Lukijoilta

Turku tarvitsee englanninkielisen lukion

MARTTIINA SAIRANEN
Täydellinen englanninkielinen koulupolku olisi kirjoittajien mielestä kilpailuetukysymys varsinaissuomalaisille yrityksille ja turkulaisten korkeakoulujen tutkimushankkeille.
Täydellinen englanninkielinen koulupolku olisi kirjoittajien mielestä kilpailuetukysymys varsinaissuomalaisille yrityksille ja turkulaisten korkeakoulujen tutkimushankkeille.

Suomessa painitaan nyt työvoima- ja osaajapulan kanssa. Suomessa on muita Pohjoismaita suurempi väestörakenteen vinouma, kun syntyvyys ei riitä ylläpitämään väestönkasvua. Työikäisen väestön määrä supistuu vuosittain.

On tartuttava toimeen ja edistettävä ripeästi työntekijöiden ja opiskelijoiden maahanmuuttoa sekä juurtumista Suomeen.

Turku on vetovoimainen koulutuskaupunki, jonka korkeakouluissa tehdään ansiokasta tutkimustyötä. Kaupunki pyrkiikin saamaan uusia investointeja sekä rekrytoimaan lisää koulutettua työvoimaa.

Tehdessään Turkuun kohdistuvia investointipäätöksiä yritykset arvioivat työn perässä muuttavien kansainvälisten perheiden lasten koulutusmahdollisuuksia. Suomen kieli tuo vaikeutta työperäiselle maahanmuutolle kuten myös paluumuutolle silloin, jos perheillä on yläkoulu- tai lukioikäisiä lapsia. Täydellinen englanninkielinen koulupolku olisi kilpailuetukysymys niin varsinaissuomalaisille yrityksille kuin turkulaisten korkeakoulujen tutkimushankkeille.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ensimmäisessä vaiheessa Turkuun tulisi perustaa suomalaista opetussuunnitelmaa noudattava kaksikielinen lukiolinja nykyisen kansainvälisen koulun perusasteen jatkeeksi. Opetusministeriön lupamenettelyjen jälkeen kansainvälisen, suomalaista opetussuunnitelmaa noudattavan englanninkielisen lukioyksikön perustaminen olisi mahdollista.

On tartuttava toimeen ja edistettävä ripeästi työntekijöiden ja opiskelijoiden maahanmuuttoa sekä juurtumista Suomeen.

Seuraava askel olisi vauhdittaa englanninkielisen, suomalaista opetussuunnitelmaa noudattavan ylioppilastutkinnon tuomista uudelleen lakivalmisteluun.

Tällä hetkellä Turun kansainvälinen koulutustarjonta on kansainvälisen koulun ja IB-lukion varassa. Turun kansainvälinen koulu käsittää vuosiluokat 1–9. Sillä ei ole omaa lukiota. Vaihtoehdot kansainvälisen koulun perusasteen jälkeen ovat suomenkielinen lukio, IB-lukio tai ei lukiota lainkaan.

Monelle kansainvälisen peruskoulun käyneelle nuorelle lukioon pyrkiminen on toivotonta. Puutteellinen suomen tai ruotsin kielen taito ei riitä lukio-opintoihin tai sisäänpääsylle kovatasoiseen IB-opetussuunnitelmaa noudattavaan lukioon. Sen paikat täyttyvät lähes poikkeuksetta huippulahjakkaista, useimmiten suomalaisista nuorista. Lisäksi IB-ohjelmaan ei ole mahdollista ottaa nuoria sisäänoton jälkeen muualta kuin muista IB-lukioista.

Kansainvälisen lukion perustaminen auttaisi paitsi syntyperäisiä englannin puhujia myös perheidensä mukana eri puolilta maailmaa Turkuun muuttavia englantia osaavia nuoria. Sama koskee paluumuuttajaperheiden lapsia, jotka ovat käyneet kokonaan tai suuren osan perusastetta englannin kielellä.

Lukioikäisen nuoren tai hänen perheensä ei ole järkevää muuttaa tai jäädä Turkuun, koska lukiopaikkaa kansainvälisine kieliympäristöineen on lähes mahdoton saada.

Tällä hetkellä vain Helsingin seudulla on kansainvälistä koulutustarjontaa toiselle asteelle.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Iina Antinluoma

Varsinais-Suomen Kokoomusnaisten piirin puheenjohtaja

Erja Vihervaara

opetusneuvos

Erkka Suvanto

paluumuuttajanuorten vanhempi

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vanhimmat ensin
Vastaa
MikkoPK
Tärkeä keskustelun avaus
Olen täysin samaa mieltä kirjoittajien kanssa englanninkielisen lukion tarpeesta.

Molemmat lapseni käyvät parhaillaan Turun kansainvälistä koulua. Olemme siis paluumuuttajia. Lapseni ovat vielä koulun alimmilla asteilla, mutta tunnistamme tässä esitetyt haasteet täysin. Niistä myös puhutaan koulun suunnalta heti koulun alusta.

Toki meillä tilanne on parempi, koska lasten virallinen kotikieli on suomi, mutta heidän koulukieli on englanti. Käytämme englantia myös kotona aina, kun keskustelut liittyvät kouluun. Se on meille, sekä erityisesti lapsille, helpointa tapa kommunikoida ja ilmaista asioita kouluun liittyen.

Jatkumo peruskoulusta lukioon samalla opetuskielellä olisi luonnollista ja tärkeää. TIS:ssä aloitti tänä vuonna ensimmäistä kertaa kaksi ensimmäistä luokkaa. Lasten määrä koulussa on jatkuvassa kasvussa. Olisi siis ensiarvoisen tärkeää, että lapset pääsisivät jatkamaan koulutusta Turussa heidän oppimisen kannalta parhaalla mahdollisella kielellä. Tämä tukisi myös perheiden juurtumista seudulle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ratamo
Vast: Tärkeä keskustelun avaus
”Kannattaisi tosiaan tutustua aiheeseen, koska kansainvälisen opiskelun nykytila, tarve ja syyt ovat paljon monisyisempiä, mitä komentissasi annat ymmärtää.” Varmasti, ei tässä merkkimäärässä muutenkaan voi kattavasti käsitellä. Kuitenkin epäilen, että kyseessä on asia, missä yksilön etu ja yhteiskunnan etu (sikäli kun näemme yhteiskunnan suomenkielisyyden sellaisena) eivät välttämättä kohtaa. Itse en kykene näkemään tätä erillisenä kokonaisvaltaisesta suomenkielisen koulutuksen muuttamisesta englanninkieliseksi, joka on korkeakouluissa edennyt jo varsin pitkälle.

Joka tapauksessa jos esitetään, että koska koulussa opetetaan myös suomea, niin tämmöisestä koulusta valmistuva osaa ja hänen myös odotetaan osaavan suomea (ruotsia). Mutta jos näin olisi, niin mistä tarve jatkaa englanninkielisessä koulutuksessa sitten seuraa? Puutteellinen kielitaito on perusteena myös mielipidekirjoituksessa. Eli kyllä tässä kokonaisuutena mielestäni toivotaan Turun seudulle englanninkielistä koulutusputkea, josta voisi valmistua osaamalla suomea vain sen verran, että pääsee pakollisista suomen kursseista läpi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ratamo
Vast: Tärkeä keskustelun avaus
...ja se näköjään meni väärän viestin alle, pahoitteluni. Henkilö on kumminkin sama, joten toivon mukaan löytyy täältäkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ratamo
Eri luokat, eri säännöt
Jaha, kokoomuksen koulutuksen englanninkielistämisprojekti jatkuu.

Jos tämmöinen koulu olisi, niin se pitäisi sitten tosiaankin jollain lailla korvamerkitä paluumuuttajille ja väliaikaisesti maassa oleville. Muuten ennustan käyvän niin, että nämä joutuvat kilpailemaan opiskelijapaikoista ihan Suomessa asuvan suomalaisen eliitin lasten kanssa, sillä nämä saattavat myös haluta kouluun kansainvälinen ura silmissä ja siksi, että englanninkielinen koulutus on statussymboli. Siinä kilpailussa varsinaiset muuttajat jäisivät helposti jalkoihin, koska Suomessa aina asuneilla on etulyöntiasema suomalaisen koulutusjärjestelmän odotusten suhteen.

Kyseenalaistan myös tämän kaksilla rattailla ajelun. Pidämme enimmäkseen itsestään selvänä, että ”maahanmuuttajat” saavat luvan opetella suomea ja tottua siihen suomenkielisessä oppimisympäristössä. Samalla pidetään ongelmana, jos ja kun maassa on kouluja, joissa äidinkielisiä suomenkielisiä oppilaita on vähän ja tätä ympäristöäkään ei oikein synny. Nyt kumminkin yläluokalla olisi taas eri säännöt kuin muilla – sen lapsien pitäisi kyllä saada opiskella alusta loppuun englanninkielisessä kuplassa eikä joutua näkemään vaivaa kotimaan kielten oppimisen kanssa.

Näin ollen sanon, että sikäli kun tällainen koulu olisi, sen pitäisi olla tarkoitettu ainoastaan paluumuuttajille ja väliaikaisesti maassa asuville, joilla ei ole tarkoituksena asettua Suomeen pysyvästi. En tiedä, miten TIS toimii, mutta sielläkin opiskeluoikeuden pitäisi olla esim. kaksivuotinen, minkä aikana oppilasta valmistettaisiin osallistumaan jatkossa suomen-/ruotsinkieliseen koulutukseen. Englanninkielistä ylioppilaskoetta ei tule tarjota missään olosuhteissa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Eri luokat, eri säännöt
On aika todennäköistä, että jos englanninkielinen lukio perustettaisiin, siellä yhtenä oppiaineena olisi suomi. Luultavasti jopa pakollisena. Sitä en tiedä, miten järjestettäisiin sopivantasoista opetusta niin ummikoille kuin suomalaisessa peruskoulussa äidinkielestä kympin saaneille.

Priorisointi olisi kyllä tarpeellista, eli ensisijaisesti suomea osaamattomien tai vaillinaisesti osaavien tulisi saada paikka. Heidän tulisi päästä lukioon alemmillakin peruskoulutuksen arvosanoilla kuin suomenkielisten.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
MikkoPK
Vast: Eri luokat, eri säännöt
"En tiedä, miten TIS toimii, "

Kannattaisi tosiaan tutustua aiheeseen, koska kansainvälisen opiskelun nykytila, tarve ja syyt ovat paljon monisyisempiä, mitä komentissasi annat ymmärtää. Siksi myöskään esittämäsi ratkaisumallit eivät vastaa sitä, mikä on todellinen tarve tai miten asian suhteen kannattaisi toimia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
MikkoPK
Vast: Eri luokat, eri säännöt
"On aika todennäköistä, että jos englanninkielinen lukio perustettaisiin, siellä yhtenä oppiaineena olisi suomi. Luultavasti jopa pakollisena. "

Jo tällä hetkellä Turun kansainvälisen koulun 1-9 luokkien opetus seuraa Suomen opetussuunnitelmaa. Lapsia koskee siis sama suomenkielen taitovaatimus päästötodistuksessa, mitä muidenkin lasten osalta. Siksi suomi on oppiaineena useamman kerran viikossa jo tällä hetkellä.

Tässä mielipideavauksessa puhutaan Suomen opetussuunnitelmaa noudattavasta lukiosta, jossa opetus tapahtuisi kuitenkin pääasiassa englanniksi. Täten myös kielivaatimus säilyisi ja yhtenä oppiaineena olisi suomi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Luitko jo nämä?