Lukijoilta

Jalkojen laahaus pitää hinnoitella

Eri puolilla maailmaa on jo totuttu sanaan "hiilijalanjälki" tai "ilmastojalanjälki". Jollakin tuotteella, toiminnolla tai vaikkapa valtiolla sanotaan siis olevan sitä suurempi hiilijalanjälki, mitä enemmän se päästää ilmakehään hiiltä ja siten kuumentaa ilmastoa.

Hitaasti ollaan myös luomassa menetelmiä, joilla hiilijalanjäljen aiheuttajat – tuottajat, välittäjät ja viime kädessä asiakkaat – pannaan tavalla tai toisella maksamaan aiheuttamastaan ilmastokriisistä. Mitä suurempi on hiilijalanjäljen pinta-ala, sitä korkeampi maksu.

Taistelua ei kuitenkaan enää käydä vain hiilipäästöjen määrää vastaan, vaan myös kelloa vastaan. Eli jokainen päivä ja vuosi, joina todelliset päästövähennykset lykkääntyvät, tekee ongelman yhä syvemmäksi. Pelkkä hiilijalanjälki ei kuvaa tätä ajallista ulottuvuutta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ajatelleenpa, että lapsi kävelee nokisilla saappaillaan olohuoneen valkealla matolla. Yksi jalanjälki on vaikkapa kämmenen kokoinen ja sen puhdistus vaatii vanhemmilta tietyn vaivan. Mutta jos hän lisäksi oikein tarkoituksella laahaa jalkojaan, niin jokaisen askelen jälki voi olla viisinkertainen. Eli koko jäljen ala saadaan vasta, kun kengänpohjan pinta-ala kerrotaan vedon pituudella.

Ilmastotoimissa, myös äskeisessä Glasgow'n kokouksessa, valtioiden ja liike-elämän johtajat ovat vuosikymmenien ajan kokoontuneet tyylikkäissä puitteissa kisaamaan, kuka osaa ja uskaltaa laahata jalkojaan pisimmälle.

Taistelua ei enää käydä vain hiilipäästöjen määrää vastaan, vaan myös kelloa vastaan.

On kuultu kukkaislauseita ja lupauksia, joita ei ole edes tarkoitettu toteutettaviksi. On keksitty laskuteknisiä kikkoja ja porsaanreikiä, joilla juuri oman eturyhmän asiaa voidaan ajaa loputtomiin. Aivan kuin pienet lapset kinaisivat karamellista samalla, kun aikuiset kiskovat heitä palavasta talosta ulos.

Vetoan ilmastoalan asiantuntijoihin, että uusissa päästöjen hinnoittelumalleissa huomioitaisiin sekä jo tapahtunut että tulevaisuudessa aivan varmasti jatkuva viivyttely.

"Hiililaahausjäljen" pohjaluvuksi voisi asettaa takautuvasti lukeman, joka kertoo, kuinka hitaasti jokin valtio tai vastaava suuri toimija on jo vähentänyt päästöjään vuosina 2000–2020.

Viranomaisten ja kuluttajien tulee saada tuotteista – ruuasta ja kännyköistä autoihin asti – numerotietoa siitä, miten suuri laahausjälki niiden valmistuksesta on kertynyt. Tietoa voidaan käyttää esimerkiksi korotettuina tullimaksuina tai asiakkaiden omissa osto- ja boikottipäätöksissä.

Tulevina vuosina laahausjälkiä voidaan tarkastella muutaman vuoden välein, toteutuneiden ja puolueettomasti vahvistettujen päästövähennysten mukaan. Nopein toimija saisi suurimman edun. Pelkistä "sitoumuksista" siis ei vielä hyvitettäisi mitään, koska ne ovat suureksi osaksi katteettomia lupauksia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Jouni Issakainen

filosofian tohtori, biologi

Turku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (6)

Vanhimmat ensin
Vastaa
CaCola
Laahaan jalkojani vanhuuttaan
Olen eläkkeellä ja en tarvitse mitään paitsi ravintoa. Kuntoilen, mutta silti laahaan jalkojani. Empä ole tullut havainneeksi, etä minulla on iso hiilijalanjälki.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Laahaan jalkojani vanhuuttaan
Niin minäkin, enkä keksi muuta kuin syömisen ja ylipäätään olemisen lopettamisen. En omista autoa, en juo maitoa, en syö lihaa, en kanaa, enkä kalaakaan ja kissanikin vain liha/kalatuotteiden jätteitä. Nekin olen pelastanut, muiden välinpitämättömyyksien vuoksi.
Pitäisikö nekinlopettaa? Ja ehkä itsenikin?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Sanataiteilua?
Jäi täysin epäselväksi minulle, miten laskettaisiin "laahausjälki" eli se, "kuinka hitaasti... ...toimija on jo vähentänyt päästöjään vuosina 2000-2020". Kai jo on aika lailla tietoa siitä, miten paljon(/vähän) esim. valtiot esim. prosentuaalisesti ovat vähentäneet päästöjään (tai jopa lisänneet niitä)?

Mikä tässä olisi uutta? Ilmeisesti tuo, että tietoa voisi käyttää korotettuihin (tai alennettuihin!) tulleihin tai osto- ja boikottipäätöksiin? Se on sinänsä ok ja ihan hyväkin ajatus, mutta kai jo nyt on sitä ajattelua ilmassa, että suositaan kestävästi tuotettua ja kartetaan ison hiilijalanjäljen tuotteita.

Tuntuu melkein, että kirjoittaja on keksinyt mielestään oivaltavan termin "laahaus" tai "laahausjalanjälki" ja haluaa sitä nyt lanseerata muidenkin käyttöön. Itse en näe erityisempää tarvetta tälle termille ja sen käytölle. Samoista asioista puhutaan jo nyt.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Hima-Hönö
Pösilömäinen kannanotto
Tavallinen Ihminen on mielestäni aina tai pääsääntöisesti kuluttaja eli asiakas.
Tavallinen Ihminen ei paljoakaan pysty vaikuttamaan tavaran myyjän asioihin.
Siksi olen tätä mieltä että vaikuttamisen pitää kohdistua tuotteen tuottajaan.
Joten älkää syyllistäkää kuluttajaa vaan tuotteen TEKIJÄÄ.
Tuohon voi vielä lisätä että ketä myy pelkkää ****** kunnon tuotteen sijaan.
Hiilijalanjälkeen mielestäni kuuluu myös tuotteen valmistaminen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ladolcevita
Lentämiseen ympäristövero
En oikein tajua, miksi päästöjen kompensoiminen jätetään vapaaehtoiseksi. Ei se toimi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää

Lue myös nämä yhteistyö­kumppanimme artikkelit