Lukijoilta

Katujen ja teiden talvikunnossapitoon tarvitaan täsmätietoa

Esimakua talvikeleistä on saatu Turun seudullakin viime viikosta alkaen, kun ainakin Kaarinassa ja Raisiossa katuja oli ja pysyi peilijäässä. Uskon, että nykytekniikalla on luotavissa järjestelmä, jolla katujen talvikunnossapitäjät saisivat ajankohtaista tietoa esimerkiksi lehden- ja postinjakajilta.

Lehti jaetaan hyvissä ajoin ennen, kun useimmat lähtevät töihin. Jakajat voisivat lähettää täsmällisen tiedon katuosuuksista, jotka vaativat välitöntä hiekoitusta. Tätä nykyä sää voi vaihdella nopeasti keskellä päivääkin, joten myös postinjakajat voisivat toimia kunnossapidon "tutkapareina".

Tieto jakajalta lähtisi esimerkiksi helposti tulkittavana koodina: vihreä tarkoittaisi normaalia talvikeliä, keltainen liukkautta tai auraustarvetta ja punainen puolestaan pääkallokeliä tai tuiskun tukkimaa osuutta. Tämä auttaisi kunnossapidon suuntaamista sinne, missä tarve on suurin olipa kyseessä ajorata tai kevyenliikenteen väylä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tutkapareille voisi maksaa asiallista korvausta. Moninkertaisesti kalliimmaksi tulevat liukkauden aiheuttamat kolarit, kaatumiset ja myöhästymiset.

Teiden kunnossapitäjät voisivat samalla tavalla hyödyntää jakelukalustoa. Viime talvesta jäi mieleeni monta päivää, kun aamulla oli muutama aste pakkasta ja ajoin Littoistentietä, 110-tietä ja moottoritietä hyvässä (normaalissa) talvikelissä.

Lämpötila oli pysynyt samana, kun parin tunnin päästä palasin takaisin. Tiet oli kuitenkin suolattu "varmuuden vuoksi": tuulilasinpesunestettä kului ja auto vaati pesua. Sama tilanne oli tuhansilla muillakin näiden tieosuuksien käyttäjillä. Ja samaa tapahtuu ympäri Suomea – useina päivinä joka talvi.

Oletetaan varovasti, että vain 100 000 autoa joutuu yhden päivän aikana suolakylpyyn ja että jokainen autoilija käyttää sen aikana litran pesunestettä ja vaikka joka sadas vie autonsa pesuun. Jos tällaisia turhia suolauspäiviä olisi talvessa vain 20, niin pesunestettä valuisi teille ja kaduille kaksi miljoonaa litraa, ja pesussa kävisi 20 000 autoa. Rahaksi muutettuna tämä tarkoittaa kahta miljoonaa euroa pesunesteeseen ja 400 000–600 000 euroa autonpesuihin – päälle tulevat vielä autoille ja ympäristölle koituvat haitat.

Jouko Parviainen

Kaarina

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Lue myös nämä yhteistyö­kumppanimme artikkelit