Leipääntymisen hinta on kova
Kuvittele odottavasi jotakin suurin odotuksin – lääkärissä tai kampaajalla käyntiä, piha- tai kattoremonttia, kirurgista toimenpidettä tai yrityksen kotisivun varausjärjestelmän suunnittelua vastaamaan paremmin yritystoiminnan tarpeita.
Olet kenties jo mielessäsi luonut jonkinlaisen hienon mielikuvan tapahtumasta ja lopputuloksesta. Kenties iloitset siitä jo etukäteen.
Ja sitten odotettu hetki koittaa ja koet valtavaa pettymystä. Et saanut sitä, mitä olit odottanut ja toivonut. Tulos ei yksinkertaisesti vastannut odotuksiasi.
Tällaisissa tilanteissa päällimmäiset tunteet ovat suunnaton pettymys ja viha sekä päässä pyörii kysymys, miten näin pääsi käymään? Onko tapahtunut kommunikaatiovirhe vai mistä on kysymys?
Ongelmatkommunikaatiossa sekä liiallinen olettaminen pilaavat monia ihmis- ja asiakassuhteita. Mutta jos pieleen menneessä lopputuloksessa onkin oikeastaan kyse leipääntymisestä, jolloin oletettava ammattilainen lakkaa välittämästä siitä, mitä tekee?
Tai yhtä hirvittävä tilanne on sekin, jos monessa ammatissa suorastaan vaadittava hyvän tyylitajun ja taiteellisen silmän olemassaolo puuttuu kokonaan. Molemmat tapaukset saavat aikaan pahaa jälkeä.
Itse koin ikävän kokemuksen hiljattain kampaamokäynnin yhteydessä, jossa yksi kampaaja yritti korjata toisen tekemää huonoa jälkeä yhtä huonolla menestyksellä.
Pieleen menneiden lopputulosten korjaamiseksi tarvittiin sekä kivunlievityslääkettä että kolmas kampaaja avuksi.
Tämä on vain yksi esimerkki muiden joukossa, jossa joudutaan pahoittamaan mieltä tai pulittamaan ylimääräisiä varoja huonosti tehdyn työn takia.
Tulemme vääjäämättä pettymään kohdatessamme ammattilaisia, joille laatutyö ei ole kunnia-asia. He ovat työssään joko saamattomia tai menettäneet sisäisen palon.
Tarvitaan rehellisyyttä huomata ja ymmärtää, kun oma työ alkaa menettää merkityksensä. Silloin olisi muutoksen paikka joko ryhdistäytymällä tai alaa vaihtamalla, koska joku joutuu huonoista tekemisistä maksamaan lopuksi hyvinkin kalliin hinnan.
Tiina Iskala