Hyvönen
No
Vihreän siirtymän mukaa lentoliikenne on lopettavien listalla. Turun lentoasema on siis kehityksesä kärkipaikoilla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: No
Tällaiset lentoreittiasiathan ovat pikkujuttuja. Turustahan tehdään maailman ilmastopääkaupunkia. Olemme eturivissä hiilineutraaleja. Pormestarimme pitää puheita ilmastofoorumeilla ja hänelle taputetaan. Se vasta on jotakin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää

Luitko jo nämä?