Lukijoilta

Vaarallista hurjastelua ohikulkutiellä

Ajoin perjantaina taas kerran töistä kotiin ohikulkutietä (Turun kehätie) pitkin. Ja voi voi, miten tämän sanoisi, ettei kukaan nyt loukkaannu. Pah, ottakoot, kuka ottaa herneen nenäänsä. Oikeastaan toivon, että menisi ja syvälle.

Ajoin siis ohikulkutiellä sata lasissa. Ja kyllähän siellä huomasi, että joillekin se satanen lasissa on ehdoton miniminopeus. Jopa Myllyn kohdalla, jossa on vielä 80 km/h -rajoitus.

Roikutaan edellä menevän puskurissa sen verran lähellä, että jos vieraan ihmisen vieressä olisi liki sama into päällä kuin näillä "maanteiden ritareilla", niin mustan silmän kanssa kotiin joutuisi menemään. Tuli olo, kuin nämä olisivat vaatineet muita ajamaan ylinopeutta, että itse voivat tyydyttää ylinopeuden tuoman vauhdin hurmaa.

En vaan voi ymmärtää näiden asennetta liikennettä kohtaan. Monesti olen huomannut, kun joku pyyhältää ohi, että vauhti tällä hieman nousee vielä, mutta edessä olevan autoletkan perä alkaa tulemaan vastaan. Ja kas kummaa, kuluu muutama sekunti ja jarruvalot palavat.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Noh eipä siinä vielä mitään, mutta tämän ensimmäisen ohittajan perässä tulee toinen ritari ja kas, toki se kolmaskin ilmaantuu paikalle. Ja jarruvalot loistavat.

En vielä tähän päivään mennessä ole ymmärtänyt, mikä kiire joillakin on sinne jonon perälle, jossa ei muun muassa niitä kuuluisia ja hyviä turvavälejä enää noudateta.

Kovin yleistä on myös puikkelointi. Moni näistä ritareista ajaa oikealla kaistalla, pian välähtää vilkku ja ritari syöksyy urheasti vasemmalle kaistalle – taas sen verran ahtaaseen väliin, että tuon mustan silmän kanssa saisi mennä kotiin. Ohitetaan auto taikka jopa kaksi reteästi leveä hymy kasvoilla ja mielessä, että "katsokaas, miten minä osaan ajaa". Äkkiä takaisin oikealle kaistalle, jopa kiilaten, voitte arvata vain millaiseen väliin.

Välillä tämä teiden ritari jopa yltyy vain ylittämään tämän oikean kaistan ja syöksyy suoraan rampille.

Että ei, en voi ymmärtää, mitä näiden ritareiden päässä liikkuu. Vai mahtaako mitään liikkua.

Melkein unohtui: Te, jotka kutsutte itseänne ammattiautoilijoiksi. Samoja ongelmia teilläkin on – noh, ei niin tuota puikkelointia. Teitä ammattiritareita löytyy niin taksi-, paketti- kuin kuorma-autokuskeista.

On turha vedota, "kun ajamme ammatiksi". Kyllä teidän pitää olla vielä tarkempia liikennelakien ja hyvän liikennekäyttäytymisen noudattamisessa. Ette tosiaan ole mikään poikkeus.

Varmaan moni, joka tunnisti itsensä tuosta nyt miettii, että mikä minä täällä olen päätäni aukomaan.

Olen saanut ajaa autoa pian 28 vuotta, joten kokemusta on. Olenko täydellinen, en tosiaan ole. Myönnän kyllä, että – onneksi harvoin – tulee vääriä arvioita muun muassa siinä, miten ehtii "alta pois". Ja pyrin kyllä jatkuvasti olemaan tarkempi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mutta nämä ohikulkutien liikenteen ongelmat ovat jatkuvia, voisi sanoa jopa pysyviä.

Nopeusrajoitusten ja turvavälien noudattaminen on asennekysymys.

Lauri

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vanhimmat ensin
Vastaa
yxxy
Liikenne on yhteispelikenttää, ei sooloiluareenaa
Tämä kiilailu-kaistojen jatkuva vaihto-ylinopeuksien turuttava käyttö-kiihdyttely/jarruttelu ....ei tosiaan ole liikenteen tarkoitus yleisillä teillä! Mutta tämä on monille tapa liikkua ...siis ajaa autoa. Miksi, miksi ihmeessä aina ja vain roistotyylillä?? Onko tapa kotoa opittua vaiko harrastepiirissä mieskuntoa (voi olla kyllä naiskuntoakin) esittävää suhtautumista valtaväestön "vaatimattomaan osaamiseen vedoten, että "me/minä" olen aivan eri sarjassa. Ehkäpä tämä onkin se syy miksi maahamme tuodaan järkyttävässä määrin vanhaa saksalaista voima-autokalustoa.

Viime kädessä liikennesäännöistä riippumaton ajomalli on asennevinoutumasta kertovaa epäkypsän ihmisen surkeutta. Apua pitäisi saada ongelmaan joka voi jatkua läpi elämän!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Liikenne on yhteispelikenttää, ei sooloiluareenaa
Ajan harvoin autoa itse, mutta istun jonkinkin verran muiden kyydeissä. On omituista, miten muuten aivan järkevä ihminen muuttuu liikenteessä. Yllättävän moni ei jostain syytä "kestä" ajaa toisen perässä, varsinkaan jos tämä ajaa "vain" korkeinta sallittua nopeutta tai, herrajestas, jopa muutama kilometri per tunti alle sen.

Kelillä ei ole mitään merkitystä; olen omin silmin todistanut, miten todellisessa umpihernerokkamärkärättilumisateessa etummaisena n. 40 km/h ajavaa on ohitettu - minkä jälkeen ohittajan on ollut pakko hidastaa samaan vauhtiin, koska ei kerta kaikkiaan nähnyt muutamaa metriä edemmäs ja auto luisteli varsin hervottomasti. No, se oli sillä kertaa ohitetun etu, koska on helpompi sellaisessa säässä ajaa, kun edellä ajavan perävalot näkyvät.

Varsinkin jotenkin epävarman kuskin takana ajaminen voi olla hieman ikävää, mutta kokonaiskuvassa se on yleensä kuitenkin pieni ja väliaikainen haitta. Matkan kesto ei merkittävästi lyhene, vaikka ohittelisi, se on moneen kertaan todistettu. Mitä ihmettä ihmisille tapahtuu, kun he istuvat ratin taa? Miksi ei voi ajaa rajoitusten mukaan (tai vähän hiljemminkin), miksi ei voi ajaa toisen perässä, miksi on päästävä ohi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Liikenne on yhteispelikenttää, ei sooloiluareenaa
Olennaista on oikea tilannenopeus ja turvaväli, ei nopeusrajoituksen noudattaminen. Nopeusrajoitus on byrokraatin hatusta heittämä numero, joka ei perustu missään määrin tieteeseen.

Mutta oikea tilannenopeus on sellainen nopeus, joka olosuhteet huomioonottaen on turvallinen. Joskus se on paljon alle nopeusrajoituksen, mutta joskus paljon yli.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Alf
Muut menkööt menojaan...
Olen ryhtynyt ajamaan rekkavauhtia 100 km/h ja 120 km/h nopeusrajoitusalueilla koska takanani ajavat ohittaisivat minut joka tapauksessa vaikka ajaisin sitä suurinta sallittua nopeutta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Muut menkööt menojaan...
Kunhan ajat lain mukaan, eli oikean puoleista kaistaa, etkä vasenta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
KooVee
Rentouttavaa
Silloin tällöin moottoritiellä tai kehätiellä ajan ns. rekkavauhtia 80-90 kmh. Rentouttavaa seurata ohittajien kohellusta ja ns. kiirettä. Kokeilkaa joskus.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Rentouttavaa
Kunhan pysyt rekkojen kaistalla, niin kaikki kiittävät.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
1350
Oikeanpuoleinen kaista
Harvoin syntyy kenellekään tarve ohitella oikealta (tai ole edes mahdollistakaan) ja pujotella näitä nk. rekkavauhtia ajavia, kuten KooVee mainitsee; "Silloin tällöin moottoritiellä tai kehätiellä ajan ns. rekkavauhtia 80-90 kmh", jos se tapahtuu oikeanpuoleista kaistaa käyttäen.
Melko usein näkee vasemmalla kaistalla näitä "muiden opettajia". Ja vähintään yhtä paljon vaaratilainteita aiheuttava, ellei jopa enemmänkin, on tämä tapa.
Niin se metsä vastaa kuin sinne huutaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.