Lukijoilta

Sanojen magiattomuudesta

Tieteentekijät kunnioittavat yleensä toisten oppiaineiden ja niiden tutkijoiden asiantuntijuutta. Kukaan ei voi tietää kaikkea. Silti aika ajoin media antaa tilaa tieteentekijöille, jotka astuvat oman asiantuntijuudensa ulkopuolelle ja todennäköisesti tahattomasti osoittavat asiantuntijuutensa rajat.

Tiistaina 30.11.2021 Esko Valtaoja kirjoitti Turun Sanomissa “sanamagiasta” tavalla, joka antoi epätarkan kuvan kielestä uskonnollisissa viitekehyksissä. Myös uskonnollisissa yhteyksissä sanoilla on merkityksensä juuri ja vain kontekstissa, asiayhteydessään.

Kun puhutaan uskontoperinteiden sanoista, joita on varottu lausumasta turhaan, kyse on ollut järjestyksen ylläpitämisestä. Muinaiset suomalaisten esi-isät ja varhaiset juutalaiset eivät karttaneet sanoja “Ohto” ja “JHWH”, koska ne olisivat loukanneet jotain ihmistä tai koska niillä olisi luokiteltu jotain ihmisryhmää. Asian pyhyys liittyi maailmankuvan ja -järjestyksen ylläpitämisen toimintaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Juutalaiset ajattelivat jumalansa pyhän nimen, jota merkitään kirjaimilla JHWH, kuvaavan tämän olemusta ja sen turhaa lausumista piti karttaa. Kun esimerkiksi Toorasta luettiin kyseinen nimi, sen tilalla lausuttiin joku muu jumalan nimi, kuten “Adonai” tai “Elohim”, joiden vokalisaatio kirjattiin myöhemmin kirjaimien yhteyteen. Näin nimet “Jahve” tai “Jehova” ovat perua tuosta kiertoilmaisusta. Sen sijaan pyhän nimen tilalla ei käytetty sanaa “tetragrammaton”, kuten Valtaoja vihjaa, vaikka käsitteellä myöhemmin onkin viitattu pyhään nimeen muissa yhteyksissä.

Nykyisen Suomen alueen muinaisuskoon kuului metsän kunnioitus ja ihmisen sekä luonnon välisen tasapainon turvaaminen. Siksi esimerkiksi metsästämään lähtiessä suoritettiin rituaaleja ja karhunpeijaisten ajateltiin turvaavan metsän suurimman olion matkan eteenpäin ilman ylimääräistä kaunaa kaatajilleen. Karhun pyhä nimi “Ohto” olisi turhaan mainittuna kutsunut tämän ihmisten luokse ja horjuttavan tasapainoa. Siksi käytettiin muita nimityksiä, kuten “Karhu”.

Valtaoja pyrkii luomaan “n-sanasta” samanlaisen pyhän nimen, vaikka yhtäläisyyksiä niissä tai niiden käytössä on vaikea nähdä. Siinä missä edellä mainittuja sanoja ei lausuttu kosmologisen järjestyksen ylläpitämiseksi ja toiseuden kunnioittamiseksi, “n-sanaa” ei lausuta ihmisten välisen tasa-arvoisuuden kunnioittamiseksi.

Tosi on, että mustaa tarkoittavaa n-sanaa käytettiin aikoinaan myös muussa kuin Afrikasta tuodun orjuuden kontekstissa. Siitä huolimatta myös Suomessa sanaa on käytetty luokittelemaan ihmisiä toisiksi ja toisarvoisiksi, yleisemmin sanottuna rasistisessa funktiossa, jo alkuajoista lähtien. Sanayhdistelminä suomen kielessä tunnetaan historiallisesti myös esimerkiksi “toimisto-n”, jolla osoitettiin työpaikan hierarkiaa ja tietyn aseman alemmuutta muihin nähden. Kyse ei ole koskaan ollut neutraalista sanasta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kun nyt monet ovat syystä huomauttaneet sanan rasistisuudesta ja vaatineet sanan poistamista yleisestä kielenkäytöstä, ovat jotkut kokeneet tarpeelliseksi puolustella sen oletettua ei-rasistisuutta.

Sanan yleisen käytön kieltämisen taustalla on loukkaamisen ja luokittelun vähentäminen, ei sanan pyhä tai tabu luonne. Sanan lausuminen ei uhkaa sen kieltäjien maailmankuvaa, vaan päinvastoin vahvistaa sitä epätasa-arvoista maailmaa, jota he haluavat muuttaa tasa-arvoisemmaksi. Siksi se herättää tunteita. Valtaosin kaikki tietävät sanan historiallisuuden, eivätkä ole sitä historiallisissa konteksteissa kieltämässä. Sana kuuluu heidän mukaansa historiaan, ei nykypäivän yleiskäyttöön.

Sen sijaan, että puhuisimme harhaanjohtavasti n-sanan kieltäjien sanamagiasta, voisimme kysyä, miksi sana on tärkeä niin monelle, jotka eivät koe olevansa “mustia”. Onko sanasta muodostumassa heille pyhä, jonka kieltäminen murentaa heidän maailmankuvansa? Todennäköisempää on, että muutos on aina vaikeaa, varsinkin jos se muutos osoittaa oman kulttuurin häpeällisen kohdan, jota ei tiedetä tai haluta myöntää.

Teemu T. Mantsinen

Filosofian tohtori

Turun yliopiston uskontotieteen tutkija

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Bimbo
Sananvapaus ei ole synonyymi vihapuheelle eikä rasismille
Kyse taitanee olla "rasismikortilla" vaientamisesta. Suomalaiset ovat "vaikea tapaus", koska he ovat kasvaneet maassa, jossa sanan- ja ilmaisunvapaus on saatu jo äidinmaidossa arvoksi, jota ei saa eikä tarvitse ohittaa. Ja ei, sananvapaus ei ole synonyymi vihapuheelle. Jos joku loukkaantuu sanoista, tai kysymyksistä, joita ei ilkeiksi ole tarkoitettu, niin so what? Kaikki ihmiset kohtaavat myös ilkeitä sanoja, joista sopiikin loukkaantua, mutta so what? Ennenkin olen todennut suomalaisten sananlaskujen viisauden eli "Ei haukkuva koira haavaa tee".
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Sananvapaus ei ole synonyymi vihapuheelle eikä rasismille
Onpa kaksijakoinen kommentti, Bimbo. Toisaalta toteat, että sananvapaus ei ole synonyymi vihapuheelle - eli ainakin minä tulkitsen tällaisen toteamuksen niin, että sananvapauden nimissäkään ei pidä tai voi hyväksyä vihapuhetta. Toisaalta ihmettelet, että mitä siitä sitten, jos joku sanoo joskus jotain loukkaavaa / joku joskus loukkaantuu toisen sanomisista. Nämä näkemykset tuntuvat olevan jokseenkin toistensa vastakohtia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Sananvapaus ei ole synonyymi vihapuheelle eikä rasismille
Vihapuhetta on tarkoituksellisesti loukkaavaa. Jos joku loukkaantuu puheesta, jolla puhuja ei haluasi ketään loukata, on siitä vähintäänkin osavastuu loukaantujalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Olisiko pitänyt vaientaa?
"aika ajoin media antaa tilaa tieteentekijöille, jotka astuvat oman asiantuntijuudensa ulkopuolelle"
- tarkoittaako tuo, että median pitäisi tarkemmin kontrolloida sitä, kuka yhteiskunnassa pääsee ääneen ja kuka ei? Meillä on esimerkkejä yhteiskunnista, joissa noin toimitaan ja ne esimerkit ovat synkkiä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Olisiko pitänyt vaientaa?
Itse katson, että Suomessa tänä päivänä media jo nyt aika lailla säätelee sitä, kuka pääsee ääneen...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ratamo
Vast: Olisiko pitänyt vaientaa?
Totisesti, joku harmaa eminenssi sitäkin valvoo, kuka näille foorumeille saa kirjoittaa ja mitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ratamo
Tarkastellaan
Toisin kuin kirjoittaja väittää, tämänkertaisen diskurssin keskiössä ei ole ”neekerin” väittäminen nykyajassa neutraaliksi sanaksi. Keskustelun liikkeelle sysänneessä woke-ilmiössä sanamaagikot nimenomaan haluavat kieltää ”n-sanan” *myös* historiallisissa konteksteissa ja vainoavat sen käyttöä kaikissa yhteyksissä (tai oikeammin mielivaltaisissa yhteyksissä, koska esim. gangsta-räppiä ei vainota), myös lainauksena. Kirjoittaja myös nimenomaan itse esittää, että tabun ylläpidolla on abstrakti rituaalifunktio, ”ihmisarvon kunnioittaminen”. Imlikaatio lienee, että ne, jotka eivät noudata tabua, eivät varmaan kunnioita ihmisarvoakaan ja ovat siis lähtökohtaisesti ihmisiä, joiden mielipiteitä ei varmaan kannata kuunnella. Tällaiset implikaatiot ovat juuri sitä sanamagiaa, josta Valtaoja puhu. Uskonnonomaisuus ei vaadi yliluonnollisuutta.

Sanojen neutraaliuden määrittäminen globaalisti on sekin kyseenalaista, koska asia riippuu – yllätys yllätys – kontekstista. ”Toimistoneekeri” ilmiselvästi lainaa merkityksensä orjuudesta, koska tällainen työläinen on arvoasteikossa alhainen ja tekee kovaa työtä. Metafora lienee melko ilmeinen, ylläpitäväthän juuri wokeilijat assosiaatiota nykyäänkin. Voitaisiin puhua myös ”toimisto-orjasta”, onko ”orja” siis neutraali sana vai ei?

Lopussa esitetty kysymys on sinänsä aiheellinen. Muuten tullaan siihen, että ”tasa-arvokeskeinen” ajattelu ei kestä tasa-arvoa. Siinä odotetaan ”valkoisten" suhtautuvan aina alentuvasti ”ruskeiden” tai jonkun vastaavan ryhmän edustajana esiintyvien väitteisin ja pyrkimyksiin. Tasa-arvoisessa yhteiskunnassa on normaali asiantila, että eri ryhmät pyrkivät haalimaan valtaa, edistämään etujaan ja propagoimaan arvojaan. Keskustelu, valtaan pyrkiminen ja toisten vallalta suojautuminen kuuluu siihen elimellisesti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pasi Lehmuspelto
kaikki uskonnot ovat magiaa, myös vihreys




















Kaikkia aatteita ja uskontoja pitää kunnioittaa, mutta pitää muistaa, kielten ja kulttuurien kehityksen vaikutus kunkin ajan oikeisiin uskonkappaleisiin.



Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Lue myös nämä yhteistyö­kumppanimme artikkelit