Lukijoilta

Raitiotiehanke on kallis ja tarpeeton – se myös tuhoaa asumisviihtyvyyden

Turku se vain jatkaa raitiotien rakentamisen suunnittelua Varissuolta keskustan kautta satamaan, vaikka viime keväänä TS:n teettämässä kyselyssä hanketta vastusti 62 prosenttia turkulaisista ja kannatti ainoastaan 24 prosenttia.

Raitiotiehanke on huono idea kolmesta syystä. Ensinnäkin se on hävyttömän kallis investointi, johon Turulla ei ole varaa. Toiseksi se on tarpeeton investointi, koska Turulla on jo hyvin toimiva joukkoliikenne. Kolmanneksi raitiotie on savimaalle rakennettaessa asumisviihtyvyyden kannalta todella ongelmallinen.

Raitiotien ensimmäisen vaiheen kustannusvaikutusten arvellaan olevan 300–384 miljoonaa euroa. Tähän päälle tulee todennäköisesti vielä se kuuluisa "Turkulisä", koska Turussa harvemmin pystytään rakentamaan mitään suunnitellun budjetin asettamissa raameissa.

Tarpeettoman investoinnista tekee se, että meillä Turussa on jo nyt erittäin hyvin toimiva Fölin joukkoliikennejärjestelmä. Vuoden 2020 BEST-tutkimuksen mukaan 84 prosenttia Fölin käyttäjistä oli tyytyväisiä joukkoliikenteeseen ja vertailussa Turun seudun joukkoliikenne voitti kaikki muut kyseiseen tutkimukseen osallistuneet eurooppalaiset kaupungit. Föli-järjestelmää on kehitetty viime vuosina paljon. Lähimaksu otettiin meillä käyttöön ensimmäisenä Suomessa, on vesibussit sekä teatteri- ja bussilippu yhdessä ja loistava seudullinen yhteistyö. Turussa ei ole ainuttakaan yli 15 vuotta vanhaa bussia ja sähköbussien määrää on lisätty tuntuvasti. Kaikista Fölin busseista jo 61 on sähköbusseja ja kaikista joukkoliikenteen ajamista kilometreistä kolmannes ajetaan sähköllä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Turun kannattaisi panostaa jatkossakin Föli-konseptiin ja lopettaa ainoastaan murto-osaa turkulaisista hyödyttävän imagon kohottamiseen tähtäävän raitiotiehankkeen suunnittelu.

Meillä on Turussa paljon palveluita, joiden imagon parantaminen olisi tarpeellista, eikä täysin turha raitiotiehanke ole yksi niistä. Paukut kannattaisi kohdistaa vanhustenhoidon, nuorisopalveluiden ja koulujen kehittämiseen sekä perheiden tukemiseen. Tämä lisäisi kaupungin vetovoimaa paljon enemmän kuin mikään raitiotie.

Ja ihan oikeasti − juuri, kun torin alue saataisiin toriparkki-fiaskon jäljiltä takaisin käyttöön, revittäisiin kaikki uudelleen auki raitiotiehanketta varten? Entäpä jos alueelta löytyy arkeologisia kohteita, mitäs sitten tehdään?

Lisäksi on tämä rakentamiseen ja maaperään liittyvä ongelma. Kiskoilla kulkeva raitiotie aiheuttaa maaperään värähtelyä, jonka voimakkuuteen vaikuttaa olennaisesti maaperää hallitseva maalaji ja Turku on pitkälti savimaata. Hienojakoisissa maalajeissa, esimerkiksi savessa, liikenteestä aiheutuva värähtely on voimakkaampaa ja raitiotieliikenteen aiheuttama tärinä voi ulottua jopa useiden satojen metrien etäisyydelle.

Turkuun kaavaillun pikaraitiotien reitillä on huomattava määrä asutusta, erityisesti kerrostaloja, ja näiden asuntojen etäisyys raitiotiestä ei ole satoja metrejä, vaan paikoittain jopa alle kymmenen metriä. Reitin vieressä olevien asuntojen asumisviihtyvyys ja sitä kautta rahallinen arvo voivat laskea aika merkittävästi, mikäli raitiotie päätetään rakentaa.

Raitiotietä kannattavat puolueet voisivat pohtia, kuinka miellyttäväksi turkulaiset mahtavat kokea sen, kun kiskoilla kulkevan liikenteen värähtely resonoi lähellä oleviin rakennuksiin ja välittyy rakenteita pitkin lattioiden ja seinien tärinänä sekä rungon kautta siirtyvinä ääninä asuntoihin? Entäpä jos raitiotien reitillä täytyy suorittaa huoltotöitä ja tie täytyy sen vuoksi avata? Bussit voi aina laittaa tietöiden ajaksi menemään kiertävää reittiä, ratikkaa ei voi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sari Anttila

joukkoliikennelautakunnan jäsen (ps)

Alice Girs

kaupunginvaltuutettu (ps), rakennus- ja lupalautakunnan jäsen

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​

Aiemmat viestit (14)

Vanhimmat ensin
Vastaa
ArvoTasa
Hivuttamistaktiikka
Logomonsillan hivuttamistaktiikka näyttäisi toimivalta mallilta myös raitiotieratkaisussa. Ensin budjetti alakanttiin että saadaan päättäjät höynäytettyä kannattamaan hanketta. Sen jälkeen lypsetään lisää rahaa ja rakennusaikaa periaatteella eihän tätä voi keskenkään jättää, mutta luvataan ottaa opiksi. Sitten tynkäsiltaa vielä jatketaan että sillä olisi jotain järkevää käyttöäkin, lisäksi hissit, portaat...huh!
Raitiotie noudattaa samaa kaavaa jos pään saa auki, kalustoa, käyttökustannuksia, lopullsta haluttua rataverkon laajuutta ja hintaa ei ole julkistettu, koska sitä on mahdoton edes arvioida. Suhmuroinnilla päätetty 15 miljoonan suunnitteluraha on menetetty, toivottavasti vahingot jäävät tähän.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Hivuttamistaktiikka
Sekä Kokoomus, että Vihreät haluavat raitiotien. Siihen se yhteisymmärrys käytännössä loppuukin. Kokoomus haluaa tiivistä rakentamista, eli todella korkeita taloja aivan vieri viereen. Vihreät haluaa myös tiivistä rakentamista, eli suhteellisen matalia taloja ja laajoja viheralueita niiden väliin. Kumman käsitys tiiviistä rakentamisesta voittaa? En jaksa spekuloida enempiä. Totean vaan, että toivottavasti ei tule raitiotietä, eikä slummirakentamista, jossa kerrostalojen ikkunoista voi katsoa naapurin televisiota tai jopa läppäriä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Ja...
Kuten kaikki asiasta jotain selkoa ottaneet tietävät, asia on juuri päinvastoin kuin aloituksessa väitetään. Eli raitiotie on erityisesti välttämätön ja parantaa asumisviihtyvyyttä.

Raitiotien varrelle kaavoitettuja kiinteistöjäkään ei tule suunnitellussa määrässä ilman raitiotietä koska kaavoitusmääräykset kieltävät. Tiedepuistoa ei tule Itäherjulle koska kantta ei tule ilman raitiotietä.

Autoilevat persut vain puhuvat palturia koska pelkäävät oman saastuttavan elämäntapansa puolesta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pekka Paakkola
Raitsikka pelottaa
Tekniikan Maailmassa oli mielnekiintoinen juttu raitsikoiden energiatehokkuudesta. Siellä oli laskettu auki eneergiankulutus/henkilö/100 km. Vuodekta 2020 kulutus oli 33kWh/hlö/100 km. Omalla sähköautollani pääsen kesällä 15kWh ja talvella 20 kWh/ 100 km. Ja tällöin liikun yksin.

TM ei nähnyt mitään järkeä Helsingin miljardisatsauksiin uusiin raitsikkalinjoihin.. Nyt on jo testikäytössä autonomisia sähköbusseja. 5 vuoden päästä, kun Turussa ehkä aloitetaan raitsikan rakentaminen autonomiset bussit saadaan jo tuotantokäyttöön. Joukkoliikenne ja liikkuminen yleensäkin on murrosvaiheessa. Nyt ei kannattaisi sitoutua päätökseen joka saattaa osoittautua katastrofaaliseksi virheeksi.

Meidä veronmaksajien rahojen käytössä pitää olla tarkkana. Raitsikka tulee turkulaisten maksettavaksi. Valtion 30% tuki kustannetaan myös verovaroista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Raitsikka pelottaa
Olen yrittänyt löytää päätöstä, jossa valtio lupaa tuon 30% tuen Turun raitiovaunun rakentamiskustannuksiin. Jos Tampere sai sen verran ei se merkitse sitä, että Turku saisi myös.
Olisin kiitollinen, jos joku vinkkaisi tuon päätöksen. Olisi mielenkiintoista katsoa mistä kustannuksista tuo 30% lasketaan ja mihin rakentamisvaiheisiin tuki ulotetaan.
Onhan tuollainen päätös oltava olemassa, koska siihen niin ahkerasti viitataan. Onhan?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aleksi
Vast: Raitsikka pelottaa
@ Pekka Paakkola
TM: on ajoneuvotekniikkaan keskittynyt lehti. Sen kirjoittajilta puuttuu kaupunkikehitysaspekti.

Kun kaupungin liikenne hoidetaan raiteella, liikenteelle voidaan varata merkittävästi vähemmän tilaa kuin jos ihmiset kulkevat (sähkö)autolla. kWh- arvojen vertailu on toisarvoista myös sen vuoksi, että autoilun varaan rakennetut kaupungit liikenteen vaatiman tilan vuoksi kasvavat laajemmalle alueelle. Jolloin tuo sähköautolle laskettu alhaisempi kulutus tulee syötyä sillä että kaupungin sisäiset etäisyydet ovat keskimäärin pitempiä.

Hajanainen, laajalle alueelle ulottuva kaupunkirakenne ja sen ylläpito, on myös kalliimpaa kuin tiiviissä kaupunkirakenteessa.

Raitiotien sähkönkulutus on laskettu käyttäen Helsingin kaupunkiraitiotien kulutus. Se ei ole mikään optimoitu, moderni pikaraitiotie, sillä sen keskinopeus on alhainen ja pysädyksiä on paljon. Se on omiaan kasvattamaan sähkönkulutusta. Referenssinä olisi pitänyt käyttää Tampereen raitiotietä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jokke J
Vast: Raitsikka pelottaa
Mietiskelijä: Raitsikan rakentamispäätös kytketään varmasti valtion 30% osuuteen, ilman sitä ei investointia tule. Ole rauhassa. Google auttaa löytämään perusteet miten valtio jakaa tuonkaltaista investointi avustusta.

Raitsikkaan investoidaan, koska se on pysyvä ja jonka ympärille on muidenkin turvallista investoida ja sitä kautta tuottaa kaupungille verotuloja, työpaikkoja ja vetovoimaa.

Kukaan ei investoi 10-kerroksista kivitaloa bussilinjan vuoksi, minkä mikä tahansa valtuusto voi miloin tahansa siirtää muualle. Ratikan varrelle investoi, koska voi olla varma sijainnin olevan kaupungin valtaväylä seuraavat +50v. ja tuoton olevan turvattu.

Kaikki tämä näkyy jo Tampereella ja Turun päättäjillä on aikanaan hyvin dataa käytössä päätöksenteon perusteeksi. Ei tarvi kuvitella ja arvailla mitään.

Kalleinta on olla tekemättä mitään, kuten Turun talouden tilasta tänäpäivänä näkee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kasettiäijä
Missä ratikka, siellä kasvu
Perussuomalaisten vaaliagenda rajautuu lähes yksistään maahanmuuttokeskusteluun/vastustukseen. Kysyt oikeastaan mitä vain talous -tai ulkopolitiikkaan liittyen, niin ei saa järkeviä vastauksia heiltä. Taloustietämys persuissa on melko rajallista.

Sama pätee tällaisissa kaupungin vetovoimaa kasvattavissa hankkeissa. Persujen ja oikeastaan jokaisen, joka Turun kehityshankkeita vastustaa, olisi hyvä ymmärtää, että vaikka kuinka etenisi "kyllä kansa tietää" -meiningillä, niin kaikissa projekteissa ei valitettavasti voi täysin kuunnella normikansalaista. Syy on se, ettei meillä tavallisilla pulliaisilla ole välttämättä riittävää tietämystä ja ymmärrystä esim. raitiotien vaikutuksista kaupungille. Ratikan vastustajien argumentit ovat luokkaa: "liian kallis, ei mahdu Turun kaduille" etc, joten ollaan jo siinä vaiheessa melko kuistilla.

Jotenkin odottaisi, että joukkoliikennelautakunnan ja rakennus- ja lupalautakunnan jäsen kuuntelisi asiantuntijoita ja ottaisi VTT- ja EU-raporteista selvää ratikan positiivisista vaikutuksista ennen, kuin mutulla huutelee "faktoja" kansalaisille. Maalaillaan ja pelotellaan jollain "Turku-lisällä" eikä ole viitsitty ottaa huomioon edes sitä, että valtio on tukemassa Turun ratikkaprojektia 30 prosentilla sekä hanke toteutettaisiin jo loistavaksi todetulla allianssimallilla.

Heille jotka nyt miettivät, mikä on allianssimalli, niin se on rakennushankkeen eri osapuolten tiiviiseen yhteistyöhön perustuva toteutusmuoto, jossa rakentamisen keskeiset osapuolet eli tilaaja, rakennuttajakonsultti, suunnittelijat ja urakoitsija muodostavat yhteisen organisaation ja vastaavat yhdessä projektin suunnittelusta ja toteutuksesta. Tämän mallin ansiosta, Tampereella ratikka valmistui etuajassa ja alitti budjetin 34 miljoonalla eurolla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.