Lukijoilta

Lähijunaliikenteen tulee olla esteetöntä

RIITTA SALMI
Turun seudun lähijunaliikenteeseen kaavailtujen VR:n vanhojen Sm2-junien kyytiin ei pääse lainkaan pyörätuolilla, rollaattorilla tai lastenvaunuilla, kritisoi kirjoittaja.
Turun seudun lähijunaliikenteeseen kaavailtujen VR:n vanhojen Sm2-junien kyytiin ei pääse lainkaan pyörätuolilla, rollaattorilla tai lastenvaunuilla, kritisoi kirjoittaja.

Turun Sanomat uutisoi junakaupoista (13.1. ja 14.1.), minkä mukaan konsultti Antero Alkun edustama ostajataho on ostamassa VR:ltä 11 sen käytöstä poistamaa ja romuttamista odottavaa Sm2-junaa. Junilla on tarkoitus aloittaa lähijunaliikenne Turun seudulla.

On hienoa, että paikallista raideliikennettä elvytetään maakunnassamme. Pelkäämme kuitenkin, että kaavaillussa lähijunaliikenteessä jää huomiotta junamatkustajien moninaisuus. Junalla matkustamista ei voi tarjota vain terveille ja vammattomille henkilöille.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Nyt kaupan kohteena oleva junamalli on VR:n vanhinta kalustoa 1970-luvulta ja se on esteellistä. Vaunut ovat korkeita, sillä kori on asennettu valmiin alustan päälle, ja vaunussa on useita askelmia ylös lattiatasolle.

Näihin juniin ei pääse lainkaan pyörätuolilla, rollaattorilla tai lastenvaunuilla. Vaunut ovat hankalia myös monille käveleville kuten iäkkäille henkilöille.

Vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan yleissopimuksen mukaan yhteiskunnan on varmistettava, että yleisölle avoimia palveluja tarjoavat ottavat huomioon esteettömyyden ja saavutettavuuden.

Esteettömänä junakalustona pidetään vaunua tai junayksikköä, jossa on pyörätuolipaikoilla varustettu vaunu. Sm2-junia tuskin saadaan pienillä muutostöillä esteettömiksi.

VR:llä on näitä vaunuja käytössä vielä 36 kappaletta ainakin vuoteen 2025 saakka. Raideliikenteen investoinnit ovat siis pitkäaikaisia ja muutokset ovat hitaita. Siksi kalustoinvestointien pitää olla harkittuja ja kaukonäköisiä.

Ensimmäiset esteettömät siniset junavaunut saatiin Suomessa liikenteeseen vasta 1990-luvun alussa. Nyt 30 vuotta myöhemmin on Trafin mukaan VR:n kaukoliikenteen junavuoroista tällä hetkellä esteettömiä 89 prosenttia ja lähijunaliikenteen vuoroista edelleen vain 72 prosenttia. HSL:n lähijunaliikenteen vuoroista on kuitenkin esteettömiä jo 100 prosenttia.

Junakaluston ja vuorotarjonnan lisäksi asemien ja liikennepaikkojen infrastruktuuri vaikuttaa esteettömään matkustamiseen. Nykyisin ainoastaan 67 prosentissa henkilöliikenteen asemista laiturit ovat korotettuja ja esteettömiä.

Perustuslain mukaan ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä, eikä ketään saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan esimerkiksi vammaisuuden perusteella.

Julkisen liikenteen tulee palvella kaikkia. Vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan yleissopimuksen mukaan yhteiskunnan on varmistettava, että yleisölle avoimia palveluja tarjoavat ottavat huomioon esteettömyyden ja saavutettavuuden.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lähijunaliikennöinti ei liene mahdollista ilman ostettavaa liikennettä, pelkät lipputulot tuskin riittävät. Joten paitsi operaattorilla, myös liikenteen ostajalla on velvollisuus varmistaa, että hankittu palvelu on yhdenvertaista ja saavutettavaa kaikille matkustajille.

Onko tämä huomioitu suunnitelmissa?

Olli Nordberg

aluekoordinaattori

Vammaisten ihmisoikeusjärjestö Kynnys ry

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Angus
Hmm
Haluan ensin tehdä ehdottoman selväksi yhden asian: Kyllä, minustakin tulee aina pyrkiä tarjoamaan palvelu kaikille, myös esteellisille.

Mutta jos kirjoittajan ajatus on, että lähijunaliikennettä ei pidä lainkaan järjestää, ellei se (heti alusta asti) ole täysin esteetöntä, niin se panee kyllä miettimään. Jos kaikki eivät saa, niin kukaan ei saa saada?

Samalla perusteella kai pitäisi kieltää esim. föllarit. Tai sähköpotkulaudat (joita niitäkin muuten tarjoavat yksityiset tahot eikä yhteiskunta). Eiväthän kaikki voi käyttää niitä.

Omasta puolestani toivon lähijunaliikennettä ja että se toteutetaan esteettömänä. Mutta jos sitä ei pystytä (yritystaholle kannattavasti) tarjoamaan esteettömänä, toivon sitä silti. Niin epätiedostavaa ja mennyttä maailmaa kuin varmaan onkin ajatella näin, pahoittelen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hapansilakka-liike
Vast: Hmm
Samaa mieltä.
Toivottavasti esteettömyysvaatimus ei estä lähijunaliikenteen aloittamista.
(Pärjäsin aikanaan hyvin noiden junien kanssa lastenvaunuilla, aina joku auttoi.)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Hmm
Kirjoituksessa käsitellään (anteeksi >) erään ryhmän huomioon ottamista joka on tietysti tärkeää.
En ensin aikonut ottaa asiaan kantaa mutta pohdin asiaa ja huomasin muidenkin pohtineen.
Tuskin ketään tietää mitä mahdollisesti tapahtuu. Hupsista ja oletkin aivan eri asemassa.
Kun Föli kilpailutti palvelulinjat niin kilpailutuksesta kuitenkin unohtui palvelulinjojen tarkoitus.
Tässä mahdollisesti alkavassa lähijunaliikenteessä (kokeilu?) tuo kalusto on tavallaan hyväksyttävä.
Mutta kun tästä asiasta tehdään päätöksiä niin ne päätökset ovat tärkeitä tulevaisuuden kannalta.
On siis hyvä että nostetaan asiallisesti esille tärkeitä asioita jotka liittyvät kokonaisuuteen.
Yleensäkin moniin asioihin on olemassa erilaisia ratkaisuja kun niitä pohditaan.

Tämä on vain pientä pohdiskelua tämän asian liepeiltä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Henri Miettinen
Esteettömyys väliosalla
Uskon vahvasti, että esteettömyys otetaan huomioon kalutson modernioisnnissa. Ymmärtääkseni ryhmittymän aikomuksena on uusia Sm2-junien tekniikka kokonaan. Siinä yhteydessä ei ole suurikaan haaste tehdä esteetön lisävaunu, kuten Helsingin vanhemmilla nivelraitiovaunuilla, taikka lisätä invanosturit vähintään yhdelle ovelle per junarunko.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankala
Suurimpana esteenä on kannattavuus
Ilman valtion merkittävää panosta lähijunaliikenne jää kokonaan toteutumatta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Suurimpana esteenä on kannattavuus
Niiinpä, valtion tai kuntien panostus on kaikissa joukkoliikennemuodoissa. Jopa noissa uivissa hotelleissa, jotka seilaavat viinan voimalla maasta toiseen. Tuskin lähijunaliikennekään ilman yhteiskunnan tukea jää. Jos jää niin on ainut poikkeus tässä suhteessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Gunvald
Motiivit muualla?
Kirjoittaja ei vaadi VR:ltä samaa mitä uudelta pieneltä yrittäjältä. Miksi? Uuden 9-vuotisen yksinoikeussopimuksen mukaan VR aikoo ja saa ajaa vähintään vuoteen 2032 asti esteellisillä junilla peruskorjauksen jälkeenkin. Oikeasti uusi yrittäjä on nimenomaan korostanut, että se aikoo toimia yhdenvertaisuusasioiden edellyttämällä tavalla erottuen edukseen VR:stä. Kannattaa kysyä siis asiaa suoraan sekä uudelta yritykseltä että VR:ltä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää