Lukijoilta

Onko raakaöljyn ja öljytuotteiden huoltovarmuus järjestetty kuten pitää?

Riitta Salmi
Kirjoittaja kaipaa tietoja Suomeen tilatuista uusista öljytankkereista. Arkistokuvassa öljytankkeri Mastera.
Kirjoittaja kaipaa tietoja Suomeen tilatuista uusista öljytankkereista. Arkistokuvassa öljytankkeri Mastera.

Otsikon kysymys saattaa tuntua hieman oudolta; ihmisethän tietävät ja tiedostavat ilmastoa koskevat vaatimukset, muun muassa että liikenteestä aiheutuvat päästöt tulee puolittaa vuoteen 2030 mennessä ja nämä päästöt aiheutuvat fossiilisista polttoaineista, joten miksi tulisi olla kiinnostunut fossiilisten polttoaineiden huoltovarmuudesta?

Merkittävä osa yhteiskunnan toiminnasta perustuu liikenteeseen ja liikkumiseen. Mikäli liikenne polttoainepulan tai jonkin muun syyn vuoksi hankaloituu, olemme suurissa ongelmissa.

Suomen huoltovarmuuden erityislainsäädännössä on määritetty, että "raakaöljyn ja öljytuotteiden maahantuoja on velvollinen varastoimaan tuotteita siten, että määrä vastaa edellisen vuoden kahden kuukauden nettotuontia".

Raakaöljyn tuontikuljetusten tilanne 2021 marraskuussa oli seuraava: Kuljetuksista huolehtivat edelleen m/t Mastera ja m/t Stena Arctica, jotka ovat melko ikääntyneitä. Mastera on tulossa lastissa Primorskista Porvooseen. Alus on ruotsalaispankin omistama ja purjehtii Norjan lipun alla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Stena Arctica on tulossa vajaassa lastissa Tanskasta Fredericiasta Porvooseen. Alus on Clacia Ltd. -yhtiön omistama ja purjehtii tällä hetkellä Suomen lipun alla.

Heinäkuussa 2019 Navigator Magazine kertoi Energiayhtiö Neste Oyj:n tilanneen Masteran ja Stena Arctican korvaavat tankkerit Hyundai Heavy Industries -laivanrakennusyhtiöltä (HHI) Koreasta. Noin 140 miljoonaa dollaria maksaneet alukset valmistuvat vuonna 2021.

Tyypillisesti kun laiva tilataan tilaaja kertoo, mitä on tilattu, hieman täsmällisemmin kuin Navigatorissa vuonna 2019 oli kerrottu. Edelleen asiasta, tilatuista tankkereista, ei ole näkynyt mitään tietoa.

Hieman kummastusta herättää tieto, joka on nähtävissä korealaisen HHI-yhtiön sivuilla. Ensimmäisen laivan nimi on m/t Jaarli, telakan rakennusnumero oli 3143 ja se on luovutettu syyskuussa 2021. Toinen laiva on nimeltään m/t Jatuli ja sen rakennusnumero on 3144 ja se luovutetaan tammikuussa 2022, mutta asiaa ei ole uutisoitu Suomessa.

Jaarli on tulossa Eurooppaan, ensimmäinen satama on Milford Haven UK Port, arvioitu saapumisaika 30.11. yöllä (Vessel Tracking).

Tilastokeskuksen tiedot energialähteiden osuudesta Suomen energiakulutuksessa vuonna 2019 osoittavat, että fossiilisten polttoaineiden osuus oli suurin, 35 prosenttia.

Meidän olisi syytä tietää tarkasti, miten tästä osuudesta ja sen muutoksesta huolehditaan.

Hannu Lehtonen

Kaarina

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mankala
Mikä oli message?
Mitä tekemistä luetelluilla laivarekisteritiedoilla on huoltovarmuuden kanssa? Kirjoittaja olisi voinut selvittää paljonko Suomen varmuusvarastoissa on öljyjä yms. ja kuinka pitkäksi aikaa ne riittää, jos kuljetukset jostain syystä vaikka sotatilan takia loppuvat.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Mikä oli message?
Suomen huoltovarmuudesta vastaavat ulkomaisessa omistuksessa ja laivarekisterissä olevat alukset, riski. Uusien alusten tilanteesta ei taas anneta tietoja.
Eli jää epäselväksi miten laivakuljetusten osalta tulevaisuudessa huoltovarmuudesta huolehditaan? Näin todetaan kirjoituksen viimeisessä lauseessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Mikä oli message?
Kyllä mutta huoltovarmuus on paljon muutakin kuin kuljetuksiin käytettävät laivat. Kuinka suuret ovat varmuusvarastot ja kauanko ne riittäisivät? Kuinka usein ne pitää täydentää/vaihtaa? Jne. Mutta nämä ovatkin syystä salaista tietoa. Pelkkien laivojen luettelo ei kerro kokonaisuudesta juuri mitään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Mikä oli message?
Valitettavasti tuli mieleen maskit.
Minulla on valitettavan huono käsitys Suomen varmuusvarastoista.
Tämä johtuu Suomalaisten POLIITIKKOJEN "paskanpuhumisesta".
Sen myönnän että varmuusvarastojen asioista ilmoittelu ei kuulu asiaan.
Mutta sitä en hyväksy että poliitikot sotkeentuvat asiaan.
Tarkoitan että ensin poliitikot päättävät ja asiat jäävät sitten silleen.
Ai niin: Virkamiehet ovat siellä silleen.
Tää on vaan politiikka.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ajattelija
Hyvää herättelyä
Eli kyllä suomi laivaa hoidetaan aika lailla ohhon päälle. Eli sähkön omavaraisuus on mitä on uskotaan tuulivoimaan vaikka nytkin se näytti oikean karvansa eli alkuviikosta jostain syystä tuotanto meni alas vaikka sähkö olisi tarvittu.
Suomeen rekisteröityjen rahtilaivojen määrä on tasaisesti laskenut eli jos tulee joku poikkeustila niin toivotaan että joku tulee jeesaamaan...
Lisäksi nyt kun turve saatu ajettu alas pitäisi tilalle hommata joku korvaava huoltovarmuus polttoaine mutta mikä? Puu ei säily 5 vuotta kasalla muuttumattomana eli toivoisin jonkun kertovan mikä tämän korvaa niin kauan kun kaukolämpöä ym. tehdään polttamalla!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Hmm
Juttu hieman hämmensi. Otsikossa ja lopussa perätään tietoa Suomen öljyn saannin varmuudesta yleisesti, kun taas pääosa kirjoituksesta keskittyy aikeeseen vaihtaa Suomen kannalta keskeiset öljyalukset.

Jos oikein ymmärsin, vanhat alukset ovat edelleen käytössä, enkä saanut irti sellaista tietoa, että niiden käyttö ollaan lopettamassa, ennen kuin uudet tulevat tilalle. Tämäkö kuitenkin on kirjoittajan päähuoli? Onko siis syitä olettaa, että vanhat alukset ollaan ottamassa liikenteestä "liian aikaisin", tai että uusien käyttöönotossa on ongelmia? Voihan hyvin olla, että kirjoittajalla on jotain syytä tällaisia epäillä, mutta itse en saanut irti, miksi.

Toki avointa uutisointia voi perätä lähes asiassa kuin asiassa - joskin ehkä juuri kriittisiä, Suomen huoltovarmuuden kannalta keskeisiä kuljetuksia ei kenties kannata aivan kovasti revitellä. Huoltovarmuuden kannalta öljyn ja öljytuotteiden saanti lienee kuitenkin keskeisempi asia. Voisi kuvitella, että jos Suomi jostain öljyä saa, hätätilassa maailmalta löytyy kyllä kuljettajia, jos omamme takertelisivatkin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Samppa
Vastuullinen kirjoitus
Kyllähän fossiiliset polttoaineet tulevat olemaan vielä kauan varmuusvarastojen päätuotteita. Historia opetti maatmme hoitamaan öljynjalostuksensa itse. Tämä opetus tulee muistaa kun ymmärtämättömyyden huumassa erehdytään luulemaan, että tämä auvoinen aika on pysyvää. Kun maa on mahdollisesti hädässä tarvitaan polttonesteitä. Maan tehokas puolustus ei esimerkiksi ole koskaan suksien tai sähkön varassa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Vastuullinen kirjoitus
Suomen omat öljyvarat ovat vähäiset. Miten luulet sodan aikana tuonnin luistavan?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Vastuullinen kirjoitus
Jotenkin se vaan luisti viimeistenkin sotien aikana. Juuri niihin aikoihin syntyi päätös oman tankkeritonniston ja jalostamotoiminnankin hankkimisesta. Varmuusvarastot pitää olla sitä varten, ellei tuonti luistaisikaan. Jos soditaan Ruotsia vastaan niin Venäjä kyllä myy. Jos taas Venäjää vastaan niin Norja myy. Jos taas kaikkia em.maita vastaan niin sitten käytetään varmuusvarastoja kunnes loppuvat ja kun loppuvat ollaan hävitty koko kahina.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Lue myös nämä yhteistyö­kumppanimme artikkelit