Turku tarvitsee englanninkielisen lukion
Suomessa painitaan nyt työvoima- ja osaajapulan kanssa. Suomessa on muita Pohjoismaita suurempi väestörakenteen vinouma, kun syntyvyys ei riitä ylläpitämään väestönkasvua. Työikäisen väestön määrä supistuu vuosittain.
On tartuttava toimeen ja edistettävä ripeästi työntekijöiden ja opiskelijoiden maahanmuuttoa sekä juurtumista Suomeen.
Turku on vetovoimainen koulutuskaupunki, jonka korkeakouluissa tehdään ansiokasta tutkimustyötä. Kaupunki pyrkiikin saamaan uusia investointeja sekä rekrytoimaan lisää koulutettua työvoimaa.
Tehdessään Turkuun kohdistuvia investointipäätöksiä yritykset arvioivat työn perässä muuttavien kansainvälisten perheiden lasten koulutusmahdollisuuksia. Suomen kieli tuo vaikeutta työperäiselle maahanmuutolle kuten myös paluumuutolle silloin, jos perheillä on yläkoulu- tai lukioikäisiä lapsia. Täydellinen englanninkielinen koulupolku olisi kilpailuetukysymys niin varsinaissuomalaisille yrityksille kuin turkulaisten korkeakoulujen tutkimushankkeille.
Ensimmäisessä vaiheessa Turkuun tulisi perustaa suomalaista opetussuunnitelmaa noudattava kaksikielinen lukiolinja nykyisen kansainvälisen koulun perusasteen jatkeeksi. Opetusministeriön lupamenettelyjen jälkeen kansainvälisen, suomalaista opetussuunnitelmaa noudattavan englanninkielisen lukioyksikön perustaminen olisi mahdollista.
On tartuttava toimeen ja edistettävä ripeästi työntekijöiden ja opiskelijoiden maahanmuuttoa sekä juurtumista Suomeen.
Seuraava askel olisi vauhdittaa englanninkielisen, suomalaista opetussuunnitelmaa noudattavan ylioppilastutkinnon tuomista uudelleen lakivalmisteluun.
Tällä hetkellä Turun kansainvälinen koulutustarjonta on kansainvälisen koulun ja IB-lukion varassa. Turun kansainvälinen koulu käsittää vuosiluokat 1–9. Sillä ei ole omaa lukiota. Vaihtoehdot kansainvälisen koulun perusasteen jälkeen ovat suomenkielinen lukio, IB-lukio tai ei lukiota lainkaan.
Monelle kansainvälisen peruskoulun käyneelle nuorelle lukioon pyrkiminen on toivotonta. Puutteellinen suomen tai ruotsin kielen taito ei riitä lukio-opintoihin tai sisäänpääsylle kovatasoiseen IB-opetussuunnitelmaa noudattavaan lukioon. Sen paikat täyttyvät lähes poikkeuksetta huippulahjakkaista, useimmiten suomalaisista nuorista. Lisäksi IB-ohjelmaan ei ole mahdollista ottaa nuoria sisäänoton jälkeen muualta kuin muista IB-lukioista.
Kansainvälisen lukion perustaminen auttaisi paitsi syntyperäisiä englannin puhujia myös perheidensä mukana eri puolilta maailmaa Turkuun muuttavia englantia osaavia nuoria. Sama koskee paluumuuttajaperheiden lapsia, jotka ovat käyneet kokonaan tai suuren osan perusastetta englannin kielellä.
Lukioikäisen nuoren tai hänen perheensä ei ole järkevää muuttaa tai jäädä Turkuun, koska lukiopaikkaa kansainvälisine kieliympäristöineen on lähes mahdoton saada.
Tällä hetkellä vain Helsingin seudulla on kansainvälistä koulutustarjontaa toiselle asteelle.
Iina Antinluoma
Varsinais-Suomen Kokoomusnaisten piirin puheenjohtaja
Erja Vihervaara
opetusneuvos
Erkka Suvanto
paluumuuttajanuorten vanhempi