Lukijoilta

Uusi liikennemalli ruuhkia helpottamaan

Esitän kehittämääni hankesuunnitelmaa, joka vastaa seuraavaan kysymykseen: Miten tuoda helpotusta Turun liikenneruuhkiin? Otan esimerkiksi Hirvensalon, jossa asukasmäärä kasvaa kasvamistaan.

Hirvensalossa jo olemassa oleva Kakskerrantie määrittelee hankesuunnitelman keskeisen sijainnin, eikä tietä ole tarkoitus purkaa. Sen vierelle kummallekin puolelle tehtäisiin oma kaista bussiliikenteelle. Syynä ei ole se, että tällöin julkinen liikenne ei olisi autoilijoiden tiellä, vaan se olisi paljon nopeampi tehden jo erinomaisen arvosanan saaneesta Fölistä kahta houkuttelevamman vaihtoehdon jättää oma auto kotiin.

Sen lisäksi, että bussit ohittaisivat ruuhkaan jääneitä autoilijoita omalla kaistallaan, voisivat kyseistä ajotietä käyttää hälytysajoneuvot onnettomuuspaikoille kiirehtiessään. Tämä tarkoittaisi monia minuutteja lyhyempää vasteaikaa saaden pelastumisen todennäköisyyden paljon paremmaksi. Bussi tietysti väistäisi pysäkille havaitessaan hälytysvalot jo kaukaa ja näin vähenisi tältäkin osalta monesti varalliseksi havaittu kiireellinen väistely liikenteen seassa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Uloimpana sijaitsisi kevyenliikenteen väylä ja tähän pystyisi soveltamaan monenlaisia vaihtoehtoja.

Liikennemallia on mahdollista tehdä Haarla-Majakkaranta kuin myös Varissuo-Kupittaa -linjoille. Tämä toisi helpotusta myös Pihjalaniemen tulevaan kaupunkiosan muutokseen, joka varmasti lisää logistista haastetta jo ennestään vilkkaille tieosuuksille.

Missä muualla tätä ajatusta bussien ja hätäajoneuvojen omalla kaistalla voisi käyttää? Pukkilan tehtaan asuinalueessa?

Tämä on vain karkea ajatus, mutta kuten pormestarimme sanoi; "Turun pitää olla kaupunki, jossa luovuudelle on tilaa ja jossa etsitään mahdollisuuksia."

Itse asiassa voisiko tämä suunnitelma olla lähtölaukaus korvaavalle vaihtoehdolle monien satojen miljoonien raitiovaunulle? Meillä on jo tarvittava varikko. Kalustokin löytyy, kun juuri saatiin uusia sähköbusseja.

Ei pelkoa notkahtavista taloista, kun kaivuutyö jää murto-osaan raitsikan vastaavasta. Kyseessä olisi vihreämpää kehitystä paljon pienemmillä hiilidioksidipäästöillä. Hanke onnistuisi myös paljon nopeammalla aikataululla, vähemmällä vaivalla käyttäjille ja paremmalla onnistumisprosentilla.

Samalla voitaisiin parantaa myös kevyenliikenteen suomia mahdollisuuksia pyörätieverkostoa kehittämällä.

Annetaan vahvaa signaalia sijoittajille, että kaupunkimme on houkutteleva kohde myös tulevaisuudessakin ja asuntojen arvo nousee.

Tämä vaihtoehto antaa joustavamman mahdollisuuden tulevaisuuden teknologialle. Turun kokoiselle kaupungille se on sen budjettiin sopiva kokonaisuus. Hiljainen ja joustava, tehden julkisen liikenteen malli-ilmiöksi muille kunnille.

Aivan samat hyödyt ovat saavutettavissa tehostamalla jo olemassa olevia ratkaisuja.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ei tehdä siksi, että muuallakin on, vaan tehdään Turusta Turun näköinen sen asukkaita kuunnellen ja toiveita toteuttaen.

Veli-Matti Sandberg

rakennuttajainsinööri (kok)

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (18)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Järkevä ehdotus
"voisiko tämä suunnitelma olla lähtölaukaus korvaavalle vaihtoehdolle monien satojen miljoonien raitiovaunulle? "
- Kyllä. Kuulostaa huikean paljon järkevämmältä, kuin huippukallis ja riskialtis raitsikkahanke.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jokke J
Vahvaa signaalia sijoittajille
Antaa se, että toteutetaan maalailun sijaan tehokkaimmaksi ja tuottavamnaksi todennettava liikenneratkaisu.

Esimerkkejä houkuttelevimmista ja kaupungin vetovoimaa eniten nostavista malleista löytyy hyvin lähivuosilta.

Sitä voi miettiä mikä on se tapa, jolla Tampere sai 200 miljoonan investoinnilla 100 miljoonaa valtion rahaa infraan ja 1000 miljoonaa yksityisten sijoittajien rahaa.

Turulla ei ole varaa hölmöilyyn, on tehtävä hankkeita jotka tuovat eikä vievät.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
A.Eräs
Vast: Vahvaa signaalia sijoittajille
Raitsikkaevankelista Jokke J on samaa mieltä kuin kaupungin virkamiesjohto, jonka tärkeimpiä tavoitteita raitsikassa olisi sijoittajien mielenkiinto. Lienee helppo unohtaa, että vahanaikainen ja äänekäs, raskaisiin teräsraiteisiin ja avosähköjohtoihin perustuva raitiotieverkosto mutkittelemassa ahtaassa keskustassa on turkulaisten mielestä yhtä turha kuin moni muu viime aikojen suuri pettymys.
Muuten, tamperelaiskontaktieni mukaan raitovaunu on heillä vajaakäytössä ja linja osuu vain harvojen tarpeisiin. Turussa Tampere on raitsikkamieliseltä vääristelty tekosyy niin kuin taannoinen vanhentunut virallinen selvityskin. Taloudelliset laskelmatkaan eivät enää istu tähän aikaan. Oikea ratkaisu olisi lopettaa haihattelu.
Turulla ei enää ole varaa hölmöilyyn.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jokke J
Vast: Vahvaa signaalia sijoittajille
A. Eräs: Ajamasi tekemättä jättämisen politiikka ja sen taloudelliset seuraukset on jo nähty Turussa. Ei toimi.

Kuvasit hyvin ratikan vastustajien argumentit: kaverilta kuulin Esson baarissa, asiantuntijat on väärässä ja kyllä kansa tietää. Onneksi meillä on vaaleilla valitut edustajat, joiden velvollisuus on tehdä päätökset tutkitun tiedon perusteella.

Ole huoleti, tähän aikaan ratikkaa ei tule, vaan pitkälle 2030-luvulle. Pari laitakaupungin bussikaistaa voi tullakin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
A.Eräs
Vast: Vahvaa signaalia sijoittajille
Jokke J. Muutamien väärien touhujen taloudelliset jne. seuraukset on jo nähty Turussa. Ei toimi.

Mutta nyt kun kerran tiedät, niin valaisepa tuota väittämääsi 1 000 000 000:ia. Mistä tietosi on peräisin, ja miten tiedetään, että nuo yksityisten sijoitukset Tampereen puuhiin ovat juurikin raitiovaunulinjan ansiota?

Kesoililla kertoivat, että seuraavaksi Tre yrittää lisätä linjan käyttöä erilaisin konstein. Mm. järjestämällä pysäkeille yhdysliikennettä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Vahvaa signaalia sijoittajille
Jokke voisi nyt eritellä edes vähän, mistä muodostuu ne Tampereen saamat 1000 miljoonaa yksityistä rahaa. Rahaa joka olisi jäänyt saamatta, jos ratikkaa ei olisi rakennettu. Myöskään sellaisia investointeja ei voida laskea mukaan, jotka olisi toteutettu siinä tapauksessa jonnekin muualle Tampereelle kuin ratikkareitin varrelle. Puhutaan siis vain lisäinvestoinneista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jokke J
Vast: Vahvaa signaalia sijoittajille
A.Eräs: Turussa toteutetaan vuosittain toistasataa hanketta ja takavuosien muutaman väärin toteutettujen takiako pitäisi kaikki kehitys lopettaa? Ei näin.

Loppusuora häämöttää ehkä joillekin, mutta ei Turulle. Ja noista hankkeista on jo opittu ja toimintatavat muuttuneet, kuten olemme TS:sta saaneet lukea.

Nesteellä taas kertoivat, että ensimmäinen ratikkalinja Tampereella oli niin suuri menestys, että päättivät rakentaa jo toisen. Ja tämä tarina on tosi.

Lukekaapas tämän päivän lehdestä kirjoitus: "Raiteet ovat avain kasvuun". Sillä pääsee hyvin alkuun ymmärryksessä miksi investoinnit ja kaupunki kehittyvät raiteiden ympärille. Avainsana on pysyvyys, ei säännöllinen rimpuilu minne mikin bussilinja taas kerran muutetaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Vahvaa signaalia sijoittajille
Nimenomaan vahvaa signaalia sijoittajille, tämä ratikkahanke.

Ratikkaa tuntuvat alustavan, ehdottavan, järjestävän ja vaativan nimenomaan tahot, jotka eivät tule sitä käyttämään. Ihan tosioikeasti sitä käyttäisivät lähinnä vähävaraiset tai enintään keskituloiset (sekä matkailijat) - jotka eivät sitä juurikaan ole hinkuamassa, lisäähän se veronmaksajan taakkaa järjettömin summin. Ne, jotka sitä hinkuavat, ovat sen verran varakkaat niin oikealta kuin vasemmalta, että suosivat nyt ja tulevaisuudessa omaa autoa ja etätyötä. Plus muutama, joka käyttäisi ideologisista syistä (mitä voin kunnioittaakin) ja muutama, joilla on (omasta mielestäni vähän lapsellinen) kiinnostus raitiovaunuihin sinänsä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jokke J
Vast: Vahvaa signaalia sijoittajille
Angus: Luettelemasi ratikan käyttäjäryhmät kattavat valtaosan kaupunkilaisista. Hyvä niin, ratikka onkin kaikille.

Ei ne rahat vähävaraisille taivaasta tipu, kaupungin on tehtävä kannattavia investointeja joilla katetaan menot ja palvelut.

Ratikka on tutkitusti (VTT niin Tampereella kuin Turussa) tuottava investointi, joka tuo rahaa kaupungin kassaan. Tätä tulosta ei kiellä kuin ideologian talouden edelle asettavat.

Tampereella mennyt jo paremmin kuin kuin osattiin odottaa. Ei ole mitään syytä miksi Turussa ei kävisi samoin.

Paitsi tietysti näiden mielestä, joiden mukaan Turkuun ei pidä rakentaa enää mitään kun ovat tottuneet viime vuosikymmenten saamattomuuteen kaupungin kehityksessä. Ja tämä päätöskyvyttömyys näkyy nyt kaupungin taloudessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Vahvaa signaalia sijoittajille
Etkö Jokke J oikein ymmärtänyt kun totesin, että ne, jotka ratikkaa todennäköisimmin tulisivat käyttämään, todennäköisimmin eivät sitä halua? He tyytyisivät aika yleisesti busseihin tai fillaroisivat/kävelisivät edelleen. Ei tarvitse odottaa mitään rahaa taivaastakaan, jos ratikkaa ei rakenneta. Ei tarvitse nostaa veroprosenttia ja asiakasmaksuja entisestään.

En voi kiistää VTT:n tuloksia, mutta voin kyseenalaistaa tutkimuksen. Tätä en tee "ideologisista" syistä, vaan koska olen perusluonteeltani kriittinen ja skeptinen. Yhden tahon tutkimustulos ei varsinkaan tällaisessa asiassa ole mitään jumalan sanaa. Vastustan ratikkaa yksinkertaisesti turhana ja tavattoman kalliina, veronmaksajan ja joukkoliikenteen aktiivisen käyttäjän näkökulmasta. Siihen ei sisälly mitään sen ihmeempää "ideologiaa". Esim. en suinkaan vastusta kaikkea uutta ja rakentamista Turkuun.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Masa_Pasa
Uusi juttu
Viimeinkin on keksitty täysin uusi malli liikenteeseen, miksei tätä ole kukaan aiemmin tullut ajatelleeksi. Bussikaista. Wau. En ole kuullutkaan tällaisesta.

Ja kun tämä mahtava innovaatio oli esitelty ja perusteltu, kertoi kirjoittaja oikean motiivinsa, jolle vaan piti etsiä vaihtoehto. Siis raitiotien vastustaminen, nyt sitä yritetään kammeta uskomattomalla uudella keksinnöllä nimeltään bussikaista. Alkaa välineet vastustamiseen olla jo aika vähissä ja heikoilla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Uusi juttu
Kyllä minäkin hämmästyin jutun lukiessani. Bussikaistoja on ja on ollut, ei kai se mikään "uusi liikennemalli" ole?

Toisin kuin Masa_Pasa, vastustan ratikkaa ja siispä periaatteessa suhtaudun myönteisesti tähän (tai melkein mihin tahansa, kunhan ratikka saadaan estettyä). Tämä "uusi" malli on kuitenkin nähdäkseni mahdoton tai vaikea aika isolle osalle Turun katu- ja tieverkkoa, koska ei ole tilaa eikä myöskään varaa rakentaa vaikka kuinka paljon uutta tietä ja katua.

Bussien nopea ja esteetön kulku joillakin reiteillä ei myöskään ratkaise niitä ongelmia, että Turussa voi olla hyvinkin vaikea päästä bussilla paikasta toiseen. Tai ratikallakaan, sen puoleen, sehän vasta rajoitettu ja jäykkä linjasto onkin. Esim. itseäni ei tippakaan auta sen enempää kirjoittajan "uusi malli" kuin kaavailtu ratikkakaan omilla työmatkoillani.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yrittäjä
Vast: Uusi juttu
Eipä Turussa niitä ruuhkia juuri ole. Kirjoittajan idea nelikaistaistamisesta esim. Hirvensalon suuntaan on ihan järkevä. Nopeusrajoitusta voisi samalla nostaa, bussit kulkisi muun autoliikenteen mukana, kaksi kaistaa suuntaan vetäisi aika kivasti. Hyvä pyörätiehän sinne Kakskertaan jo menee, kun pari kertaa sinne tullut pyöräiltyä kakkoskodiksi muuttuneelle huvilalle, ei kyllä minun juttu, auto mukavampi.
Mutta raitiotie on varsin turha hössötys Turun kokoiselle kaupungille, jossa bussit pystyvät hoitamaan matkustajavirran loistavasti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Uusi juttu
Yrittäjä, onko Turku mielestäsi liian suuri vai liian pieni kaupunki raitiotielle? Ja millä perusteella? Turku on kuitenkin Pohjoismaiden suurin kaupunki, missä ei ole mitään raiteisiin perustuvaa joukkoliikennejärjestelmää. Raitioteitä on tietysi miljoonakaupungeissa, mutta niin on myös pikkukaupungeissa.

Turun kokoiseen kaupunkiin se on täysin normaali väline ja samankokoisia ratikkakaupunkeja on Euroopassa kymmenittäin. Älä suotta pelkää sitä, ei kukaan kiellä sinulta autoilua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Asko Ojala
Sika säkissä
Bussikaista on tosiaan joustava - siinä voi laittomasti autoilla, tai sen voi autopuolue halutessaan nuijan kopautuksella muuttaa autokaistaksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Sika säkissä
Siksi nuo kokoomuslaiset sellaista ehdottavatkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää

Lue myös nämä yhteistyö­kumppanimme artikkelit