Lukijoilta

Ikäihmiset ansaitsevat parempia pankkipalveluja

Asioin pankissa erään vanhuksen puolesta. Tiesin, että pankki on auki vain maanantaisin ja torstaisin klo 9.30–12, joten menin paikalle noin klo 11.20 kuvitellen, että aamupäivän mahdollinen ruuhka olisi jo ohi.

Kuinka väärässä olinkaan! Pankkisalissa jonotti 14 henkilöä, joita palveli yksi virkailija. Salissa oli lähes mahdotonta noudattaa turvavälejä. Vaihdoin seisomapaikkaa kolmesti. Puoli kahdeltatoista jonottajia oli jo 18.

Kun vuoroni tuli, sanoin virkailijalle, että tilanne on sietämätön, myös hänen kannaltaan. Hän palveli minua ystävällisesti ja asiantuntevasti – kuten aina – ja totesi jossain vaiheessa, ettei tällaista ruuhkaa yleensä ole. Toivon todella, ettei ole.

Teen töitä vanhusten parissa ja tiedän, miten vaikeata, usein mahdotonta, heidän on käyttää nettiä tai edes puhelimessa painaa jotain näppäintä automaatin kehotuksen mukaan. Kuinka he pystyisivät edes yrittämään ajanvarausta?

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Jonotusajat ovat lisäksi tuskallisen pitkiä, ja jonotus maksaa. Tässä kohtaa tulee mieleen, onko vanhuksen kännykkäliittymä hänelle sopiva? Operaattoritkin rahastavat mielellään ja myyvät esimerkiksi nettiliittymiä ihmiselle, joka ei ole koskaan edes koskettanut tietokonetta.

Olen omin korvin kuullut, miten vanhus yrittää puhua automaattinauhoitukselle, ja on ymmällään, kun ei saa vastausta.

Olen myös nähnyt huonosti liikkuvan vanhuksen seisovan huterin jaloin pankin ovella ja yrittävän avata lukittua ovea.

Osalla toki omaiset tai ystävät hoitavat pankkiasiat. Kaikilla vain ei ole lainkaan omaisia tai nämä asuvat kaukana.

Iso osa vanhusväestöstä ei osaa tai jaksa selvittää, millainen palvelukokonaisuus olisi hänelle paras, joten he maksavat välillä useitakin euroja per lasku tai käteisnosto. Samoin he maksavat pankkikortistaan koviakin kuukausimaksuja.

800 euron eläkkeestä voi helposti mennä kymmenen euroa kuukaudessa erilaisiin maksuihin.

Minkäs teet? Nämä ihmiset ovat vähän tyytyväisiä, eivätkä nouse kapinaan, vaan miettivät kuumeisesti, ostaisiko ruokaa vai lääkkeitä, kun molempiin eivät rahat riitä. Viimeiset päivät ennen eläkepäivää ovat välillä todella pitkiä.

Pankit tarjoavat kyllä auliisti sijoitusneuvoja. Kuka tarjoaa neuvoja järkeviin ja mahdollisimman edullisiin palvelusopimuksiin?

Nämä yhteiskuntamme ikääntyneimmät jäsenet ovat rakentaneet meille tämän hyvinvointiyhteiskunnan, ja mielestäni he ansaitsevat parasta palvelua.

Paula Nordström

(vihr)

Lohja

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Angus
Ikäihmiset(kin) ansaitsevat parempia pankkipalveluja
Kaikki ansaitsevat parempia pankkipalveluja. Pitäisi olla aitoa valinnanvaraa, miten haluaa asiansa hoitaa; valinta "nettipankissa vai kännykällä" ei ole varsinaista valinnanvaraa. Pankkien "palvelu"paketit ovat vaikeaselkoisia muillekin kuin vanhuksille, muistaakseni sitä on tutkittukin, että eri pankkien eri paketteja on vaikea vertailla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Ikäihmiset(kin) ansaitsevat parempia pankkipalveluja
Näinhän asiat ovat. Kaikki palvelut heikkenevät. Terveyskeskuspalvelut päättyvät kun yrität saada sinne yhteyden.
Hallitus keskittyy sähläämään coronan kanssa ja jakaa auliisti rhaa ympäri maailmaa, mutta oma maa ja kansa saa olla retuperällä.. Eikö vasemmistohallituskaan pysty prempaan?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Alf
Tätäkö ne kutsuvat kehitykseksi...?
Kuten tiedämme, niin jonottaminen oli entisessä Neuvostoliitossa suorastaan elämäntapa.

Jonottaminen on jostain syystä muodostunut Suomessakin jo elämäntavaksi...vaikka meillä on yllin kyllin rahaa, tavaraa ja työvoimaa.

Passikin pitäisi uusia kuukauden sisällä mutta lupapalvelujen ajanvaraus näyttää ensimmäistä vapaata aikaa vasta helmikuun 10. päivä vuonna 2022. Siis ei muuta kun ens viikolla sitten jonottamaan sinne paikan päälle. Eiköhän sieltä sentään kuukaudessa selviä...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
manterelainen
Vast: Tätäkö ne kutsuvat kehitykseksi...?
Onko EU.sta kehittymässä EUvostoliitto? Nämä viranomais- japankkipalvelut ovat vuosi vuodelta huonontuneet sen jälkeen kun EU:hun liityttiin. En tiedä johtuuko siitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Tätäkö ne kutsuvat kehitykseksi...?
Suomessa on tahoja joille kaikki muutokset ovat 'uudistuksia' ja 'kehitystä' vaikka niillä mennään takapakkia ja vauhdilla. Syy tälle on siinä, että heille nämä tarpeettomat uudistukset ja kehitys ovat tuottavaa bisnestä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
PohdiskelijaPoika
Onneksi on vielä pankki ilman palvelumaksuja
Erään osuustoiminnallisen kauppaliikkeen yhteydessä on pankki, jonka peruspalvelut ovat maksuttomia. Yhtenä esimerkkinä. En oikein ymmärrä valitusta niin kauan, kun ei itse kilpailuta pankkipalveluitaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Onneksi on vielä pankki ilman palvelumaksuja
Pankkien kilpailuttaminen on tehty tarkoituksella työlääksi, kun asiakkaat ovat käytännössä pakotettu e-laskuihin, eri sovellutuksiin yms., luulisi että pankin vaihto ja siirrot onnistuisivat valtakirjalla automaattisesti kun kaikki on nykyisin niin digidigiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Onneksi on vielä pankki ilman palvelumaksuja
En tiedä mikä tilanne on nykyään, mutta takavuosina, kun harkitsin siirtymistä mainittuun osuustoiminnalliseen pankkiin, se ei tarjonnut kattavia, muiden pankkien palveluita vastaavia palveluita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.